Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beste kleine APO-refractor (en waar te koop)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beste kleine APO-refractor (en waar te koop)

Ik ben (enorm) op zoek naar een kleine lenzen-scoop.
    Ik zoek een handzame, gemakkelijk op te zetten scoop die zowel gebruikt kan worden voor aardse observaties als voor planeten. Deep-sky is niet zo belangrijk. Wat wel weer van belang is dat ik er op termijn ook mee kan fotograferen.
    Wat absoluut bovenaan de lijst staat is kwaliteit en uitbreidingsmogelijkheden. En het mag dus ook best iets kosten.

Ik heb al veel bekeken en gelezen.

Een Televue Ranger bijvoorbeeld. Toch lees ik ook minder goede reviews over deze telescoop. Heeft iemand zelf ervaring met deze scoop?
    Waar koop je deze scoop in Nederland voor een redelijke prijs? Prijzen in de USA zijn onder de 600$ (kaal).

Een Takahashi FS-60C lijkt me ook wel wat, maar die is nog duurder en slechts 60 mm (tegenover 70 mm voor de Televue). In de meeste reviews lees ik dat het geweldig apparaat is. Maar waar koop je dat ding in Nederland?

Verder zie ik de kleine refractors van Vixen.
    Ik kan over de 80 en 81 mm verder geen reviews vinden.
    Vixen ED80Sf
    Vixen ED81
    Beiden zie ik te koop bij http://www.telescope-service.com
    Alleen zie ik niet in wat de kwaliteitsverschillen zijn.
    Of kan ik toch beter 1 van de bovengenoemde telescopen kiezen?

Of is een Meade ETX-90 iets?
    Ik lees er geen slechte reviews over, al is alles wel zo'n beetje van plastic.
    Het GOTO-systeem een natuurlijk een welkome extra.

Of moet ik toch eerder gaan voor een Maksutov-scoop?
    Die is ook relatief klein en geschikt voor fotografie.

Of misschien heeft iemand nog een andere optie?

Czar123.
    Greetzzzzz Daantjuh
    Dobson Skywatcher 200/1200
    Skylux 70/700

Een Televue Ranger bijvoorbeeld. Toch lees ik ook minder goede reviews over deze telescoop. Heeft iemand zelf ervaring met deze scoop?
    Waar koop je deze scoop in Nederland voor een redelijke prijs? Prijzen in de USA zijn onder de 600$ (kaal).
    2 dingen hier
    dit is een ED geen apo en ze worden niet meer gemaakt
    Een Takahashi FS-60C lijkt me ook wel wat, maar die is nog duurder en slechts 60 mm (tegenover 70 mm voor de Televue). In de meeste reviews lees ik dat het geweldig apparaat is. Maar waar koop je dat ding in Nederland?
    dit is dan weer een echte apo maar toch kan ik je niet helpen met een verdeler in nederland OF belgie :banghead:
    heb je aleen gekeken naar de WO kijkertjes ?
    die hebben een 60 triplet ED voor een goede prijs
    de etx-90 is een zeer goed kijkertje maar is geen apo

Commentaar

oh en czar123,
      welkom hier op astrostart :zwaai:

Commentaar

TMB moet ook heel goed zijn en niet al te duur ( vinden ze )

voor fotografie komt er nog wel wat meer kijken. vlak beeld en meer van dat soort dingen.

In de Yahoo groep Telescopen is er vorige week een hele lange discussie geweest over een paar Apo's.

Commentaar

TMB moet ook heel goed zijn en niet al te duur ( vinden ze )
          de prijs is ongeveer vergelijkbaar met de televue 85
          maar de TMB zou beter zijn

Commentaar

Misschien ben ik toch niet helemaal duidelijk geweest.
            Ik ben op zoek naar:

Een kleine (lees: gemakklijk te plaatsen en verplaatsen) telescoop die geschikt is voor planeten en aardse objecten. Tevens wil ik op termijn foto's kunnen nemen. Ik zoek hiervoor een basis die ik kan uitbreiden. De basis moet echt goed zijn van kwaliteit. Ik denk tot 1000 euro, maar 1500 euro voor een completer systeem mag ook nog wel.
            De helft zal zeker gewoon aards kijken zijn.

Ik kreeg als eerste de tip vooral te kijken naar kleine APO-refractors.
            Dus ik op zoek naar die dingen.
            Maar misschien was de eerste tip helemaal niet zo goed en zijn er andere mogelijkheden. Een maksutov zou misschien ook kunnen.

Nu kan zo'n Meade ETX-90 wel een aardige kijker zijn (en ik stel zeker de GOTO op prijs), maar ik ben niet zo happy met dat plastic.

TMB ken ik wel als een top-merk, maar ook voor TMB kan ik geen leverancier in de buurt vinden.

Heeft iemand goede ervaringen met importeren vanuit de States?
            En misschien ook wel slechte ervaringen?
            Ik vind het nogal wat om dure optiek te laten toezenden.

alvast bedankt voor de reacties.
            Greetzzzzz Daantjuh
            Skylux 70/700

Commentaar

zoals ik al eerder voorstelde is WO misschien een alternatief?
              ze hebben een triplet ED voor nog geen 500 euro en anders een petzval voor nog wat minder
              vraag is eigenlijk ,wat wil je fotograferen?
              voor planeten heb je een lange brandpuntsafstand nodig
              wat die TMB betreft kan je eens kijken bij apm of telescope-service
              die leveren internationaal

Commentaar

Origineel geplaatst door czar123
                Misschien ben ik toch niet helemaal duidelijk geweest.
                Ik ben op zoek naar:

Een kleine (lees: gemakklijk te plaatsen en verplaatsen) telescoop die geschikt is voor planeten en aardse objecten. Tevens wil ik op termijn foto's kunnen nemen. Ik zoek hiervoor een basis die ik kan uitbreiden. De basis moet echt goed zijn van kwaliteit. Ik denk tot 1000 euro, maar 1500 euro voor een completer systeem mag ook nog wel.
                De helft zal zeker gewoon aards kijken zijn.

Ik kreeg als eerste de tip vooral te kijken naar kleine APO-refractors.
                Dus ik op zoek naar die dingen.
                Maar misschien was de eerste tip helemaal niet zo goed en zijn er andere mogelijkheden. Een maksutov zou misschien ook kunnen.

Nu kan zo'n Meade ETX-90 wel een aardige kijker zijn (en ik stel zeker de GOTO op prijs), maar ik ben niet zo happy met dat plastic.

TMB ken ik wel als een top-merk, maar ook voor TMB kan ik geen leverancier in de buurt vinden.

Heeft iemand goede ervaringen met importeren vanuit de States?
                En misschien ook wel slechte ervaringen?
                Ik vind het nogal wat om dure optiek te laten toezenden.

alvast bedankt voor de reacties.
                In principe zit hier al je fout.
                Je wil aardse objecten bekijken en planeten.
                Dat kan uiteraard, maar daarnaast wil je ook gaan fotograferen. En dan komt de aap uit de mouw. Equatoriale monteringen voor astrofotografie zijn ongeschikt voor aardse objecten. Dus dan zul je weer 2 monteringen nodig hebben. Dus weer extra kosten.

In principe zou ik toch echt gaan voor een maksutov (de etx 90 is ook een maksutov), maar persoonlijk zou ik toch wel wat groter gaan dan 90mm. Toch zeker de 102mm maar liever de 125. Alhoewel de 125 wel weer minder portabel is.

Nadeel van kleine APO is dat ze ook niet zo ver kunnen inzoomen, wat je toch wel nodig hebt voor planeten.
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                  zoals ik al eerder voorstelde is WO misschien een alternatief?
                  vraag is eigenlijk ,wat wil je fotograferen?
                  voor planeten heb je een lange brandpuntsafstand nodig
                  wat die TMB betreft kan je eens kijken bij apm of telescope-service
                  die leveren internationaal
                  Skywatcher.
                  Zeker is WO een alternatief!

Je hebt me top op weg geholpen. APM kende ik nog niet.
                  TS kende ik wel en de engels-talige website ken ik bijna uit m'n hoofd :-)
                  Daar kom je echter veel merken niet tegen.
                  Nu kom ik erachter dat het assortiment op hun duitse website veel groter is (wel WO, TMB ed.)

Dat fotograferen moet je je niet al te veel bij voorstellen.
                  Het is op termijn, hoeft niet direct.
                  Voor een groot deel zal het ook aards zijn.
                  Ik zal er rekening mee houden dat ik een lange brandpuntsafstand nodig heb wil ik fotograferen.

Belangrijkste vind ik toch een goede kijker (goede optiek en goede constructie), snel op te zetten en draagbaar. Misschien komt er op termijn ook wel een tweede EQ-montering, maar om te beginnen is dat niet nodig.
                  Daarbij bedacht ik me als ik een hele goede kleine refractor koop deze altijd nog als richttelescoop zou kunnen dienen voor een mega-kijker.

Heeft iemand ervaring met Vixen APO-80/81 kijkers ?

Heeft iemand ervaring met het op internet aankopen van optiek?
                  Ik weet dat er nogal eens gesmeten wordt met dozen door de vervoerders.
                  Greetzzzzz Daantjuh
                  Skylux 70/700

Commentaar

Dan kan je wel voor een ETX125 gaan. Ik heb die gezien en dat is nog een vrij klein maar degelijke telescoop. Het is makkelijk op te zetten omdat deze niet zo zwaar is (ik til me een ongeluk als ik mijn LX90 in z'n geheel moet verplaatsen ) Er komt ook nog bij dat er een uitgebreid GoTo systeem bij zit en dat is wel heel fijn, vind ik zelf. En daar komt nog bij dat deze al een brandpunt van 1900mm heeft. Dus voor een niet al te hoge prijs heb je een aardige en complete kijker.

*Om je een idee te geven van het brandpunt, mijn LX90 heeft een brandpunt van 2030mm, dus volgens mij heb je wel genoeg aan 1900mm

Commentaar

Een stukje verder in de zoektocht.

Ik ben erg gecharmeerd van de WO Megrez 80 - Triplet ED APO.
                      Ik lees uitsluitende lovende reviews, de verkrijgbaarheid is goed en de aftersales van WO schijnt ook prima te zijn.
                      Daarbij is het een 80mm die nog zeer draagbaar is (tas bijgeleverd) en zich ook goed houdt op een fotostatief. En er is geen plastic aan te ontdekken.
                      Ze lijken op de Vixen die ik eerst op het oog had, maar over die Vixen kan ik helemaal geen informatie/ervaringen vinden.

De Meade ETX-en zijn volgens mij fantastisch speelgoed met redelijke goede optiek (en dat bedoel ik niet negatief). Ik wil met name graag datgene dichterbij halen dat ik met het oog al waarneem, niet op zoek naar deepsky objecten waarvan ik het bestaan niet eens weet.

Misschien dat ik steeds ge-interesseerder raak en later alsnog een Mak koop, maar dan zal dat waarschijnlijk geen ETX zijn.

Ik zoek uiteraard nog verder, dus als iemand nog een beter alternatief weet voor de WO, dan hoor ik dat heel graag.
                      De WO wordt aangeboden voor 810 euro, maar daar komen natuurlijk nog wel wat accessoires bij.
                      Greetzzzzz Daantjuh
                      Skylux 70/700

Commentaar

de 80/480 of 80/600mm TMB zouden beter kunnen zijn, maar zijn wel een stuk duurder
                        ik denk voor de prijs van die WO kan je toch niet sukkelen

Commentaar

de 80/480 of 80/600mm TMB zouden beter kunnen zijn, maar zijn wel een stuk duurder
                          ik denk voor de prijs van die WO kan je toch niet sukkelen
                          Wat te denken van de WO ZenithStar Fluorite Doublet?
                          Zie: http://www.william-optics.com (10 years anniversary)

Ik begin weer te twijfelen.
                          http://www.ganymedes.nl verkoopt 'm voor 925 euro (ze zijn officieel dealer)
                          Lenzen zijn ontwikkeld i.s.m. TMB

Een Fluorite van de Megrez kost ruim het dubbele (mij te veel).
                          Maar naast de optiek is de mechaniek natuurlijk ook heel belangrijk.
                          En van deze 'special' kan ik nog geen reviews vinden.
                          798 dollar tegenover 925 euro is overigens ook nogal vreemd.

Voor de meelezers: ik heb een duitse leverancier gevonden voor Takahashi's en de TeleVue Pronto (de Ranger wordt niet meer geleverd, de betere Pronto is aardig wat goedkoper geworden).
                          http://www.intercon-spacetec.de

gegroet!
                          Greetzzzzz Daantjuh
                          Skylux 70/700

Commentaar

wel ,ik heb zelf een mailtje naar de carl* gestuurd ivm die kijker
                            zelf ben ik zeer geintresseerd in deze kijker,als is het maar voor de looks :buiging:
                            voor zover ik kan zeggen is deze kijker veelbelovend
                            *das de oprichter van astroproducts.be
                            op t moment van mijn eerste mail naar hem had hij dezelfde info als wij (al weet ik iets meer 8) )
                            nu hoop ik dat hij die te pakken krijgt anders bestel ik die bij ganymedes

Commentaar

wel ,ik heb zelf een mailtje naar de carl* gestuurd ivm die kijker
                              zelf ben ik zeer geintresseerd in deze kijker,als is het maar voor de looks :buiging:
                              voor zover ik kan zeggen is deze kijker veelbelovend
                              *das de oprichter van astroproducts.be
                              op t moment van mijn eerste mail naar hem had hij dezelfde info als wij (al weet ik iets meer 8) )
                              nu hoop ik dat hij die te pakken krijgt anders bestel ik die bij ganymedes
                              Ik heb zelf maar eens een mail gestuurd naar William Optics.
                              Ik zie ook wel wat in deze kijker, alleen vind ik 798 dollar tegen 925 euro wel belachelijk. 798 dollar is ruim onder de 700 euro.
                              Ik wil overigens best betalen voor goed advies.

En wat weet jij dan meer? :-)
                              Voor een fluorite leek het mij wel een interessante optie.
                              Toch telt een goede mechanica ook wel mee.
                              Beiden zijn wel 80 mm scopes ...

Ik ben dol op bordeaux-rood, minder op goudkleurig.
                              Maar dat ga ik echt niet laten meewegen bij de aanschaf van een scope.
                              Al is het ding onafzichtelijk, als de images maar goed zijn.

groetjes!!
                              Greetzzzzz Daantjuh
                              Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                              X