Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste ervaring met LXD75

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste ervaring met LXD75

Het is hier de hele dag bewolkt geweest. In de avond is het gaan waaien en ik had dus geen hoop dat ik mijn nieuwe aanwinst, een LXD75 kon uitproberen.
    En toen in een keer...BOEM helder! Yes! Ondanks de bijna volle maan, de vier straatlantaarns om de achtertuin heen toch maar even proberen.

De montering opgezet, via de oculair houder zo goed als waterpas gezet en ruw op het noorden gericht door de montering visueel op de poolster had gezet door langs de poolas van de montering te kijken met één oog (ik heb de poolzoeker nog niet gecalibreerd).

Autostar opgestart, datum en tijd ingevuld. Hierna een 'easy setup' gestart. Omdat ik relatief weinig zicht heb in de achtertuin moest ik de tweede ster opnieuw kiezen. Voor beide sterren moest ik nogal wat corrigeren, wat mij nogal verwonderde..

Eenmaal uitgelijnd heb ik de Autostar de opdracht gegeven naar M13 te gaan.... Totaal mis!

Hoe kan dat nou?

Een andere tactiek; de scope gericht op M57 en hem laten identificeren....
    zoeken....en...IC5087...

ook totaal mis!

Het was ondertussen een uurtje verder en morgen moet ik vroeg op, dus met tegenzin inpakken dan maar. Ondertussen bedenken wat de redenen kunnen zijn.

Nu had ik gelezen dat de montering afwijkingen vertoont als de spanning niet goed is. Ik heb gebruik gemaakt van vier oplaadbare batterijen (volle). Omdat oplaadbare batterijen slechts 1.2V leveren in tegnstelling tot de verwachte 1,5V is de totaalspanning slechts 9.6V bij 8 stuks (batterijhouder).

Besloten te wachten op de 12V accu + lader die ik al besteld had in het nogmaals te proberen.

Alles opgeruimd en begonnen met het schrijven van dit stukje; blijk ik me één dag in de datum vergist te hebben!
    29 i.p.v. 30 mei...tja dat kan natuurlijk ook een reden zijn...

In de tussentijd enkele vragen voor mede lxd75 eigenaren:
    - Hebben jullie ervaringen met (slechte) tracking bij een (te) laag voltage?
    - De montering is vrijwel niet gebruikt en dus zo goed als nieuw. De laatste software is geladen. De montering komt (in verhouding tot mijn EQ3-2) erg stroef over, is dit normaal? Wordt dit met regelmatig gebruik minder?
    - Is er een truuk om de datum/tijd te onthouden
    Ja, 't is leuk geweest, nu zijn mijn zakken aan de beurt.

Te lage spanning kan voor verminderde precisie zorgen. Maar nog veel belangrijker (naast uiteraard de juiste tijd èn de juiste coördinaten van je waarneemplaats) is het calibreren en trainen van de drives. Dat in combinatie met een goed afgestelde montering zorgt voor nauwkeurige GOTO's.
    Dat de alignment sterren niet helemaal in het midden staan is normaal, als jij ze daar maar zet! Autostar berekent de rest.

Samengevat:
    - Degelijke spanningsbron
    - Juiste coördinaten van je waarneemplaats (Google Earth is een goede hulp)
    - Juiste datum en tijd
    - Calibrate drives
    - Goede drive training, zie hier mijn uitleg van de procedure, in het Engels, dat wel...
    - Nauwkeurig opstellen
    - Alignment sterren nauwkeurig centreren

Voor nog betere precisie synchroniseer (Synchronise, [ENTER] drie seconden vasthouden) je voor een GOTO op een heldere ster in de buurt.

MAAR... Wat met je nieuwe telescoop nog veel belangrijker is: Kijk ergens naar, geniet van je aanschaf, ook voordat je GOTO's acceptabel zijn!

Succes!

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Peppe, ik heb dat (te lage spanning ook ergens gelezen. Ik denk op dit forum maar weet het niet zeker.
      8 oplaadbare cellen geven inderdaad een te lage spanning voor een 12V systeem. Ik vermoed dat dat de belangrijkste reden is van jouw probleem.

Ik begrijp overigens niet dat elektronica resp. motorsturing zo gevoelig is voor spanningsvariaties. Zou volgens mij niet hoeven als het een slim ontwerp is.

Ik heb voor mijn ETX70 die 9V nodig heeft een externe accu gemaakt met 7 MHi cellen van 3,5Ah en dat gaat goed. De batterijen passen uiteraard niet in de batterij houder en bevinden zich dus buiten de kijker.
      Het pack is redelijk klein en heb er al vele uren plezier van gehad.
      Had ik het pack niet gemaakt waren er al vele normale batterijen doorgejast. Dat is en duur en milieuvervuilend.

Commentaar

Een nachtje slapen en een uitgeruste toestand heeft mij doen concluderen dat ik de datum wél goed had ingesteld; ik ben op dinsdagavond 29 mei begonnen en op woensdagochtend 30 mei had ik het berichtje getypt.... tja vermoeidheid doet je aan jezelf twijfelen....

Dit zorgt alleen wel voor meer vraagtekens...

Victor;
        Dank voor de duidelijke tips. Het grootste deel van je lijst heb ik inderdaad gevolgd en/of gedaan. Ik heb alleen de drive training niet gedaan. Ik zal in ieder geval je link eens bekijken en de volgende keer uitvoeren.

Alleen de montering is nieuw, telescopen had ik al; ik had al drie dagen luikend naar die montering zitten kijken dus ik wilde hem zo onderhand
        wel eens gebruiken!

BTW, wat is dat ding stabiel inverhouding tot een EQ3!

Henk;
        Dat was idd ook mijn (voorlopige) conclusie en bevinding. Zoals gezegd; een accu (12V 7AH) met lader zou onderweg moeten zijn

Commentaar

Heb je bij daylight savings 'yes' ingevuld? Het is nu nl. zomertijd, anders loopt je scoop een uur achter. Dat is mij dus gebeurd
          Wat een pest die mist, zei de pessimist
          Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Ja , volgens mij had ik alles goed ingevuld.
            Op 1 juni heb ik een nieuwe poging gewaagd om de GOTO functie van de LXD75 montering goed werkend te krijgen.
            Ondertussen heb ik de batterijhouder vervangen door een 12V 7,2AH accu. Het verschil is te merken, vooral bij het slewen in de hoogste snelheid.

Tevens de montering getraind met de 'train drive' functie op een antenne van een flat een kleine kilometer verder.

Opnieuw de montering geplaatst en opnieuw een 'easy' align uitgevoerd. Deze keer gelet op de sterren; Arcturus en en Dubhe.
            Hierna naar M13 gegaan; wederom ernaast!

Opnieuw de montering uitgelijnd op de poolas; tot nu toe had ik het statief waterpas gezet op basis van het plaatsen van een waterpas op de accesiore tray. Deze keer waterpas gezet via de aansluitingen op de poten; het statief bleek niet waterpas.

Na een nieuwe uitlijning en opnieuw een 'easy' align lukt het nu wel om M13 en M57 (net) in het beeld te krijgen.

Hieruit trek ik de volgende voorlopige mogelijke conclusies;
            - De montering is niet zo nauwkeurig
            - De montering vereist nog verdere training
            - De uitlijning van de montering komt nauwkeuriger dan ik dacht om GOTO goed te laten werken met een F12 (1540mm/127mm) telescoop bij ~62 keer vergroting (25mm EP).

...maar natuurlijk kunnen er nog een heel scala aan andere mogelijke oorzaken zijn.....

Commentaar

Tip: Synchroniseer eerst op een felle ster in de buurt.

Selecteer GOTO naar die ster, laat de scope z'n dingetje doen (wachten op de piep), houdt daarna [ENTER] drie seconden ingedrukt ... -Pieeeeeeeep- "Press ENTER to sync.".
              Centreer nu de ster met de controller en druk daarna pas weer op [ENTER]. -Pieeeeeeeep- "Synchronized".
              Gebruik nu GOTO voor het object dat je wilde bekijken.

Wat dit doet is een 'mini alignment' maken voor de directe omgeving van de gebruikte ster, omdat die nu als nieuw referentiepunt wordt gebruikt. Dat is de reden dat al mijn tours met een synchronisatiester beginnen.

Trouwens, heb je na het in gebruik nemen van de accu ook een [Calibrate Drives] uitgevoerd? Scheelt ook veel!

Succes,

Victor
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Kun je dat hele GOTO niet gewoon negeren en met een sterrenkaart en de pijltjestoetsen naar het object gaan? Ik ben zo benieuwd hoe de kijker die erop staat presteert. Ik hoor alleen maar verhalen over de montering....
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Staat de OTA wel goed uitgelijnd met de RA as? Ik heb ook een LXD75 en heb geen problemen met goto.

Daarbij is de poolzoeker die er in zit geen beste. Uitlijnen met de poolzoeker wordt in deze periode zeer lastig, als je het volgens de handleiding doet. Dan zit de echt pool precies aan de andere kant van hoe je het in het beeld van je poolzoeker ziet.
                  Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                    MAAR... Wat met je nieuwe telescoop nog veel belangrijker is: Kijk ergens naar, geniet van je aanschaf, ook voordat je GOTO's acceptabel zijn!
                    Dit is ook de voornaamste reden dat ik de GOTO nog niet heb uitgeprobeert. Lekker genieten van scoop alleen!

GOTO calibreer ik wel een keer als ik echt teveel tijd heb..

@Roel

OTA opzich vind ik gewoon goed presteren, afgezien van de focusser dan, maargoed wat heb ik om te vergelijken
                    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Zoals aangegeven is het bij de autostar van Meade erg belangrijk om de drives goed te 'trainen'. Zelf gebruik ik ik hier de poolster (Polaris) voor in combinatie met een tal-kruisdraad lensje. Deze zijn verkrijgbaar bij vanGrootven in Belgie en enorm veel goedkoper dan een kruisdraad oculair. Let wel de ster als de kruisdraad scherp krijgen zit er niet in, Als je de ster onscherp draait als in een ster test kun je het kruisdraad er wel netjes in centeren .. en dat is ook nauwkeurig. Bij mijn Etx is het om de 6 maanden nodig (plastic-gear-box ... yeah) om de drives te trainen.

Tenslote nog het verhaal spanning nagenoeg alle elektronica heeft spanningsstabilizatoren ala LM7812 of LM317 (welke ongeveer 3V meer ingangsspanning nodig hebben dan ze afgeven, waardoor ze weer warm worden, en waarom batterijen met hun maximale 1.65V een probleem kunnen zijn).

Het werkelijke probleem is bijna altijd stroom als je spanningsbron de stroom niet kan leveren ... en dus vermogen (P = U x I) dan krijg je noch de spanning en noch stroom die het apparaat nodig heeft met alle 'performance' vandien. Zelf heb ik zo'n 12V portable (lood-accu) powerpack (gamma/karwei/halfords) wat ik iedereen kan aanraden die batterijen gebruikt.

Success en plezier er mee.
                      Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

hallo,

voor alle montering is er min 12 volt nodig, maar uit ondervinding is 13,8 volt beter, je hebt sowiezo een aantal verliezen.
                        ik had ook het probleem met mijn EQ6 montering die nooit zijn object vond, alleen als ik thuis aan het sterrenkijken was lukte het toen wel, omdat ik thuis werk met een adabtor die op netstroom zit en die 13,8 volt geeft.

leuke maar handige tip.

groeten
                        vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
                        http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                          Kun je dat hele GOTO niet gewoon negeren en met een sterrenkaart en de pijltjestoetsen naar het object gaan? Ik ben zo benieuwd hoe de kijker die erop staat presteert. Ik hoor alleen maar verhalen over de montering....
                          Uiteraard zal ik nog regelmatig zonder GOTO kijken maar een GOTO montering kopen om vervolgens de GOTO functie niet te gebruiken...dat zou de helft van het doel van de aanschaf teniet doen vindt je niet?

Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest; ik heb alleen de montering gekocht, dus zonder OTA. Op dit moment gebruik ik mijn 127mm MAK en 80ST. Ik ben nog op zoek naar'n 2e hands C8 of C9,25....

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                            Tip: Synchroniseer eerst op een felle ster in de buurt.
                            Dank voor de tip Victor! Ga ik proberen...

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                              Staat de OTA wel goed uitgelijnd met de RA as?
                              Weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Ik heb het beschreven gezien in de handleiding maar er nog geen aandacht aan besteed. Logisch redenerend (althans volgens mijn logica ) zou een verkeerde uitlijning wel inhouden dat de afwijking altijd dezelfde is...

Origineel geplaatst door Parsec
                              Daarbij is de poolzoeker die er in zit geen beste.
                              In ieder geval een stuk beter dan degene die in mijn EQ3-2 zit! Alleen omdat hij verlicht is... Ik heb de uitlijning overdag gecontroleerd en de afwijking op de RA as is werkelijk minimaal...

Commentaar

Werken...
                              X