Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

150/600 mm photonewton van orion UK

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik ga zelf voor de Orion Optics (TS versie) 150mm F6 (of F5). Dat is als ik mn huidige kijkers heb verkocht .

Ben trouwens wel benieuwd hoe de optiek is op de fotonewtons. Welke lambda enzo.

Commentaar

Ik was er al bang voor Dan ga ik denk ik eerst maar voor een "waarneem" telescoop. Ik heb n.l. al een 80mm Astro-tech en kan daar redelijk DS fotografie mee doen.
      Groet, Jan

Commentaar

Ben trouwens wel benieuwd hoe de optiek is op de fotonewtons. Welke lambda enzo.
        tja dat weet ik ook niet goed. Maar orion optics is in het algemeen wel heel goed. volgens mij 1/6 lambda en hoger.
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik heb een 150mm f/5 reflector van Orion Optics. Ik kan denk ik weinig concreets zeggen over de bouwkwaliteit van de foto newton omdat die van mij een ouder uitgefaseerd model uit 2004 is maar wellicht heb je er toch wat aan.

Ik had mijn OO bij TS gekocht en zij hadden er een JMI focuser op gemonteerd. De buis is van prima kwaliteit, stevig doch licht (en mooi wit ). Het geheel weegt geloof ik slechts 3 kg. De spiegels zijn op een goede manier aan de telescoop bevestigd, namelijk middels een siliconenlijm die op drie punten van beide spiegels is aangebracht. Je zult dus geen last hebben van astigmatisme door klemmende houders. Dit zorgt tevens voor een tikkeltje meer contrast omdat de vangspiegel niet in een houder zit en dus een minimale obstructie vormt. Het uiterste puntje van de vangspiegel (aan het uiteinde van de buis) is gezwart om reflecties te voorkomen en er is tegenover de focuser een stuk zwarte velours aangebracht. De buis is van binnen redelijk donker. Kan beter, maar dat stukje velours dat er al in zit is afdoende naar mijn idee. Een ander positief punt is dat de vangspiegel een stuk dieper in de buis zit dan de syntha/gso reflectors. De vangspiegel zal dus minder snel beslaan. De JMI focuser was prima maar ik veronderstel dat de foto newtons een andere focuser hebben (al is de JMI wel low-profile). Nadeeltje is wel dat als je met een DSLR fotografeert je veel focus ruimte nodig hebt en de focuser dus diep de buis in gaat, zo diep dat de focuser buis het lichtpad raakt en voor een extra diffractie spike zorgt.

De hoofdspiegel is makkelijk te collimeren door de drie collimatiebouten. Voordeel van bouten tov schroeven is dat je de spiegel goed vast kunt zetten. Nadeel is dat je dan wel een moersleutel nodig hebt. Collimeren an sich gaat heel makkelijk want er zit al een ring in het midden van de spiegel en deze ring zit ook echt daadwerkelijk op de millimeter nauwkeurig in het midden (heb ik nagemeten).

Met de vangspiegel had ik zelf grote problemen. Deze was namelijk foutief gemonteerd. OO telescopen hebben vangspiegels die niet helemaal gecentreerd zijn (is goed ivm vignettering ed), echter was die van mij totaal verkeerd gemonteerd. Het heeft me aardig wat tijd gekost om dit uit te vinden. Erg lastig, vooral omdat alle 4 spinnepoten een andere lengte hebben. Een ander probleem is dat de spin zo weinig speelruimte heeft dat je hem er alleen met geweld en het krombuigen van twee poten uit de buis kunt halen. Maar nogmaals, ik heb geen idee in hoeverre de bouwkwaliteit van mijn oudere OO nog van toepassing is op de nieuwere modellen.

De optiek van mijn scoop is 1/6 lambda, een strehl ratio van 0.993 en hi-lux coatings. Sterren lijken visueel een stuk scherper dan met m'n GSO dob. Wat mij erg opvalt is dat ik nagenoeg perfecte concentrische ring patronen krijg te zien wanneer ik een stertest doe. Het verschil met m'n dob is toch wel opmerkelijk. Heel af en toe kan ik zelfs de Airy disk zien, iets wat me nog niet gelukt is met de dob. Het grote voordeel van OO is natuurlijk dat je een certificaat meegeleverd krijgt met daarop de exacte optische eigenschappen van jouw spiegel.

Fotografisch gezien is het een prima telescoop. Heb er al veel plaatjes mee geschoten (alleen zijn die het aanzien niet waard omdat ik nog maar weinig ervaring heb met astrofotografie). De telescoop blijft ook goed in collimatie gedurende de nacht.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Hoi Prototype,

Bedankt voor je verhelderende verhaal. Daar heb ik echt wat aan

het lijkt me een heel geschikte telescoop mede doordat hij zo transportabel is.

Nogmaals bedankt.
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Fotografisch gezien is het een prima telescoop. Heb er al veel plaatjes mee geschoten (alleen zijn die het aanzien niet waard omdat ik nog maar weinig ervaring heb met astrofotografie). De telescoop blijft ook goed in collimatie gedurende de nacht.
              Toch ben ik wel benieuwd naar die plaatjes. ?

Commentaar

Jaaaa Prototype, laten zien die foto's

99,99% dat ik voor een scoop van OO ga.
                Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                  tja dat weet ik ook niet goed. Maar orion optics is in het algemeen wel heel goed. volgens mij 1/6 lambda en hoger.
                  Hoi Arend,

Klamp je voor fotografisch gebruik niet te hard vast aan 1/6 lambda optiek. Dat maakt voor astrofotografie niet zoveel uit als voor visueel waarnemen.

Houd je ogen open voor een tweedehands Vixen R200SS. Mooie telescopen met een goede reputatie op het gebied van astrofotografie met een relatief lange brandpuntsafstand (800 mm).

Groeten,

Maurice
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Hoi Maurice,

Het is toch mee genomen als de optiek van uitstekende klasse is.
                    Die vixen is inderdaad ook mooi. Maar net iets te groot voor op reis.

Ik ga deze kopen omdat hij gewoon niet duur is. Kan ik op me gemak doorsparen voor een RC of een ASA of een TAK. Maar bedankt voor de tip

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                      Nu weer even serieus, :P

Zou er veel verschil zitten in de foto serie ten opzichte van de "gewone" serie. Ik overweeg ook een newton van OO aan te schaffen en dan misschien wel bij TS.
                      Zoals reeds vermeld hebben zij een grotere vangspiegel.
                      Ik heb een 20 cm F/4.5, ook een fotografische kijker.
                      Deze heb ik getuned voor visuele waarneming. Eerst en vooral heb ik een 50 mm vangspiegel ipv de 63mm standaard laten monteren. Deze zit idd diep in de buis en deze dampt eigenlijk nooit aan.
                      Ik heb dan wel moeten de prim achteruit plaatsen. De buis die een europa model is hield de spiegel met 3 klemmen. Deze heb ik verwijderd en de spiegel dieper in de cel vastgezet met TEC7, een soort lijm op basis van polymeren.Klemmen verwijderd. De veren vervangen door kleinere etc. Uiteindelijk de spiegel een goede 2.5 cm achteruit gekregen.
                      Ook de collimatieiebouten vervangen door 'vleugelmoeren' zodat vlot zonder werktuigen de prim te collimeren is...

Zodoende heb ik nu wat ik toch zou noemen een 'all round' kijker met 25% obstructie, licht, handzaam, tamelijk kort en met meer dan behoorlijke prestaties op planenten en maan ondanks dat het een F/4.5 is.

De beelden zijn idd scherper dan van mijn 25 cm Skywatcher door de betere optiek.

De buis weegt slechts 5.1 kg met laser finder inbegrepen. De montering een Vixen GP-E is zeer licht maar meer dan voldoende stabiliteit voor deze kijker...

De crayford fousser, mja, had ik wat problemen mee omdat ie slecht geboord was. En regelvijsje had geen grip en viel zelfs uit het boorgat...toch kunnen tunen met 3 resterende vijzen, heeft tijd gekost.

Nu is het een pracht van een kijker met uitstekende optiek...
                      Obsession 18 inch F/4.5
                      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Heb ik nog een vraag, (hoop niet dat je het erg vind Arend?)

Bij TS hebben ze ook OO. Is het niet zo dat de scopen bij TS standaard 1/6 pv hebben en bij OO 1/8 pv. Dus beter bij OO bestellen?
                        Groet, Jan

Commentaar

Maar TS besteld toch bij OO ?
                          En deze telescopen verkoopt OO zelf niet. Deze worden special in opdracht voor TS gebouwd. Ik kan niets vinden op de site van OO

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                            Maar TS besteld toch bij OO ?
                            En deze telescopen verkoopt OO zelf niet. Deze worden special in opdracht voor TS gebouwd. Ik kan niets vinden op de site van OO
                            Als je die fotoscopen bedoeld iid die heb ik niet bij OO gezien. Maar als je naar de specs. kijkt lijkt het er op dat de scopen die OO zelf levert standaard 1/8 zijn en die bij TS 1/6 en wil je 1/8 moet je bij betalen?
                            Groet, Jan

Commentaar

Okee, waar heb je dat precies gelezen op de site ?

Commentaar

Moet ik even kijken, ben zo teug
                                Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                                X