Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik heb een 20cm Dobson gehad ...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb een 20cm Dobson gehad ...

Hola allemaal!

Zoals gezegd heb ik een 8" Dobson gehad, en dat beviel uitstekend!
    -Zij het niet dat ik niet lager dan 25-35 graden kon kijken ..
    Resultaat: verkocht aan liefhebster.. (met pijn in het hart)

Als je eenmaal met een 8" hebt waargenomen, snap je dat ik zeg:
    Veel minder dan dat wil ik niet (meer) ..

- En ik wil WEL wat.. Ik doe het nu allemaal met mijn Lidl Scope en dat is
    allemaal wel leuk en aardig, maar ik mis mijn Dobby! - Ik zoek wat nieuws.

Het liefst toch een refractor, maar toch een vraag daarover: ooit heeft
    iemand mij eens wijsgemaakt dat 10cm refractor vergelijkbaar is met een
    20cm reflector.. KLOPT DAT WEL!? - Ik kan me er weinig bij voorstellen...

Ik wil het liefst richting een 127 refractor of iets vergelijkbaars in Maksutof,
    maar komt dat ook maar in de buurt van m'n Dobby?

"Wat wil je ermee gaan doen?" hoor ik jullie denken.. - ALLES!
    Ik ben met neveltjes gestopt sinds ik mijn Dobby niet meer heb, en dat steekt..
    Ik heb de Orionnevel niet meer gezien sinds ... TE LANG geleden!
    Ik heb zelf nog nooit een sterrenhoop waargenomen ..
    - En dat is wel mogelijk met m'n Lidl, ik weet het.. (zit tussen de oren)

Ik zoek dus eigenlijk een allrounder, maar ook weer niet .. Het liefst heb
    ik een lange refractor of maksutof waar ik nog fatsoenlijk nevels mee kan bekijken.

Hier laat ik het maar even bij..

Groetjes,

Bandit
    Achromatologisch

Re: Ik heb een 20cm Dobson gehad ...

Origineel geplaatst door Bandit
    Resultaat: verkocht aan liefhebster.. (met pijn in het hart)
    Tja sommige vrouwen kunnen je hart breken ja...

"Wat wil je ermee gaan doen?" hoor ik jullie denken.. - ALLES!
    Je weet denk ik ook wel dat een telescoop die in alles goed is niet bestaat, dus als je neveltjes wilt zien zou ik zeggen doe je signature "Dobsession" eer aan en koop weer een dob joh, misschien wel eentje van 10 inch ?!

Commentaar

Een dob is out of the question waar ik nu woon..

Het MOET op een EQ of vergelijkbare montering komen, of ik moet zelf wat bouwen..

Ik heb al een paar 120 en zelfs 150mm refractors gezien voor dik onder de 5 meier..
      Maarja, ook 150 en 200mm reflectors voor ongeveer hetzelfde ..

En de maks ben ik nog niet aan toe gekomen, maar er staat een leuke in te koop en gezocht ...

Groetjes,

Bandit
      Achromatologisch

Commentaar

Ik heb een 127 mak incl skyview montering volgmotor en poolzoeker voor je Bandit!!

Met de focal reducer die er bij zit kan je hem F6 maken. Het is niet ideaal met deze FR, maar je krijgt toch een behoorlijk beeldveld. Er zitten nog meer accesoires bij maar daarvoor moet je even onder het kopje '' te koop'' kijken.

Voor bolhopen is hij prima, en voor kleine nevels ook perfect wegens het goede contrast van de Maksutov's. Voor uitgestrekte nevels heb je dan niet de ideale kijker, maar daarintegen heb je wel een maan en planeten killer De orion nevel is bijvoorbeeld heerlijk contrastrijk, maar moeilijk om in zijn geheel in beeld te krijgen. De FR kan je daarbij wel helpen.

Hij zal op deepsky zeker niet beter presteren dan een 20cm dob, maar je kan niet alles hebben.

Als je interesse hebt in de set, of delen ervan PB me maar met je voorstel!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Precies welke ik bedoelde

Ik heb zeker interesse, maar ik wil echt eerst meer info;
          127mm zit ook net over het randje van waar ik naar opzoek ben.. (100 en meer)

Nogmaals: ik heb zeker interesse, maar ik kijk ook nog even verder..
          Ik ben ook net weer serieus op zoek, dus ...

In ieder geval bedankt voor je aanbod!

Groetjes,

Bandit
          Achromatologisch

Commentaar

Bandit
            Nee klopt niet , uit mijn lectuur kan ik uit maken dat bij een 20cm reflector eerder een 15 cm refractor in de buurt komt voor inverband met de licht opbrengst. ( ik geloof dat een reflector en een refractor van even grote diameter de refractor tot 1/3 meer licht opbrengst heeft)
            ik geloof dat het afhangt van de grote van de vangspiegel die de reflectror heeft .

als je naar je 8" dob vergelijking wilt moet je niet naar een 127 mm MAKSUTOV gaan in mijn gedacht.

Maar als de prijs rol speeld , word het moeilijk.
            Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Origineel geplaatst door Panther_be

Bandit
              Nee klopt niet , uit mijn lectuur kan ik uit maken dat bij een 20cm reflector eerder een 15 cm refractor in de buurt komt voor inverband met de licht opbrengst.
              Voor een centrale obstructie van (lineair) 25% is de lichtopbrengst 6.25% lager. Dus in dat opzicht scheelt het niet veel - 20cm vs. 18,75cm.

Voor de rest hangt het veel meer af van details: de coatings op spiegels kunnen tot 21% niet reflecteren, dus als je er (zoals op een Newt) twee hebt je daar een lichtopbrengst van 80%. Maar met beter reflecterende coatings haal je tot 92%.

Een refractorobjectief met goede coatings laat tot 94-96% door - maar je gebruikt meestal een diagonaal, en zowel prismadiagonalen als spiegeldiagonalen hebben geen perfecte lichtopbrengst (voor spiegeldiagonalen zie boven; je hebt er ook met zuiver diŽlectrische coatings die tot 99% reflecteren).

Dus een Orion Optics met Hilux-coatings wint het eigenlijk van een refractor met een gewone spiegeldiagonaal, maar een Synta wint het niet van een refractor met een spiegeldiagonaal met diŽlectrische coatings.

Wat betreft het contrastverlies op middelgrote details (bv. oppervlaktedetails op Mars en Jupiter) is er wel meer verschil - daar kan een refractor die even groot is als de apertuur van een reflector min de (lineaire) centrale obstructie de reflector evenaren (dus voor een 20cm reflector met 25% CO inderdaad 15cm); maar dat geldt niet voor kleinere en contrastrijkere details zoals bv. de Cassinischeiding op Saturnus of schaduwrijke maandetails - daar telt alleen de opening.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb zelf een 150mm maksutof (ook te koop ) en deze heb ik ook voor vanalles gebruikt. Heel leuk op bolhoopjes en sterrenstelsels, maar soms zou je toch nog nťt iets meer opening willen (maargoed, dat valt nooit te genezen ). Zonder focal reducer is het beeldveld niet al te groot, maar met een 32mm plossel zijn m81*82 nog wel samen te zien. Ik heb geen focal reducer gebruikt maar dat zal de pijn wel flink verzachten.

Mocht je intresse hebben, let me know

Commentaar

Waarom ga je niet op zoek naar een C8 eventueel met focalreducer ?

Heb zelf een 20 cm Dobson en een C8 en je levert wel ietsje in qua obstructie met een C8, maar het makkelijk transporteren en het allround inzetbaar zijn maakt hem een fijne scope.
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Yep, de C8, C6 of een !50 mak heb inderaad meer aan op deepsky!

Zeker de C8 met een Allan Gee FR. Dan heb je een geweldige deepsky kijker.

Nog een tip. Robtics heeft de 20cm GSO F4 newton op een Skyview staan voor 399 euro. Ik heb die combo ook, de montering is voldoende voor de Newton, zou een ander statief geen overbodige luxe zijn . . .

Commentaar

Een c8 zou inderdaad ook een goede keuze zijn. Toch genoeg opening voor deepsky, en erg leuk op planeten.

Commentaar

Is dit misschien iets voor je?

Commentaar

Draaikont

Commentaar

Commentaar

C8 man!
                              de grote kleine kijker!
                              Qua gewicht en formaat is hij ongelooflijk handelbaar.
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X