Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Montering en geluidsproductie (bijvoorkeur CG-5(gt))

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Montering en geluidsproductie (bijvoorkeur CG-5(gt))

Hallo Mensen,

Ondanks de hemelconditie van de laatste maand, wil ik mij toch gaan orienteren op een grotere opening 'naar boven' dan de 5-inch van mijn Etx. Zodoende gaat het waarschijnlijk een C8, C9 of iets anders SCT-achtigs worden.

Behalve een 'licht-emmer' heb ik ook nog een statief nodig en dat moet een dove-tail capable equatorial gaan worden zodat ik er ook nog eens een leuke
    refractor op kan zetten.

Nu is mijn waarneem locatie mijn terras en heb ik dus buurtjes onder en naast mij. zodoende ben ik geintresseerd in de geluidsproductie van monteringen. Helaas wordt dit bij erg weinig monteringen gespecificeerd, en is het ook bijzonder subjectief. zodoende was ik beniewd of er formleden zijn die een indicatie kunnen en willen geven mbt het geluid van hun montering. Op het moment ben ik met name geintresseerd in de CG-5(gt) van Celestron al geloof ik dat het het eigenlijk een echte Chineese Syntra is, maar alternativen zijn welkom, ik meen dan Vixen wel stil is maar dat wordt ik ook van de prijs,
    al zit er dan weer wel een game-boy bij ;-)

Als indicatie wat voor info ik zoek: zelf heb ik dus een Etx-125 en op de 1,5 grd/sec en de maximale stand is deze wat luidruchtig maar niet zo dat boven
    de magnetron uit komt, maar wel boven het Journaal, waarschijnlijk twee niet zo'n handige voorbeelden maar kan even niets beters verzinnen.

Bij voorbaat dank, Ton.
    Als het vanavond maar niet licht regent.

Ik heb, sinds een paar maanden, een C9,25 op een cg5-gt.

Door tijdgebrek/slecht weer heb ik hem 3x buiten gehad maar ik heb mijn buren er nog over niet gehoord . En ik woon in een rijtjeshuis.

Ja, hij maakt 'herrie' en dat komt omdat de goto's alleen op volle snelheid gaan. Nadat hij in de buurt van het object is en/of volgt dan hoor je hem op een meter afstand echt niet.

Ik heb ook eens een Meade RCX horen opstarten en die maakt net zoveel zo niet meer herrie.

Waar ik het geluidsniveau mee moet vergelijken weet ik niet. Maar mijn 10 jaar oude magnetron maakt zeer zeker meer herrie dan de cg5-gt.

Verder is het een prima montering, zolang je minimaal 4 sterren gebruikt om de montering wegwijs te maken zijn de goto's zeer goed.

Ik zou zeggen: ga eens langs bij de winkels in Amstelveen of 's Gravenzande en luister zelf. Alhoewel ik niet weet of een winkel goede 'testomgeving' is. Zelf vond ik het toen wel meevallen en dat was, behalve het financiele plaatje, ook de reden voor de aankoop.

Een tweede pre is het gewicht van de kop. Een HEQ5 pro weegt bijna 2 x maal zoveel.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Zelf heb ik ook een ETX-125 en ik schaam me iedere keer wezenloos voor de herrie die hij maakt bij het zoeken. Vaak zitten de buren dan nog buiten om te roken en in de stilte van de avond schrik ik me steeds weer blauw als hij gaat zoeken, of ik wat bij moet sturen.
      Da's inderdaad wat anders dan overdag in de winkel, ja

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien niet aan het merk ligt maar dat het ook een kwestie is van geluk hebben. Zeker bij een go-to zijn naar mijn bescheiden mening geen twee kijkers van hetzelfde merk gelijk.

Commentaar

Ik schaam me absoluut niet voor de herrie de ik 's avonds buiten maak.

De buren doen dat ook niet als ze 's morgens (liefst in het weekend) om 7 uur een boor in de muur zetten voor de zoveelste verbouwing........ :P
        305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Het gekke van de ETX is dat hij bij gewoon volgen een continu, vrij hard geluid maakt.
          De Sphinx is erg stil en de vorkmonteringen (lx200) van Meade zijn ook doodstil.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bij de nieuw uitgekomen firmware van de Sphinx kun je ook nog de GOTO-speed regelen en inderdaad hij is erg stil, helemaal in vergelijking met m'n ETX.

(dan komen de buren al met lege koffiekopjes de tuin inrennen.. )
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

Als het geluidsniveau een belangrijk criterium is, zou ik gaan voor de HEQ5 Pro van Skywatcher. Deze heeft bovendien volgens de opgave van de fabrikant meer draagvermogen dan de Celestron en is ongeveer net zo duur (kijk maar eens op de site van Robtics). Omdat je nog twijfelt welke kijker je er bij gaat kopen is het extra draagvermogen niet oninteressant. Wellicht is dan ook de EQ6 Pro een goede optie. Die heb ik zelf en ben daar zeer tevreden over. Super stil en het geluid dat hij produceert is mooi futuristisch "getuned". Wel weer wat duurder maar qua prijs/kwaliteit verhouding een topper.
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Big Bang

Heb jij de eq6 op een vaste opstelling staan on sleep je hem elke keer naar buiten??

En is dat een beetje te doen met zo'n zware montering??

Commentaar

Bij mij staat hij meestal op een vaste opstelling en ik moet toegeven dat ik daar wel blij mee ben. Hij is best zwaar. Wordt al een stuk beter als je hem niet inclusief contragewichten + kijker in n keer buiten wilt zetten maar dat geldt voor meer monteringen en hangt ook sterk af van de kijker die er op zit.

Edit: foto toegevoegd. Deze configuratie op een veldstatief draag ik niet in n keer naar buiten maar zonder kijkers en contragewichten "no problem"
                  16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Kijk Nop, zoiets bedoelde ik nou. Mjn ETX is bij gewoon volgen dus weer muisstil. Soms moet ik zelfs mijn oor er tegenaan leggen om te horen of hij het cht wel doet

Dus zijn ze geen van allen gelijk.

Maar van dat volgen kan ik zlf nog schrikken. Maar inderdaad, mijn buren zijn ook vaak schaamteloos bezig. Dusse...niet aan toegeven maar!

Commentaar

Mijn ETX70-AT (Lidle uitvoering) geeft feitelijk in de volg-mode ook weinig lawaai. Wel geeft hij het geluid van een ingepakte koffiemolen. (kre,kre,kre enz. )
                      In de Goto-mode daarin tegen ontlaadt hij zijn opgekropte agressie en kunnen de buren meegenieten en dat is vooral 'snachts verdraaid irritant.

Commentaar

monteringsgeluid

Hoi Mensen,

Alvast bedankt voor jullie input in de vorm van suggesties, feiten en herkenning. In volg mode is mijn ETX wel stil, enkel de 'grinding-noises' van de koffiemolen.

Een deel van m'n terrras grenst aan de buurtjes, netname de vloer en zijkant, opdat punt vind ik het wel gerustellend om te lezen dat ik niet de alleen ben met een lichte genee als ik de scoop van west naar zuid stuur, om half een.

Ik ga in ieder geval eens de voorgestelde alternatieven af, Eigenlijk wil ik iets waar ik de komende 5/6 jaar 'compomisloos' mee voor uit kan, maar ja ... niet voor elke prijs ... en als aangegeven ... eigenlijk wil ik er ook nog een refractor bij ;-) ... of een met usb-aansluiting en nog met ....

Meer suggesties zijn overigens meer dan welkom al ben ik al erg blij met de input van nu.

Thanks Ton.

Commentaar

Ik weet niet hoe belangrijk volgen voor je is maar je zou een dobson kunnen overwegen, groot, stil en goedkoop en goto(pushto), de orion althans andere weet ik niet.
                          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

uit de eerste post

Behalve een 'licht-emmer' heb ik ook nog een statief nodig en dat moet een dove-tail capable equatorial gaan worden zodat ik er ook nog eens een leuke
                            refractor op kan zetten.
                            Knappe jongen als dat je lukt met je dobson..........

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                              Ik weet niet hoe belangrijk volgen voor je is maar je zou een dobson kunnen overwegen
                              Volgen is wel (erg) belangrijk, Zo ben ik destijds ook op een Etx uitgekomen. Ik ben begonnen met een tasco 60mm bij 700mm refractor en werd meer dan moe van het uit beeld lopen van hetgeen wat ik wil de zien.

Tevens wil ik iets compact, en daarnaast wil ik het voordeel dat ik de montering in de huiskamer kan laten staan en de buis veilig op een rustig plekje. voor je het weet heb je 'm een maand niet nodig zoal in juni

Wel moet ik toegeven dat ik wel graag eens door een 12-inch dobson wil kijken als vergelijking met mijn huidige universe-beleving, maar voor m'n overige 'requirements' wordt eht geen dobson maar bedankt voor de suggestie.

Ton.

Commentaar

Werken...
                              X