Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LX200 8"Meade

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LX200 8"Meade

Hallo ik heb een LX200 besteld bij Robtics, ik heb het toestel nog niet, maar misschien zijn er onder jullie gebruikers van deze opstelling, wat zijn jullie ervaringen met deze configuratie?

bedankt voor de feedback,

mvgr

Stress
    We zien in de toekomst eerder buitenaards leven dan God, of is HIJ de alien die buitenaards leven schiep?!

ik ben toch niet de eerste met deze Meade?

niemand ervaring met deze kijker?

in iedergeval bedankt.

groet

Stress
    We zien in de toekomst eerder buitenaards leven dan God, of is HIJ de alien die buitenaards leven schiep?!

Commentaar

Yep, zie hier!
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

vriendelijk bedankt, mooie site!!

groet

Stress

Commentaar

Als je iets wilt weten dan roep maar! PB of e-mail kan ook. Waar woon je ergens?

Commentaar

Clearskies, hoe werk jij eigenlijk met die wedge.
            uitlijnen met poolster .......?

Ik wil vooruitkijkend ook een vergelijkbare scope.

Commentaar

Ja, op die manier volg je maar op één as (de 'right ascension'). De wedge is een Mitty Wedge, volgens mij en alle andere gebruikers het beste wat je kan krijgen. Kost wat, maar...
              In het begin observeerde ik vaak zonder wedge. Had wel de standaard Meade wedge maar dat ding is gewoon een hele dure deurstopper... zo flexibel als wat en daardoor erg slecht bruikbaar. Dus eerst een hele tijd zonder. Maar ik observeer ook regelmatig dubbelsterren en voor het juist inschatten van de position angles is een equatoriale opstelling toch echt onmisbaar. Vandaar nu deze wedge. Is ook gekocht "op de groei". Mocht ik in de toekomst iets groters willen dan kan dat, tot de 12-inch uitvoering zonder problemen.

Commentaar

Hallo Clearskies,

ik woon in de Velserbronx(broek)

bedankt voor je aanbod, zal er zeker gebruik van maken.

mvgr

Stress,

Commentaar

Enne, GP500, jij woont in Limburg, toch?

Commentaar

jaja hint naar links

En hoe doorloop je de opstelling.

Zet je de opstelling waterpas en dan precies op de poolster of met een poolzoeker met zo'n 'afbeelding'.

Kun je de wedge dan oost-west draaien om te richten.

"Maar ik observeer ook regelmatig dubbelsterren en voor het juist inschatten van de position angles is een equatoriale opstelling toch echt onmisbaar."
                    Wat bedoel je precies met position angles.

Je site is btw zeer duidelijk en uitgebreid.

Ps: Bij de sterrnwacht waar ik zit hebben we alleen maar meade spiegel-telescopen. 3 in totaal. 2x 8" en een 14" Die krijgt een eigen koepel, work in progress.

Commentaar

Thanks! En ik wist natuurlijk best dat je uit Overijssel kwam...

De montering zet je inderdaad eerst waterpas. Dat doe ik altijd zo precies mogelijk. Liever wat meer tijd daar in steken, daar heb je de rest van de avond/nacht plezier van.
                      Via de wielen aan de wedge, twee azimutaal, eentje verticaal richt je de wedge op het noorden. Ik doe dat door de finderscope van de telescoop, met een kaartje van de sterren rond de pool in de hand. Dat werkt nauwkeurig genoeg. Via een driftalignment kan je het nog verfijnen maar voor visuele astronomie is dat niet nodig.

Position angle is de positie van de ene ster t.o.v. de andere. Loopt van 0 tot 359 graden, bij een telescoop met gespiegeld beeld (zoals de LX) met de klok mee. Een ster met een postion angle van 270 staat er dus links van.

Commentaar

Re: LX200 8"Meade

Origineel geplaatst door stress
                        Hallo ik heb een LX200 besteld bij Robtics
                        Is het een LX200 of een LX200R? Hebben ze je op het verschil gewezen?

Commentaar

Clearskies hoe lang denk je dat het mogelijk is om een unguided foto te maken met die wedge er op? Ik heb zelf een LX90 en zit er ook over na te denken, ik kan deze telescoop ruilen voor een fotografische telescoop en montering. Maar misschien kan je met een wedge en een focal reducer ongeveer hetzelfde bereiken.,,,

Commentaar

Tot vijf minuten moet mogelijk zijn. Moet de boel wel goed afgesteld zijn, uiteraard, vooral voor prime focus. Niet alleen de wedge maar ook bijvoorbeeld de PEC (Periodic Error Correction), via Autostar. Ik heb er zelf geen praktijkervaring mee, ben voorlopig nog even visueel bezig. Nog zoveel te zien!

Commentaar

5 minuten. Dat is best wel veel toch?
                              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                              - EQ3, aandrijving + poolzoker
                              - Bresser 10x50
                              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                              X