Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

RA-motor, wat hoort hij te doen bij verschillende snelheden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

RA-motor, wat hoort hij te doen bij verschillende snelheden

Ik heb net volgmotoren binnen gekregen en als ik op de knop achteruit druk als de snelheidsregelaar op 2x staat staat de RA motor stil(!!) Eerst schrok ik, maar volgens mij is dat wel wat hij moet doen in die stand.

De motoren liggen hier los op tafel en dus niet aan de scoop. Vanuit dit opzicht bekijk ik de situatie. Ik heb 3 snelheids standen waarvan ik ervan 2 bespreek. 1,5x en 2x volgsnelheid (zowel voor- als achteruit).

Dus hier komt ie;

Als ik de controller aanzet volgt de RA-motor (snelheid motor = 1)

1,5x vooruit (snelheid motor = 1,5)
    2x vooruit (snelheid motor = 2)

1,5 achteruit (snelheid motor = 0,5)
    2x achteruit (snelheid motor = 0)

Even ter verduidelijking ; de motor draait nog steeds vooruit (0,5x) als ik 1,5x achteruit druk...

Wie kan mij bevestigen of dit allemaal klopt?!?!?! Ik snap er niets meer van geloof ik. :smartass
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Je vergeet dat je op een draaiende Aarde staat met je telescoop.

Een volgsnelheid van 1x betekent dat je motor precies snel genoeg draait om het effect van de Aardrotatie op te heffen, dus met 100% van de snelheid waarmee de sterrenhemel voorbijtrekt.

1,5x en 2x vooruit betekent dat je motor 50% respectievelijk 100% sneller draait dan wanneer je gewoon volgt, dus met 100% + 50% = 150% en 100% + 100% = 200% van de normale volgsnelheid. Omgekeerd, betekent 1,5x en 2x 'achteruit' blijkbaar dat je 50% respectievelijk 100% langzamer volgt, dus met 100% - 50% = 50% en 100% - 100% = 0% van de normale volgsnelheid.

De termen '1,5x vooruit' en '2x vooruit' kloppen dus, de termen '1,5x achteruit' en '2x achteruit' zijn misleidend. De best omschrijvende termen zouden dus zijn (voor deze 4 gevallen): 50% sneller, 100% sneller, en 50% langzamer, 100% langzamer.

In het laatste geval staat je motor dus inderdaad stil.
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Haha, inderdaad. Probeer hetzelfde maar eens bij een "bewegende" ster. Je zult zien dat alles dat prima gaat!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gelukkig maar!

Dank Sluys en Roel.

Commentaar

Re: RA-motor, wat hoort hij te doen bij verschillende snelheden

op 28-12-2007 gekocht nu was de Ra motordefect mar ik dacht al dat de motor soms zwaar moest werken .
          ik heb 1 week geleden een mail gestuurd naar Zaandam en kreg de dag erop al antwoord .
          vandaag de motor per post binnen gekregen .

tot nu toe prima service
          marcel

Commentaar

Re: RA-motor, wat hoort hij te doen bij verschillende snelheden

Ik mis even de aanknoping met dit topic Marcel?

Commentaar

Werken...
            X