Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Halpha, OIII en Sulpher in Gewone achromaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Halpha, OIII en Sulpher in Gewone achromaat

Beste optiekdeskundige.

Ik zit al een tijd met een vraagje.

De betere APO's zijn vaak voor meerdere golflengten gecorriseerd

Nu vraag ik me het volgende af:

Stel ik neem een eenvoudige achromaat (skywather of zo)
    En ik ga alleen maar fotograferen in H alpha, Sulper en OIII
    Dan lijkt het mij dat je geen last hebt van chromatische abberaties ?
    Aangezien je in monochromatisch licht werkt

Maar de vraag is of deze kijkers ook in focus komen bij deze specifieke golflengten. Als dit zou kunnen dan kun koop je een grote refractor
    bijv 150/750 mm voor drie keer niks en kun je toch prachtige foto's maken !

Ik hoor graag jullie mening
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Re: Halpha, OIII en Sulpher in Gewone achromaat

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
    Maar de vraag is of deze kijkers ook in focus komen bij deze specifieke golflengten.
    dat klopt - je hebt als je dat doet geen last van de gewoonlijke longitudinale sferische aberratie. Wel van wat sferochromaticisme voor H-alpha - een beetje sferische aberratie weg van groen, maar dat bestaat zelfs bij APOs.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

In theorie gaat je verhaal helemaal op Arend. Probleem wordt alleen dat je voor planeetfotografie relatief snel elke keer moet focussen en dat dat heel nauwkeurig moet gebeuren. Een achromaat (en zeker de goedkopere) hebben geen nauwkeurige focusser hiervoor. Hier zul je de focusser voor moeten vervangen. Daarnaast zijn de theoretische correctiemogelijkheden groter voor meerlenzige objectieven. Nu heeft een achromaat geen astigmatisme maar bijv. veldkromming kan je in theorie beter met drie dan met twee lenzen corrigeren (ook in de praktijk trouwens). Vandaar dat afgezien van de kleurfout een doublet meestal iets slechter presteert dan een triplet. Aan de andere kant: een triplet heeft meer last van absorbtie. Deze gegevens zijn uiteraard allemaal heel betrekkelijk maar geven alleen maar aan dat er meer is dan op het eerste gezicht.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

longitudinale sferische aberratie
        ??? kun je dat misschien eenvoudig uitleggen ?

Wel van wat sferochromaticisme voor H-alpha
        Sorry en dit ook

In theorie gaat je verhaal helemaal op Arend. Probleem wordt alleen dat je voor planeetfotografie relatief snel elke keer moet focussen en dat dat heel nauwkeurig moet gebeuren. Een achromaat (en zeker de goedkopere) hebben geen nauwkeurige focusser hiervoor. Hier zul je de focusser voor moeten vervangen. Daarnaast zijn de theoretische correctiemogelijkheden groter voor meerlenzige objectieven. Nu heeft een achromaat geen astigmatisme maar bijv. veldkromming kan je in theorie beter met drie dan met twee lenzen corrigeren (ook in de praktijk trouwens). Vandaar dat afgezien van de kleurfout een doublet meestal iets slechter presteert dan een triplet. Aan de andere kant: een triplet heeft meer last van absorbtie. Deze gegevens zijn uiteraard allemaal heel betrekkelijk maar geven alleen maar aan dat er meer is dan op het eerste gezicht.
        Ik wil hem ook niet voor planeet fotografie gebruiken. Maar enkel voor deepsky. Daarnaast heb ik een TV fieldflattener/ reducer.
        Dus zal ik minder last hebben van veldkromming, toch ?
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Longitudinale chromatische aberratie is de hoofdfout bij niet-APOs (en in het spectrum in violet en rood van ook bv. bij doublet-APOs). Dat zijn de verschillende kleuren die op een andere lengte scherp staan.

Daar heb je als je RGB of OIII/SII/H-alpha foto's neemt heb je daar geen last van, want je kunt elke kleur apart scherpstellen.

Sferochromaticisme is een secundaire aberratie die minder belangrijk is en op de meeste objectieven nog aanwezig.

Groen stelt scherp tot een puntje (enkel diffractie-effecten maken het beeld van een puntbron groter); maar de stralen voor rood en violet kruisen voor cirkels aan de binnenkant van de lens en cirkels aan de buitenkant van de lens ergens anders, dus alle stralen komen voor die kleuren samen in een klein cirkeltje in plaats van een punt.

Daardoor gaat er wat energie van de centrale cirkel over in de diffractieringen (m.a.w. het beeld wordt wat minder scherp dan wat door de resolutielimiet van de opening haalbaar zou zijn).

Dat kun je aflezen van een longitudinale aberratiegrafiek. Daar zie je voor elke cirkel van de intredepupil (het objectief) waar de stralenbundels snijden (links - dichter bij het objectief; rechts - verder van het objectief).

Onderaan is de grafiek voor het punt in het midden van het objectief; bovenaan is de grafiek voor de cirkelvormige rand van het objectief (de bovenkant is veel belangrijker dan de onderkant, want aan de buitenkant is er veel meer oppervlakte; het belang stijgt lineair van het midden naar de rand). Meestal is het beeld scherp op het punt die je afleest op 70% van het midden (dus boven het midden van de grafiek).

De verschillende lijnen zijn voor verschillende kleuren.

Nog een nota: hoe sneller en groter het objectief is, des te meer gaat een verschuiving (in mm) op de grafiek van links naar rechts zichtbaar worden. Da's makkelijk te begrijpen, want hoe trager de kijker, hoe kleiner de cirkel is waarin alle stralenbundels vallen op een gegeven afstand van de optimale afstand. Daarom zijn trage achromaten ook beter dan snelle...

Voorbeeld 1: een ED-doublet. Lijkt een beetje op wat je hebt met een achromaat, alleen wat beter (de betere glastypes laten toe om het centrale spectrum beter op dezelfde plaats scherp te stellen).

(Let op: ZEMAX toont grafieken met valse kleuren - de golflengtes staan aangeduid op de legende).

Je ziet een goed gecorrigeerd spectrum als je de uitersten weglaat - dicht bij 70% is er bijzonder weinig afstand tussen de lijnen, en er is weinig sferochromaticisme (de lijnen zijn vrijwel verticaal).

Je ziet wel nog hoofdkleurfout (longitudinale chromatische aberratie) bij rood (rode lijn) en violet (blauwe lijn) - meer bij rood, maar dat mag ook (want in fracties van golflengtes is een gegeven afstand minder voor rood dan violet). Je ziet dat omdat de verschillende lijnen links-rechts ten opzichte van mekaar verschoven zijn.

Je ziet ook wat sferochromaticisme bij die kleuren - de lijnen zijn hol of bol in plaats van netjes verticaal. Bij rood valt dat nogal mee (vergeet niet dat de onderkant van de grafiek niet zo belangrijk is), bij violet is dat nogal agressief, en violet scherpstellen, zelfs apart scherpstellen, gaat je niet een even scherp beeld geven.

Ter vergelijking één van de betere 110mm tripletten (moeilijker, want groter!).

Je ziet dat daar het spectrum voor rood en violet zich veel netter gedraagt, met alle kleuren vrij dicht bij mekaar op het scherpst. Er blijft wat sferochromaticisme, met rood en violet met sferische aberratie van tegengesteld teken, maar toch veel minder en slechts bij kleuren nog verder weg van groen.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Okee,

Bedankt. Ik moet dit wel even laten bezinken en ongeveer 100 keer lezen :P

Resume ? Kan ik de gok wagen of niet ?

l

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
              Okee,

Bedankt. Ik moet dit wel even laten bezinken en ongeveer 100 keer lezen :P

Resume ? Kan ik de gok wagen of niet ?

l
              Ja. Als je met hele nauwe pasbanden werkt heb je op deep-sky geen last van de primaire kleurfout bij een achromaat - die regel je weg.

Het kan wel (afhankelijk van het ontwerp) dat H-alpha en vooral SII minder scherp blijven dan OIII, maar véél minder erg dan als je de kleuren niet apart scherpstelt. Zelfs bij APOs heb je dat trouwens, vooral doubletten.

Commentaar

Okee,

Nou ikzal er eens over nadenken

Ik zat te denken aan de een skywacher 150/750 met de nieuwe TV focalreducer/ Flattener 0,85 x

gr arend

Commentaar

Hoi Arend,

Ik zat te denken aan de een skywacher 150/750 met de nieuwe TV focalreducer/ Flattener 0,85 x
                  Je zou dan eventueel ook de TS 152/990 kunnen overwegen. 499,00 + verzendkosten, dus volgens mij nog goedkoper dan de skywatcher.
                  http://www.teleskop-service.de/Astro/Re ... .htm#150TS

Ikzelf heb de TS 127/820 (net als de 152/990 eigenlijk een Antares refractor), en hij doet m.i. niet onder voor mijn 150/1200 Synta refractor (dezelfde als Skywatcher, Celestron, Bresser etc.).
                  Ik ga dat eerdaags trouwens uitgebreid testen met Nico de Jongh.

Groeten,
                  Guus

Commentaar

bedankt voor de tip.

Ik heb het geluk dat ik een skywatcher 150/750 mm heb mogen lenen van Rob. Maar je weet het het, zodra je een telescoopdoos opent dan wordt het slecht weer.

resultaten volgen nog.

gr Arend

Commentaar

Of je koopt een nieuwe telescoop, je hebt hem binnen en het is de eerst komende 3 weken bewolkt, dit is mij nu al 3 keer overkomen...
                      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik heb een gebruikte 127/820 TS gekocht. Nou maar wachten op mooi weer.
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

He dat is ook interresant. Kun jij ook in ha alpha, Sulper en OIII filters
                          fotograferen?

Commentaar

nou ik fotografeer alleen soms de maan met een ccd camera. Maar in de toekomst ga ik het vast wel eens proberen.
                            groetjes, Nico
                            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

oh..okee

Commentaar

Werken...
                              X