Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spoed: telescoop bekijken vanavond

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spoed: telescoop bekijken vanavond

Vanavond ga ik even een potentiŽle aankoop bekijken: een C9.25, die al op diverse veilingsites aangeboden stond. Het lijkt me een prima deal, ondanks dat er geen oculairs of volgmotoren bij zitten. Wel een driepoot + CG-5 montering, XLT coatings, een dauwkap en een 8x50 meade zoeker in plaats van de standaard 6x30 zoeker.

Nu is mijn vraag: Waarop kan ik het beste letten als ik de scoop straks ga bekijken? Zijn er 'tell-tale' dingen waaraan de staat van de telescoop goed af te lezen is? Wat zijn verder goede vragen om te stellen?

Ik heb me al redelijk in de stof verdiept, maar extra tips zijn uiteraard meer dan welkom. Alvast bedankt!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

kzou zeggen een beetje prutsen met de mechanische dingen ,zoals de focus knop en de slo mo's
    je kan een pil lampje meepakken om de hoofdspiegel en de coatings te checken
    en als je die verkoper ehct wil laten freaken neem je een zakmicroscoopje mee om de "microrippel" te checken (niet dat je iets zou zien hoor )
    verder de algemene staat van de kijker (verf enzo)

Commentaar

Ik zou altijd afspreken dat je hem mag testen en niet goed geld terug. er kan van alles mee zijn wat je pas later merkt.

Commentaar

Bedankt voor de tips! Ik ben er zo vandoor. Hopelijk ben ik na vanavond een telescoop rijker!
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Bedankt voor de tips! Ik ben er zo vandoor. Hopelijk ben ik na vanavond een telescoop rijker!
          En een portomonnee lichter
          Mag ik vragen wat hij/zij ervoor vraagt?
          Of als je al weg bent wat je ervoor hebt geboden?
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb 'm gekocht! Voor 1700 euro heb ik een C9.25" op een CG-5 (nieuwe versie) montering met driepoot, XLT coatings, dauwkap, meade 8x50 zoeker, 1.25" diagonaal. Niet inbegrepen zijn volgmotoren, GoTo en oculairs.

Toch een aardige deal, lijkt me - de telescoop is nauwelijks gebruikt (in zeer goede staat) en voor enkele honderden euro's heb ik volgmotoren en een paar leuke oculairs erbij. Ik moet dus even gaan bepalen welke set oculairs er goed bij deze scoop past. Nog tips?

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
              Ik heb 'm gekocht! Voor 1700 euro heb ik een C9.25" op een CG-5 (nieuwe versie) montering met driepoot, XLT coatings, dauwkap, meade 8x50 zoeker, 1.25" diagonaal. Niet inbegrepen zijn volgmotoren, GoTo en oculairs.

Toch een aardige deal, lijkt me - de telescoop is nauwelijks gebruikt (in zeer goede staat) en voor enkele honderden euro's heb ik volgmotoren en een paar leuke oculairs erbij. Ik moet dus even gaan bepalen welke set oculairs er goed bij deze scoop past. Nog tips?
              Oftewel, dat wordt het ding meenemen naar de starparty in januari/februari! :applaus:

Commentaar

Wauw, dan kan ik er ook een keer door kijken op de starparty.
                Hoef ik mijn eigen niet te kopen
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Lijkt me een prima plan - nu nog een auto regelen om het ding mee te kunnen vervoeren! :applaus:

A MacBook user!

Commentaar

Brinx,
                    Dat is een goeie koop! En de prijs vind ik ook wel redelijk
                    C9,25 schijnen sowieso kwalitatief goede telescopen te zijn. Dat schijnt ook te maken te hebben met de optische opbouw van de telescoop, die net iets anders is dan de andere Schmidt-Cassegrain telescopen. Daarom is een C9,25 in verhouding ook iets langer als zijn kleinere en grotere broers.
                    Hoe het optisch precies zit weet ik echter niet.
                    Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Ikke vreselijk jaloers! Maar gefeliciteerd met je geweldige aankoop Brinx! :bloemen:
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hier nog iemand jaloers...

gefeliciteerd en veel plezier ermee...
                        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                        Vixen Great Polaris
                        Canon 350D - NexImage

Commentaar

congrats met de nieuwe kijker Brinx :applaus:
                          een groot voordeel van zo'n SCT (of iedere lange kijker) is dat je niet pesrť naglers of panoptics moet aanschaffen om een goed beeld te krijgen
                          in een ander topic zijn goede voorstellen gedaan ivm goede oculairs zoals de speers/walers uwa ,de stratus en de hyperions

Commentaar

Ik zou zeggen veel kijk plezier er me.....en deel de resultaten er van mee 8)

Commentaar

Werken...
                            X