Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Diverse monteringen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Diverse monteringen

hallo,

een vraagje van toch groot belang.

de keuze uit :

- EQ6 skyscan GOTO ( nieuwe versie)
    - Celestron CGE montering GOTO
    - Losmandy G11 GOTO

wat stellen jullie. ik heb nu wel al een EQ6 maar verbetering kan nooit kwaad.

groeten

EDIT Roel: Ik heb de topictitel even naar een normaal letterformaat teruggebracht. Alleen hoofdletters komen zo schreeuwerig over...
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

G11,G11,G11
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

hallo,

allé G11 dan, wel prijzig hé

groeten

Commentaar

Ja , maar hij staat in je lijstje. :P
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Mischien ook een idee om aan te geven waarom je de montering aanraad.

Commentaar

Ik deel mijn mening met Arend. Waarom? Klutskoppelingssysteem. Mooiste afwerking, Beste materiaalkeuze, stabielste, ik meen de kleinste periodieke fout. Welliswaar de duurste, maar imho wel de mooiste van allemaal.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Niet helemaal mee eens:
              Origineel geplaatst door Yigal
              Mooiste afwerking
              Subjectief

Beste materiaalkeuze
              Waarop gebaseerd? Wat is het essentiele verschil in materiaal tussen de G11 en CGE?

stabielste
              CGE is zwaarder en stabieler dan de G11

Prijs/kwaliteit is er in mijn bescheiden mening een absolute winnaar: de CGE.

Commentaar

Origineel geplaatst door MennoM
                Draait wel niet over de meridiaan.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

hallo,

ik ken iemand die blijkbaar een G11 montering te koop heeft type celestron CG11 ( tijdje gemaakt voor losmandy).

met bijkomende beschrijving :
                  FS/2 GOTO
                  Escap P530 moteren
                  Losmandy encoders

wat denken jullie hiervan.

groeten

Commentaar

Hallo,

ik heb zelf een EQ6 gehad, die werkte fotografisch wel goed, alleen zaterdag is hij vastgelopen met alle gevolgen. hij was zelfs geen echte EQ6 montering maar blijkaar een gemod. EQ6. wel betaald als een originele EQ6.
                    ik heb dit zondag ontdekt wanneer ik de montering aan het herstellen was, maar blijkbaar de kogellagers die er inzitten zijn niet orgineel ==== gefoefel van een belgische telescopen verkoper.

alleen de stappenmoter, de handcontrol en paneel heb ik kunnen redden, de rest is voor de ijzerhandelaar.

daarom ben ik opzoek.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Draait wel niet over de meridiaan.
                      Correct. Een veelvuldig aangehaald nadeel. Een CGE kan ongeveer een minuut of 10 door de meridiaan. Een G11, afhankelijk van de kijker, ergens tussen de 30 en 60 minuten. Ik persoonlijk vind dit echter nauwelijks een probleem. Ik hou hiermee rekening bij het voorbereiden van een imaging sessie.

Ter illustratie: een Paramount heeft precies hetzelfde 'probleem'.

Moraal: als dit een onoverkomelijk probleem is, neem dan geen CGE en geen G11, maar neem een vorkmontering.

Commentaar

Origineel geplaatst door MennoM
                        CGE is zwaarder en stabieler dan de G11

Dan hoop ik wel dat je de periodieke fout van meer als 20" ( boogsec) er niet bij heb geteld

Commentaar

Dit soort waarden zijn gebaseerd op oudere versies van de CGE. Desalnietemin is dit wel overwogen meegeteld. Thank god for PEC and autoguiding!

Commentaar

En dan wel samen gebruiken he

Commentaar

ik ken iemand die blijkbaar een G11 montering te koop heeft type celestron CG11 ( tijdje gemaakt voor losmandy).

Deze heb ik ook . Exact het zelfde als de huidige losmandys.
                              het enige zou kunnen zijn dat je nog geen high presicion worms hebt.
                              maar deze zijn makkelijk te vervangen.
                              Verder heeft hij geen borging voor de uuras. Dez moet je dus heel erg goed vast zetten.

Je mag best komen kijken hoor als je wilt.

gr Arend

Commentaar

Werken...
                              X