Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar berg jij jouw montering op?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar berg jij jouw montering op?

Ik geloof dat ik wel eens een topic hierover gelezen heb maar dat kan ook op Cloudy Nights zijn geweest.

Mijn vraag is waar (en hoe) bergen jullie de montering(en) op? Vooral als je weinig ruimte hebt zoals ik.

Ik krijg binnenkort een Orion Atlas EQG (zelfde als Skywatcher HEQ6-Pro) en denk er aan om iets te maken zodat ik hem op het balkon kan laten staan.

Denken jullie dat dit kan en welke minimum bedekking zou ik moeten maken? Is een afgesloten kast voldoende of...? Naja wat zijn jullie ideeen hierover en hoe doen jullie dit?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Schuurtje. Je kunt de eq6 redelijk klein krijgen hoor. Ik doe de EQ6 kop+onderdelen in een kratje en de driepoot die leg ik erop.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mijn GP staat in de schuur en dat deed ik ook met mijn EQ-5. Nu zijn deze monteringen een stuk draagbaarder dan wat jij jezelf hebt aangeschaft maar ik vind het wel de fijnste plek. Zorg er in ieder geval voor dat je montering niet nat regent.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb al zo'n plastic kast van de Gamma op balkon staan waar nu gereedschap in staat. De kast is regen en wind dicht maar zeker niet vocht/luchtdicht. Denk er aan hem daarin op te bergen maar maak me een beetje zorgen om de electronica.

Jullie monteringen hebben ook motoren etc in zich toch? Dat gaat allemaal goed?

Commentaar

De electronica binnenin de montering kan best wat hebben hoor. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, ook niet tijdens zeer vochtige nachten. De handcontroller is wel erg gevoelig voor vocht. Na een poosje in m'n (onverwarmde, vochtige) garage te hebben gestaan werken de knoppen soms niet (ze voelen "kleverig" aan, alsof er iets tussen de toetsen en contactjes zit) en de controller crasht soms als je hem opstart en laat willekeurige tekens in het beeld zien. Meestal werkt ie de tweede keer dat je hem aan zet wel. Echter, dit is simpel tegen te gaan door de controller gewoon binnen te bewaren. Je kunt hem makkelijk losmaken dus dit hoeft verder geen probleem te zijn.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb de ED80 + SP-DX + driepoot en de C9.25" + CG-5 plus driepoot allebei in inbouwkasten staan. Daarmee zijn wel meteen die kasten allebei vrijwel vol - maar het staat erg netjes! De MTO kan ik gewoon in de kamer laten staan, op een kastje of in een hoek - ik vind het er eigenlijk wel schattig uitzien, zo'n klein scoopje.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Bedankt. Dit klinkt allemaal bemoedigend.

Ik kan de Atlas wel binnen zetten op de plek van mijn huidige kijkertje. Maar ruimte is toch beperkt in ons flatje en ik zie mezelf geheid een keer vallen over de deurdrempel, planten, 1 van de 2 katten of iets anders wat rondslingert natuurlijk net als ik de 16 kilo moneringskop naar binnen draag.

Gewoon op balkon lijkt me beter.

Edit: Ik weet eigenlijk nog niet wat ik met mijn kijkers doe.

Commentaar

Schuurtje? Hallo! Kijk effe bij z'n woonplaats...

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                  Schuurtje? Hallo! Kijk effe bij z'n woonplaats...

,xtG
                  .tsooJ
                  Hoho... met een beetje veel mazzel woon ik binnenkort aan de rand van het sloterpark met een redelijk donkere achtertuin EN idd een schuurtje (met een heel dik slot). Nu nog het lef hebben om een bod te gaan doen.

Commentaar

Moet je wel je woonplaats wijzigen in "ergens op het platteland".

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Ik heb 2 kisten houten gemaakt. 1 voor de montering en 1 voor de SCT.
                      Deze staan in de woonkamer. De driepoot staat in de hoek.
                      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

De montering, autostar en tegengewicht met de lenzen zitten in twee alu koffertjes van de Lidl ( wie was ook al weer die Lidlfan...?). De OTA en de driepoot heb ik nog geen oplossing voor.

grtz, Philip
                        We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
                        Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Die van mij staat gewoon uitgestald in de huiskamer...
                          Anders zet ik het statief en de OTA in de kast van m'n broertje... toch ruimte zat...
                          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Die van mij staat gewoon in de tuin. Dag en nacht. Onder een open zeil.
                            ik heb een losmandy G11.

Nog nooit enig probleem gehad.
                            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Mijn EQ6 Pro op zuilstatief staat dag en nacht op het dak in een forse plastic zak onder een grote omgekeerde regenton op tafelconstructie. Zie http://www.astroforum.nl/download.php?id=3144
                              De afstandsbediening neem ik na het kijken mee naar binnen.

Voor even heel snel iets bekijken heb ik een gemotoriseerde Mon 1 montering op het veldstatief van de EQ6 in de woonkamer. Binnen een minuut kan de montering met kijker en al buiten worden geplaatst.
                              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Werken...
                              X