Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag over tele-science

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag over tele-science

Ik heb een aantal jaar geleden een tele-science gekregen.
    Ik heb er nog nooit iets s'nachts door gezien, overdag kan ik mooi van
    alles heel scherp zien. Ik krijg de maan er niet niet mee in beeld. Ligt dit
    aan mij of vangt dit merk gewoon heel weinig licht op?

gegevens:
    - refractor
    - D= 40mm
    - f= 500mm
    - oculairen 25mm 20mm en 10mm
    - geen zoeker

Je zou er in ieder geval iets mee moeten kunnen zien, ik bedoel, de maan geeft tch veel licht... 40m vangt natuurlijk niet heel veel licht op, maar et verschil tussen de zwarte nactlucht en de witte maan zou duidelijk moeten zijn. Dus ik denk dat het aan jou ligt (no offence). Voor je gaat kijken: zijn alle dopjes er af, is er niets beslagen en is het helder. Die punten checken en dan zou het ged moeten gaan!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Als ik op een grote lamp richt zie ik wel een lichtvlek pas nog getest. Toen probeerde ik venus te vinden ik zag niks het werdt toen wel bewolkt
      en heb het maar opgegeven. Het was toen nieuwe maan dus heb ik niet
      geprobeert die te vinden. Een aantal jaar geleden heb ik wel steeds
      tevergeefs naar de maan gezocht

Commentaar

Dan zou je Venus ook moeten kunnen zien, ook die is licht genoeg. Die kan je ook dor en verrekijker zien, dus dan moet het met jou telescoopje ook kunnen! Als je een object zoekt, begin dan met de keinste vergroting, en zoek dan pas verder. Dus eerst je 25mm oculair, en dan steeds meer vergroten. Dat zoekt het makkelijkst

Goed zoeken, en blijven oefenen!

Commentaar

Je kunt praktisch met elke opening de maan zien. Je kunt hem immers zelfs met je eigen ogen zien (openingsdiameter ongeveer 6mm ).

Krijg je hem niet in beeld of krijg je hem niet scherp gefocust?

Het is trouwens op zich inderdaad best lastig om de maan in beeld te krijgen zonder zoeker. Op het oog richten en dan langzaam zigzaggend de hemel afspeuren. Misschien moet je het eens proberen als het een beetje mistig is, dan kun je afgaan op de gloed die de maan produceert.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb die scoop een aantal jaar terug gekregen van mijn ouders nadat ik een cursus had gedaan. Mijn ouders hebben daar ook helemaal geen verstand van. Hij kwam bij een speelgoedzaak met een olifantje vandaan. Er zit ook helemaal geen zoeker aansluiting op.

Ik ben toch van plan een nieuwe scoop te kopen een dob van minimaal 110mm of kan ik meer krijgen voor 300. Ik heb wel eens een keer door de dob van paalco gekeken.

Commentaar

Origineel geplaatst door bram
              Ik ben toch van plan een nieuwe scoop te kopen een dob van minimaal 110mm of kan ik meer krijgen voor 300. Ik heb wel eens een keer door de dob van paalco gekeken.
              Ik zou zeggen: kijk eens in het beginnersforum. Hier staan bergen topics over aanschaf van nieuwe telescoops en waar je op moet letten. Ik heb er zelf veel van geleerd! En voor 300,- Euro's kan je genoeg leuks halen hoor!!

Commentaar

Voor 300 euro koop je zo'n zelfde Dob als Paalco heeft... (als ik me niet vergis)

http://www.hoo-germany.de/produkt.php?prd=74

- En dan heb je een kanon van een scope!

Groetjes en succes met je 40mm,

Bandit
                Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                  Voor 300 euro koop je zo'n zelfde Dob als Paalco heeft... (als ik me niet vergis)

Bandit
                  ja dat klopt dat is de zelfde

Commentaar

Roel heeft (of had?) ook een Telescience, misschien kan hij je er wat meer over vertellen

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                      Roel heeft (of had?) ook een Telescience, misschien kan hij je er wat meer over vertellen

Grappig in de vensterbank. Optisch uiteraard om te huilen. 40mm Enkelvoudige plastic lens, afgediafragmeerd tot ongeveer 2 cm. Prul.
                      Komend oud & nieuw stop ik hem vol met carbid.
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

lol ongeveer dezelfde die ik heb.

Commentaar

Ik heb gistere avond toch nog iets proberen te zien. De maan en venus zagen er goed uit maar 3 dubbel. Ik heb een kwartier gezocht voor dat ik er de maan in had gevonden en venus laat ik daar maar niet over praten.

Commentaar

Dus met een TeleScience zie je alles 3x... Das mooi, kan je vergelijken!

Commentaar

Ik heb er ook zo een, maar dan van een ander merk. had ik op de kermis gewonnen. Gewoon dichtbij kijken in de tuin kijken gaat wel.
                              De oculairen zijn van plastic. Ik heb ook ooit ook de maan proberen te bekijken ,maar het bleef een vlek, meer niet.
                              Toch heeft dat ding ervoor gezorgd dat ik een (echte) telescoop kocht. Weet er misschien nog iemand een (nuttig) doel ervoor?

Commentaar

Werken...
                              X