Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over afmetingen HEQ5 en HEQ6 pro series

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over afmetingen HEQ5 en HEQ6 pro series

In mijn zoektocht naar een nieuwe montering ben ik er zo'n beetje wel uit. Het wordt een HEQ5 pro of HEQ6 pro.

Ik weet dat ze groot zijn maar hoe groot nu eigenlijk? Op de Skywatcher site staat het volgende:

HEQ5 - statief minimaal 97cm + monteringkop 35 cm = totaal 132 cm

HEQ6 - statief minimaal 85cm + monteringkop 41 cm = totaal 126 cm

Nou ben ik van plan een smith-cassegrain erop te zetten en daarbij zal deze minimale hoogte prima zijn maar als hier nou een grote Newton op gezet wordt is de locatie van de focusser dan niet al snel te hoog? Mijn ooghoogte zit op zo'n 160cm dus heb 30cm 'over'.

Daarnaast wil ik graag weten hoe ver de benen ongeveer uit elkaar staan bij de meegeleverde driepoten. Dus eigenlijk hoe groot zijn de zijden van het driehoek dat gevormd wordt. Ik moet er nog wel langs kunnen op mijn balkon :P .

Is er een gebruiker die mij dit kan vertellen?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Ik zou de keuze van de montering niet af laten hangen van de hoogte van het statief als ik jou was. Je kunt er altijd nog zelf één bouwen met precies de juiste hoogte, "beenspeidafstand" etc.!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee het is ook niet dat hier mijn keuze vanaf hangt maar probeer zoveel mogelijk info te verzamelen zodat ik weet waar ik aan toe ben. Ik heb geloof ik wel op de instrumenten dag een EQ5 gezien (misschien was het een 6 maar denk het niet) en toen niet op hoe wijd de poten stonden gelet.

Met de info kan ik alvast bedenken waar en hoe ik hem neer kan zetten. Ben ik voorbereid en geeft al een beetje voorpret.

Commentaar

Re: Vraag over afmetingen HEQ5 en HEQ6 pro series

Origineel geplaatst door borix
        Nou ben ik van plan een smith-cassegrain erop te zetten en daarbij zal deze minimale hoogte prima zijn maar als hier nou een grote Newton op gezet wordt
        Definieer "groot". Eigenlijk weet je dan nog niet welke f/verhouding je neemt en waar de balans ligt (want dat hangt nog ook af van de accesoires). En waar je wilt staan hangt nog af van hoe de oculairhouder staat gedraaid...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Stel je neemt de 250/1200 newton van Skywatcher. Die buis is 112 cm lang dus als je die ongeveer in het midden op de montering zet en je kijkt richting de poolster dan denk ik dat hij ongeveer op zijn maximale hoogte staat.

Ik vraag me af ik ik er dan nog door zou kunnen kijken.

Mmh... je kan natuurlijk de buis draaien zodat de oculairhouder naar beneden richt... Ik denk niet dat ik er ooit zo'n grote buis op zou zetten hoor maar vroeg me af of er gebruikers waren met deze ervaring.

(Bedenk me net dat deze topic ws. in Telescopen, verrekijkers en monteringen had moeten staan. Excuses.)

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
            Stel je neemt de 250/1200 newton van Skywatcher. Die buis is 112 cm lang dus als je die ongeveer in het midden op de montering zet en je kijkt richting de poolster dan denk ik dat hij ongeveer op zijn maximale hoogte staat.

Ik vraag me af ik ik er dan nog door zou kunnen kijken.

Mmh... je kan natuurlijk de buis draaien zodat de oculairhouder naar beneden richt... Ik denk niet dat ik er ooit zo'n grote buis op zou zetten hoor maar vroeg me af of er gebruikers waren met deze ervaring.

(Bedenk me net dat deze topic ws. in Telescopen, verrekijkers en monteringen had moeten staan. Excuses.)
            Is verplaatst .

Ik heb een 8" F5 newton op mijn heq-5 gehad en je moest je soms toch wel in de raarste posities wurmen om bij het occulair te komen. Bij een 10" word dat alleen maar erger lijkt me. En als je een 10" newton zou willen is een eq-6 toch wel lekker lijkt me. Een heq-5 kan hem wel aan, maar een eq-6 zal het een stuk gemakkelijker hebben met het gewicht en de buislengte.

Commentaar

Werken...
            X