Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Laatste advies gevraagd (HEQ5 of 6)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Laatste advies gevraagd (HEQ5 of 6)

Ik wil zeer binnenkort een HEQ5 of 6 pro montering kopen maar zit nog met 1 laatste dilemma.

Even uitleggen wat ik eigenlijk wil. Ik wil de montering gebruiken om gewoon te waarnemen maar ik wil ook zien hoe ver ik kom met astrofotografie (planeten webcammen maar ook deepsky unguided en later guided).

Ik heb nu een 114/500 en wil er nog als even kan een Skylux of iets dergelijks bijkopen voor guiding. Dit wordt dan mijn eerste oefen opzet maar ik denk er aan om later een C9.25 te kopen.

Nu kan ik 2 dingen doen:
    Ik koop de EQ6 en dan kan ik alles erop laden zonder problemen (C9.25/C11 met zo'n dubbele dovetail houder en guiding kijker en verdere benodigdheden moet geen probleem zijn).

Of ik koop een HEQ5, gebruik de C9.25 voor planeet webcammen en eventueel unguided fotografie (kijken hoe ver ik hiermee kom) en dan een lichter kijkertje voor eventuele deepsky/langere sluitertijd met guiding.

De EQ6 geeft me veel meer speelruimte maar is zo verschikkelijk zwaar. Ik zal vooral op mijn balkonnetje werken en in de tuin van vakantiehuisje aan de kust. Maar eigenlijk wil ik ook wel eens de duinen in kunnen om eens het echte donker op te zoeken. Dus ik zal wel wat gaan slepen met dat ding en dan is de HEQ5 weer iets makkelijker (scheelt toch zo'n 8 kilo).

Beide monteringen zal ik moeten opbreken om te kunnen verslepen want ik moet een beetje aan mijn rug denken (geen grap). Wat zouden jullie doen???
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Ik heb het zelf ook aan mijn rug maar de heq-5 vind ik nog goed te doen. Al moet het niet te ver sjouwen zijn. De eq-6 is echt een beest, als je iets transportabels zoekt lijkt de heq-5 me de way to go.

Commentaar

Ik denk dat de HEQ5 de beste oplossing is. Ik heb een EQ6 en die is inderdaad echt loeizwaar. In m'n eentje krijg ik hem bij wijze van spreken niet van de grond. Zelfs als je hem elke keer helemaal demonteert (dus telescoop, montering en driepoot los naar buiten brengen) is het best een zware opgave want de kop van de montering is een erg zwaar en onhandig geval. Ik heb geen ervaring met de HEQ5 maar ik lees regelmatig verhalen van mensen die het geheel inclusief telescoop in hun eentje naar buiten dragen, dus het zal wel veel schelen.

Je idee om eerst met je kleine reflector te beginnen met fotograferen is naar mijn mening een goede keuze. Lange belichtingstijden realiseren met een C9.25 is erg moeilijk. Kan wel, maar reken er dan op dat je 80-90% van je foto's die je op een avond schiet dan weg kunt gooien wegens volgfouten (= frustrerend). Bovendien is de C9.25 niet bepaald lichtsterk en zul je dus sowieso langer moeten belichten.

Met een HEQ5 of EQ6 kun je met je huidige reflector makkelijk een minuut of twee unguided belichten zonder volgfouten. Ik heb zelf een 150mm/750mm newton op een EQ6 en kan zelfs unguided af en toe 150 seconden belichten zonder volgfout. Nu ik wat langer wil gaan belichten heb ik wel een volgtelescoop nodig maar ik heb toch zeker een jaar lang lekker kunnen klooien met bevredigende resultaten.

Volgens mij kun je ook prima webcammen met een C9.25 op een HEQ5. Je hebt hiervoor minder precisie nodig dan deepsky fotografie. Zolang het te fotograferen object maar in het beeldveld blijft kun je voldoende opnames maken om te stacken.

Oja, ik las nog je vraag in dat andere topic over die 10" newton op een EQ6. Heb ik ook een tijdje gehad. Werkt superonhandig want voor elk object dat op plusminus 50 graden boven de horizon staat heb je een keukentrap nodig om nog door het oculair te kunnen kijken.. niet fijn.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb de knoop doorgehakt en ga voor de EQ5. Ik denk dat deze montering me meer dan genoeg mogelijkheden geeft.

En als ik nu echt de kolder in mijn kop krijg en een C11 of groter wil kopen EN die wil guiden dan moet ik maar gaan upgraden. Voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren (tenzij ik aan mijn aperture fever toegeef en in 1x mijn vakantiegeld er doorheen draai ).

Beide bedankt voor jullie antwoord en laatste duwtje in de rug.

Over ruggen gesproken ik heb ooit eens een 20 kilo LCD TV op de verkeerde manier getilt en toen zei mijn rug heel kort even *krak*. Na een week ging het wel weer maar deze grap wil ik niet nog eens nadoen. Het feit dat alleen de kop van de EQ6 al zo'n 16 kilo weegt heeft mij toch ook wel doen besluiten om de 5 te nemen.

Nu moet ik natuurlijk wel gewoon rustig aan doen en netjes alles in delen te vervoeren - niet ff snel alles optillen en neerzetten en dan weer *krak*. :P De hele EQ5 is natuurlijk nog steeds zwaar zat.

Commentaar

Word het nu een HEQ-5 of een EQ-5?
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

HEQ-5 Pro. De witte.

Heb paar keer afgekort.

Commentaar

Zit dat 'm alleen in de Go-To of zijn er nog andere verschillen tussen?

Commentaar

Voor zover ik weet is er de zwarte EQ5 zonder motoren die (volgens o.a. Telescope service) ongeveer tot 8 kilo kan dragen.

Dan is er de zwarte HEQ-5 die tot de 12 (sommigen zeggen 10 andere 14) kan dragen. Deze heeft standaard motoren en kun je upgraden met GoTo (of de zogenaamde Rajiva upgrade - hoop dat ik het goed spel).

Dan de witte HEQ5 pro met standaard GoTo met zelfde draagkracht. Deze versies hebben 'microstap' motoren wat een stapje omhoog zou moeten zijn ten opzichte van de oudere motoren. Ik geloof dat dezelfde motoren en wielen bij de huidige Skyscan upgrade zitten.

Zie ook: http://www.opticalvision.co.uk/documents/71.PDF
                en
                http://www.opticalvision.co.uk/documents/70.PDF

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                  Dan is er de zwarte HEQ-5 die tot de 12 (sommigen zeggen 10 andere 14) kan dragen. Deze heeft standaard motoren en kun je upgraden met GoTo (of de zogenaamde Rajiva upgrade - hoop dat ik het goed spel).
                  Yop, ik heb de 'normale' heq-5 met de rajiva MCU update. Geeft je ook microstepping, autoguider, langzame goto, PEC, enz enz. Heel leuke update!

Commentaar

Skyguy kun je mij zeggen wat jouw Mak weegt? Buis alleen dus.

Kan alleen de info vinden van kleinere modellen. Ik dacht dat die 150 ook een kilo of 8 was of heb ik dat verkeerd?

Commentaar

Die weegt ongeveer 5 - 6 kilo.

Commentaar

Ok lichter dan ik me dacht te herinneren. Bedankt.

Commentaar

Hier is een foto van een volgeladen heq-5. Er zit nu voor zeker 12-13 kilo aan telescopen op. En hij volgt visueel nog perfect. Fotografisch heb ik hem zo nooit getest.

Commentaar

Ik ben toch weer ietsje afgeweken van mijn koers. Ik ben toch voor een HEQ 6 gegaan. :P

Ik heb eens alle gewichten opgeteld en als ik alles meereken (tegengewichten, kijker(s), voeding, etc) dan wordt het zoiezo sjouwen of ik nou de 5 of de 6 neem. Met de 6 zal ik waarschijnlijk 1x meer moeten lopen van stalling naar balkon of schuurtje naar tuin.

Dus ik ben een enorme twijfelaar geweest in dit hele proces maar het geld is overgemaakt en ik hoop over een weekje of 3 de trose bezitter te zijn van een HEQ6-pro. Ik zal denk ik wel een fototje posten als mijn 114/500 kijkertje erop staat.

Commentaar

Werken...
                            X