Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review / first light Vixen GP-E , R114M (en 8'' F4 GSO)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Review / first light Vixen GP-E , R114M (en 8'' F4 GSO)

Ik heb mijn Skyview montering met poolzoeker en volgmotor op de RA-as omgeruild tegen de GP-E met de 114mm F7,9 Vixen newton (Goede deal toch?!?!? )

Hier een verslag van mijn bevindingen (tevens toegevoegd aan de Astrowikki reviews spiegeltelescoop en reviews montering.

Gister- en eergisternacht heb ik voor het eerst mijn GP-E met Vixen 114mm en GSO 8'' F4 Newton kunnen testen.
    Op de GP-E zitten de originele volgmotoren die ik van Norbert heb overgekocht. In mij tuin had ik een houten zuil gebouwd, maar na vergelijking met het Vixen P-91 statief heb ik de zuil direct uit de gron getrokken en in de schuur gezet. Dat statief is echt wonderbaarlijk stabiel en trillingsdempend. En voor het oog is het houten statief icm het Vixen groen ook een juweeltje!

Vrijdag avond/nacht heb ik de 200mm GSO op de mount gezet. Wat mij opviel was dat de montering hem zonder moeite draagt. Er wordt opgegeven dat de GP-E +/- 7kg kan dragen. Mijn OTA is toch wel een kilo of 9.... Het bijgeleverde contragewicht van 2,8kg was veel te weinig om de GSO in balans te houden, en eigenlijk ook net iets te weinig voor de 114mm Newton(!!) Ik heb daarom moijn oude Skyview contragewicht uit laten frezen naar 20,5mm en witgespoten. Zodoende heb ik precies genoeg tegengewicht voor de 200mm Newton.
    Ook de motoren trokken de zware OTA zonder probleem. Helaas heb ik nog geen poolzoeker voor de GP-E, dus de PE meten of deepsky fotograferen was er helaas niet bij. In de RA as zit wel een plastic kruis/ster aan de bovenkant en een gaatje in de afschermdop in de onderkant waardoor ruwe pooluitlijning wel mogelijk is. Er handig van die Japanners!
    Jupiter was voor mij die avond het testobject. Bij vergrotingen tussen de 200 en 250 X en een vlagerig windje bleef hij mooi in beeld hangen. Tijdens de windvlagen zag je hem wel wat bewegen, maar geen irritante trillingen of iets dergelijks. De GP-E heeft punten gescoord!
    Ook het met de hand volgen was voor mij een openbaring. Na een Astro-5 en een Skyview leken de manuele volgknoppen wel zo zacht als boter te draaien. Ook de speling is minimaal. Bij het omkeren van de draairichting pakte de volgknoppen de as alweer op bij nog geen 1/8 slag!!
    De DEC as loopt wel wat zwaarder dan de RA-as. Maar dat vind ik niet zo'n probleem eerlijk gezegd. En het openmaken van een zo goed in elkaar gezette montering doe ik pas als er echt problemen gaan optreden (wat ik natuurlijk niet verwacht...)
    Die vrijdagnacht heb ik de Vixen R114M Newton ook nog even op de GP-E gezet. De kijker was niet echt gecollimeerd en heb het bij een snelle blik gelaten.

Zaterdag middag heb ik overdag de Vixen R114M onder handen genomen. Ik heb de vangspiegel netjes in het midden van de buis gezet en hem daarna in de focusser gecentreerd. De hoofdspiegel heb ik met silicone kit vastgelijmd om de diffractie van de clips te verwijderen. Tevens heb ik de rubber afdekking van de achterkant va de spiegel verwijdert om de koeling te bevorderen. Ook heb ik op de trekbouten veren gezet om de collimatie te vereenvoudigen. Hier zaten alleen trek- en duwbouten zonder de veertjes. Ook op de vangspiegel heb ik een veer geplaatst. Zonder deze veren is goed collimeren bijna onmogelijk..
    Na de pimbeurt heb ik hem gisteren avond uitgetest en gecollimeerd.
    Wat een sterbeeldjes geeft dit ding zeg!!!! We wat sporen van Sferische abberatie, maar daar klaag ik niet over.. Na het stertesten en collimeren heb ik de kijker wederom op Jupiter gericht. Wat een beeldje zeg. De R114M doet op planeten niet onder voor de 8'' GSO!!! Het beeld was wel iets donkerder dan bij de GSO, wat logisch is, maar de details waren beter te zien. Ook was het contrast hoger dan in de GSO. Wederom punten voor Vixen.
    De focusser heeft virtueel geen image shift en loopt ook zeer soepel, hetzelfde gevoel als het bedienen van de RA en DEC as.
    De 6x30 zoeker is ook haarscherp, en fijn in het gebruik.

Pluspunten:

Vixen GP-E mount, DD-1 & MT-1

- Stabiele en trillingsvrije statief
    - Draagkracht
    - Soepelheid beide assen
    - Uiterlijk
    - Motoren fluisterstil
    - alternatieve pooluitlijning voorziening

Vixen R114M Newton
    - Licht
    - uiterlijk
    - kwaliteit zoeker en focusser
    - goede spiegel

Minpunten

Vixen GP-E mount DD-1 & MT-1

- de motoren kunnen niet tegen hogere spanning dan 12V, de motoren gaan dan hikken en maken herrie op 32x speed. Op de 1,5 en 2x speed is het geen probleem. Alleen wordt de DD-1 controller dan erg heet.
    - Het bijgeleverde contragewicht van 2,8kg eigenlijk te weinig om de 114mm Newton in balans te houden

- verder geen nadelen kunnen vinden

Vixen R114M Newton
    - geen veren op de trekbouten of vangspiegel wat goed collimeren erg moeilijk maakt. (erg jammer, maar zelf op te lossen)
    - Vangspiegel zat totaal niet in het midden van de buis en focusser.

Al met al ben ik zeer tevreden over de GP-E en in iets mindere mate ook de 114mm Newton. Ik wilde de R114M eigenlijk wegdoen, maar na de aanpassingen denk ik er toch over hem te houden voor de snelle kijk en voor de maan en planeten.
    Hieronder nog een aantal foto's van de montering en kijker.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Ik heb gister eindelijk ook de Vixen GP en de 114mm redelijk kunnen testen. Zoals al ervaren bij zon- en maanwaarneming is de montering van topkwaliteit. Hij loopt soepel, maar ook weer niet té soepel, de speling op de fijnafregeling is verwaarloosbaar en het staat allemaal als een huis. De EQ-5 was al ok, maar dit is helemaal heerlijk.

De 114mm maakte mij gister niet warm of koud, maar ik denk dat dit te maken heeft met de slechte afwerking van de binnenkant van de buis. Snel maar eens wat plakvelours er tegenaan. M13 was in de 13cm van Ionize een stuk mooier om te zien, en zo extreem verschilt dat nu ook weer niet. Op Jupiter scoorde hij in ieder geval een stuk beter. En laten we eerlijk wezen, het is natuurlijk ook niet echt een deepsky kanon. Opvallend aan de kijker is dat hij extreem licht is, en dat de focusser zo heerlijk boterzacht loopt.

Maar je 2,8kg tegengewicht is te zwaar voor het elfje?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

2,8 kg was te licht Steem

Commentaar

Ja dat bedoelde ik, sorry. Maar aan mijn tegengewicht heb ik ruim voldoende voor het elfje. Zal wel een zwaardere zijn dan..
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

In jouw eerste schrijven las ik dat je de vangspiegel weer precies in het midden van de buis hebt gezet. Heb je echter wel rekening gehouden met de offset, dat wil zeggen dat het beter is de vangspiegel enkele milimeters van de focusser weg te monteren? Dat offsetten is beter omdat de vangspiegel schuin staat. Een kant van de spiegel pakt dan eerder het licht op dan de andere zijde. De lichtstralen lopen echter naar elkaar toe tot aan het brandpunt. Vandaar dat de vangspiegel niet helemaal in het midden hoort.

Bert
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

offset gaat eigenlijk vanzelf als je m goed collimeerd.

Commentaar

ik heb hem ook handmatig iets meer dan 2mm ge-offset van de focusser af en de andere as gaat inderdaad vanzelf met uitlijnen.
              Toch bedankt voor de tip(s).

Commentaar

Werken...
              X