Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Yes! Montering komt er eindelijk aan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Yes! Montering komt er eindelijk aan

Na toch wel een hoop wikken en wegen had ik eindelijk een montering gekocht. Zou eerst vorige week worden gebracht werd toen gisteren maar dat ging ook niet door en nu is hij eindelijk verstuurt en zou nu zo'n beetje onderweg zijn. Morgen komt hij als het goed is aan (maar dan ben ik waarschijnlijk niet thuis).

Maar ok aankomend weekend hoop ik toch wel een tijdje te kunnen rotzooien om hem een beetje te leren kennen. Als het dan ook nog mooi weer zou worden dan kan ik lekker overmoedig aan de slag met mijn LX gemodificeerde webcam. Leuk al dat nieuwe speelgoed.

Is dus trouwens een Atlas EQ-G geworden. Zal mooi staan onder mijn elfje of Skylux scoop. Ik zet ze er gewoon alletwee op!
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Montering werd afgelopen donderdag aangeboden toen ik natuurlijk op mijn werk was. Vrijdag ochtend direct gebeld voor nieuwe afspraak en dat zou maandag (vandaag) pas weer kunnen.

Tot mijn schrik belde vrijdag middag een postbode dat hij voor mijn deur stond en dat ik alweer niet thuis was - ja duh daar had ik voor gebeld. Geprobeerd of hij niet direct langs mijn werk kon komen maar nee het was te druk.

Nog een schrik want op het papiertje in mijn bus stond dat er (de 2de aanbieding) 1 pakket was aangeboden terwijl ik er 3 verwachte. Dus nog even een weekend in spanning afwachten maar dan nu is hij eindelijk op mijn werk gebracht (en nog compleet ook).

Sjeez wat een beest van een montering is dit zeg. Ik had me er al op voorbereid maar als je hem dan echt in handen hebt dan is dat toch wel ff anders dan mijn EQ1tje en ben erg benieuwd hoe mijn elfje hierop eruit ziet.

Als ik er eenmaal een beetje mee bekend ben zal ik proberen hier een verslagje te schrijven. Dus misschien wordt vervolgt.

Commentaar

EDIT Roel: 148 bewegende smileys in één bericht lijkt me ietwat overdreven, Freek..

Commentaar

Komt er aan, komt er aan. Als ik vannavond tenminste mag 'spelen' van mijn vriendin. Zijn druk bezig met vanalles regelen voor ons nieuwe huis met tuin! op zuid oosten dus ook belangrijk. :P

Commentaar

Helaas was de controller een 2.05 versie - eentje die dus niet verder ge-update kan worden. Ik had specifiek om een versie 3 gevraagd dus snel een mailtje naar Ecliptica. Van hun kreeg ik supersnel een telefoontje dat dit opgelost zou worden wat mijn vertrouwen weer terug gaf. Hopelijk heb ik snel de nieuwe controller zodat ik echt aan de slag kan.

Bij deze een fototje van de Atlas met de Skylux die ik van Tune gekocht heb. Ter vergelijking ook nog mijn 114 Skywatcher op de EQ1 er naast.

Commentaar

Gefeliciteerd met je montering, een beetje overkill is het wel voor zo'n skyluxje, maar je kan er later natuurlijk altijd nog wat groters opzetten.

Commentaar

Bedankt. Tja ik heb die montering dan ook 'op de groei' gekocht dus als het goed is komt er nog wel wat groters op te staan.

Voorlopig zal het vooral veel experimenteren zijn en eens kijken of ik ook maar iets met 10 tot 30 seconden belichting door mijn 114/500 kijkertje kan schieten.

Commentaar

Montering gaat nu helemaal omgewisseld worden voor een HEQ-6. Krijg dus toch een witte en dat vind ik wel best want ik kreeg steeds meer het vermoeden dat de Atlas die ik nu had niet helemaal nieuw was.

De dozen waarin hij zat waren allemaal een beetje slap geworden waarschijnlijk ook door het vervoeren enzo maar ze zagen er ouder en versletener uit dan ik zou verwachten.

Daarnaast vond ik een kleine 'hobbel' in de R.A. as. Als ik hem losjes liet draaien (dus losgekoppeld van de motoren) liep alles soepel behalve op 1 klein plekje waar een soort hobbeltje of oneffenheid overwonnen moest worden. Leek mij een behoorlijke fout als ik ooit nog astro fotos zou willen maken. Maar voordat ik dit kon melden kreeg ik al een compleet nieuwe montering aangeboden.

Dus alles weer ingepakt en volgende week krijg ik de nieuwe versie. Naja is allemaal ervaring.

Commentaar

Ok update:
                  De EQ-6 Pro is geariveerd en weet nu zeker dat ik een oude versie van de Atlas had. Bij deze nieuwere versie is het ledje voor de polar scope veel zwakker (in daglicht zie je hem niet eens en dat was bij die andere zeker wel zo). De polar scope heeft een uren/dag/maand verdeling (was bij de Atlas niet zo) en ook belangrijk deze verise is stiller.

De Atlas maakte best wel veel geluid en daar schrik ik wel van. Het geluid was een erg hoog gepiep en ik vind het juist zo rielext om snachts in alle stilte te kunnen kijken. De EQ-6 maakt ook geluid maar het is veel minder en ik denk dat ik hier wel aan kan wennen.

Alleen heb ik wel een speling ontdekt op de R.A. as waar ik wel van baalde. Maar na onderzoek merkte ik dat dit wel eens voorkwam en ook redelijk simpel opgelost kon worden.

Eerst zag ik deze site: http://www.tungstentech.com/Articles/As ... fault.aspx
                  Maar later bleek dat het ook weer niet ZO simpel was.

Deze site legt het allemaal beter uit: http://timsastroblog.blogspot.com/2007/ ... r-eq6.html

Niet dat ik mijn montering nu al uit elkaar ga halen maar het geeft wel aanwijzingen welke schroefjes je aan kan passen om die speling eruit te halen. Ik heb het nog niet gedaan maar ik heb weer goede hoop en ga het ws. vannavond proberen.

Hopelijk kan ik dit weekend hem eindelijk eens echt gaan gebruiken en wat mooie filmpjes kan schiten van Jupiter en de Io overgang.

Commentaar

Ik *#@ weer enorm tegen mezelf maar met 600+ reads moet er iemand meelezen.

Ik ben een blij man want met de aanwijzingen van het linkje hierboven (2de link - 1ste link geeft juist maar halve aanwijzingen) heb ik alle voelbare speling uit mijn montering kunnen halen en hij staat nu als een huis.

Ga dit weekend naar de kust maar weet niet of ik daar verder ga 'spelen' want het weer ziet er niet zo goed uit. Ik denk dat ik het maar bij de EQ1 hou en als er dan een gaatje in de wolken te zien is probeer ik wat plaatjes te schieten. Tja das dan gelijk een nadeel aan de EQ6 dat je hem niet ff neerzet.

Heb trouwens wel meer verbeteringen ontdekt:
                    1. De DEC as heeft een gat zodat je je poolzoeker kunt gebruiken. Bij de oudere Orion was de dovetail houder zo gepositioneerd dat je hem altijd eerst 90 graden moest draaien voordat je door dat gat kon kijken. Bij deze Skywatcher versie zit het gat zo dat je er gelijk door kunt kijken in de 'beginstand' van je montering/kijker.

2. Als je de klem van de tegen gewicht stang losdraaide bij de Orion kon de stang er direct uitschieten. Bij de nieuwere versie zit er een magneetje die de stang netjes tegenhoud totdat je er een beetje aan trekt.

Als alles goed gaat heb ik binnenkort een huis met een achtertuin en dan ga ik hem eens echt aan het werk zetten. Voor die tijd hoop ik hem af en toe eens op het balkonnetje te proberen maar daarvandaan kan ik de poolster niet eens zien dus zal behelpen zijn. Misschien eens proberen om hem aan mijn laptop aan te sluiten (nu het toch rotweer is)...

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                      Ik *#@ weer enorm tegen mezelf maar met 600+ reads moet er iemand meelezen.
                      Ik lees mee hoor, je zit niet tegen jezelf te praten. Mooi dat je zo tevreden bent over je nieuwe montering, ik hoop voor je dat het weer snel opklaart zodat je hem kan gaan gebruiken.

Commentaar

Heb je er al mee gefotografeerd/waargenomen?

Commentaar

Toevallig heb ik gisteren hem voor het eerst buiten gezet. Ik had eindelijk een geschikte voeding, het weer zat een beetje mee en ik had er even tijd voor.

Heb de dovetail van de skylux onder mijn 114 skywatcher geschroeft en daarmee op de EQ6 gezet. Ik dacht dat ik geen tegengewicht nodig zou hebben maar de EQ6 kop zelf is zo zwaar dat het toch uiit balans leek dus toch maar een 5 kilo zo dicht mogelijk tegen de montering aan vastgemaakt. Zo was alles een beetje in balans en het stond echt als een huis.

Heel grof op de poolster gericht - is niet te zien vanaf mijn balkon dus heb de hoogte maar op 52 graden gezet en montering parallel aan balkon gezet (balkon is precies N<>Z en uitzicht dus precies W). ik weet nog niet of de graden boog wel klopt dus was allemaal heel erg natte vinger werk.

Oh ja eerst driepoot nog waterpas gezet - bleek dat de bubble level op de montering compleet fout is. Die zal ik ooit ook proberen recht te zetten of iets anders verzinnen.

Toen een 1 ster allignment gedaan omdat er maar 1 ster beschikbaar was om die tijd. Was (als ik het goed heb gedaan) de helderste in de punt van Bootes. Was compleet fout maar na de alignment deed ik een GoTo naar Jupiter en toen kwam hij al in de buurt. Ik vond het prima voor de eerste keer.

Daarna beetje rotzooien met de stuurknoppen en daarna de webcam aansluiten en ik had hem nog steeds in beeld! Ik was gewend om snel snel mijn webcam erop te zetten en dan maar weer te gaan zoeken in de hoop dat ik hem nog terugvond. Nu kon ik alles rustig aan doen en ik hoevde maar af en toe een beetje bij te sturen.

Het waaide behoorlijk - lachertje ik merkte er niets van. Ik kon gewoon aan de focusknop draaien en ik zag er eigenlijk niets van in het beeld. Ik kon gewoon lekker op de laptop concentreren en eens rustig met K3CCD tools experimenteren. Naja toen het wat later werd moest ik alles wel weer naar binnen slepen (dat was wel ff wat anders) maar ik ben zeker tevreden met deze montering.

Al met al heb ik in iets meer dan een uur alles opgebouwd beetje gerotzooid met de alignment, wat plaatjes geschoten en alles weer opgeruimd. Smaakte zeker naar meer.

Hier trouwens een Jupiter die ik gisteren gemaakt heb. Ik denk dat ik hem een beetje erg overbewerkt heb maar is toch een iets betere Jupiter als mijn vorige en als je goed kijkt zie je nog 2 maantjes (als je heeel goed kijkt 3).

Commentaar

@ Borix: Ik zie zelfs drie maantjes! Well done! Ik kijk uit naar je volgende resultaten .

Commentaar

Heej, mooie foto man!

Ik wordt toch wel een beetje warm van je verhalen over die EQ-6 van je. Focussen zonder trillen is er bij mij niet bij helaas...
                              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
                              X