Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goto montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goto montering

Ik denk erover om een goto montering te kopen maar hink op twee gedachten.
    De eerst optie zou een Celestron NexStar SE 1 montering zijn, waar mijn 127mm MAK op past.

Nu is meer aperture natuurlijk niet versmaden, vandaar dat een SkyQuest XT8 IntelliScope ook in de picture is.

Zijn er gebruikers van deze systemen hier die er iets over willen vertellen?

Ernst.
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Ik heb geen directe ervaring met beide systemen, maar wil wel de note plaatsen dat je daarmee vast zit aan de database van de controllers. Simpelweg je eigen objecten uploaden is er niet bij. De NexStar kan wel tours aan maar alleen wanneer direct verbonden met een computer en de (niet gratis) software NexRemote.
    Ik zweer bij Meade's Autostar omdat het veel opties heeft, geregeld ge-update wordt en je eindeloos je eigen software samen kan stellen.

't Is niet mijn bedoeling de andere systemen als inferieur af te schilderen ofzo, maar ik vind gewoon dat Autostar wat observatiemogelijkheden een klasse apart is. Wat gemak bij het uitlijnen betreft schijnt Celestron's NexStar een streepje voor te hebben met hun SkyAlign.

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik heb zelf een intelliscoep 12i. Ik ben er erg tevreden over. Het 'goto' systeem werkt prima. Ik neem aan dat je weet dat je de scope wel met de hand naar het object moet brengen en volgen gaat natuurljk ook niet.

Voor visueel waarnemen vind ik dit eigenlijk geen probleem, sterrker nog dan zijn het voordelen. Het systeem is zeer snel opgezet en binnen een oogwenk uitgelijnd. 1 9v batterij is voldoende, ik bedoel gooi hem in je auto en je kan overal heen. Asl je wil dan kun je binnen notime enorm veel objecten bekijken. In het begin is het wel even wennen om de scope op de juiste pelek te krijgen want dit komt natuurlijk nogal precies. De scope geeft dit ook precies aan maar de wetten van de mechanica werken wle eens teggen, dit heeft voorlka te makken met geduld denk ik.

De scope moet horizontaal en verticaal uitgelijnd zijn voordat je hem op de sterrenhemel uitlijnd. Ik heb er zelf verstelbare pootjes onder gemaakt zodat dit wat makkelijker gaat. Hiervoor werkte ik met spietjes. Inmiddesl heb ik een vast plekkie gemarkeert op het terras. Het is nu dus een kwestie van neerzeten en gaan.

Hiervoor hen ik een XT8 gehad de 8"versie zonder de i, dit vond ik ook al een gewelldig ding (het was mijn eerste liefde) Laat gewoon erg veel zien.

Min laatste ontwikkelinge op dit gebied zijn dat ik nu mijn laptop aan de XTi gekoppeld heb. Dit heeft in eerste instantie voor veel problemen gezord maar sinds een aantal dagen heb ik het aan de praat. Dit werkt ook super. Als mijn laptop er aan hangt gaat het helemaal hard. Je ziet op je scherm de sterrenhemel en het punt waarop de scope gericht staat. Asl je je scope beweegt dan draait de sterren kaar mee op je scherm zodat je ten alle tijde ziet waar de scope op gericht staat. Je begrijpt wel dat je op deze maniert helemaalk veel objecten binnen bereik komen.

Ik wil je overigens aanraden om eerste het echte 'handwerk'onder de knie te krijgen (als je dit al niet hebt gedaan). Dit geeft toch veel voldoening en levert je veel 'vaardigheden' en kennis op

Als je je scope met een laptop gaat combineren moet je eens in het zelfbouw topic kijken daar sttan een foto van mijn scoep met een plato wat ik gemaakt heb om je laptop of andere spullen op te zetten. Ik vind het zelf erg prettig werken.

Nou lijkt me voorlopig wel even genoeg maar asl je meer wil weten dan hioor ik het wel.

Groet
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Bedankt voor de reacties, daar heb ik veel aan. Ik wist in eerste instantie niet dat de intelliscope zelf niet volgt, daar kwam ik gisteravond laat pas achter.

Ik zag een LXD75 mount te koop op te-les-koop dus ik moet nog maar eens goed nadenken.
        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
          Ik zag een LXD75 mount te koop op te-les-koop dus ik moet nog maar eens goed nadenken.
          Zoals je weet, heb ik er ook een. ben er zeer over te spreken en als je het goto verhaal door hebt..............bezorgd je veel observeer tijd en wil je het zoeken naar objecten oefenen kan dat ook, gebruik je gewoon alleen de motoren om de scoop te sturen.

Mocht je er een willen aanschaffen, ben altijd bereid om te helpen, eventueel ter plekke.

Ben er inmiddels wel achter, als je serieus wilt gaan fotograferen, dat metname lange belichting een probleem wordt met deze montering.
          Groet, Jan

Commentaar

Je aanbod wordt zeer gewaardeerd! Mocht ik er één vinden, dan trek ik zeker aan de bel voor het afstellen en dergelijke.

Commentaar

Hoi Ernst

Je zoekt een goto montering.
              Daar heb ik een simpel antwoord op.
              zoek een hele goede gebruikte Vixen Super Polaris of een
              Super Polaris DX met de Skysensor 2000PC en
              liefst met MT 4 motoren.
              Als het goed wil doen dan kies je de Vixen Super Polaris DX
              en daar kan echt een dikke kijker op ( 200 mm super apo,
              350 mm sct of jou 127 mm mak met een 130 of 150 mm super apo )
              En deze is zwaarder en sterker dan de Vixen Great Polaris DX!

Opstellen gaat eenvoudig!
              Uitlijnen op noorden met een kompas en daarna waterpas zetten
              met de complete opstelling zonder kijker!
              En uitlijnen met de complete opstelling met kijker/s
              op de poolster ( de poolster staat precies in het kruis!!)

Instellen en uitlijnen van de Vixen Skysensor 2000PC
              Bij de eerste keer of bij een legen back-up batterij:
              Jaartal, maand, datum, tijd op basis van 24 uur in uur, minuten en of
              seconden en wintertijd ( +01 ) zomertijd ( +02 )
              daarna:
              Oosterlengte in graden, boogminuten en boogseconden en
              noorderbreedte in graden, boogminuten en boogseconden
              ( zo nauwkeurig mogelijk invoeren!!! ).
              Op plaatje in de handleiding staat hoe telescoop zelf
              waterpas moet staan.

Uitlijnen op een, twee of drie sterren:
              Een ster is onvoldoende
              Twee sterren is voldoende tot zeer goed
              Drie sterren is absoluut superieur

Heel veel succes en groeten

Rijnier
              Vixen NA 140SS f/5,7, TS 65mm f/6.5 Quadruplet Astrograph, ZT8-24x40M en Marumi 7x35
              Polarex 134 Vixen GP-DX met Skysensor 2000PC, AstroTrac TT320 Travel System

Commentaar

Ik denk dat dit in een prijsklasse zit waar ik niet aan zit te denken.

Commentaar

Hoi Reinier,

Even een opmerking,

een 350mm (14") SCT ota past echt niet op een Vixen Super Polaris DX !!
                  dat ding weegt 32 kilo ( Meade ) en ik ben dan ook bang dat de boel afbreekt/omvalt.Idem dito voor een 200mm Apo refractor.

Ik denk dat een 10 kilo kijker wel zo'n beetje het maximum is voor deze montering ( fotografisch ) en visueel zo'n 12 kilo.

Het is maar dat je het weet voordat je een 14" SCT of 8" Apo koopt !

Classic Scopes
                  WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Met een 14" zit een g11 of CGE al helemaal aan zn randje.

Skywatcher verkoopt nu trouwens ook eq-5 monteringen met een synscan goto.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rijnier
                      Als het goed wil doen dan kies je de Vixen Super Polaris DX
                      en daar kan echt een dikke kijker op ( 200 mm super apo,
                      350 mm sct of jou 127 mm mak met een 130 of 150 mm super apo )
                      En deze is zwaarder en sterker dan de Vixen Great Polaris DX!

Vixen maakt trouwens geen Super Polaris meer.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

http://www.cg-5.de/html/vixen_sp-dx.html

Volgens deze site kan de SP-DX wel 9 kilo hebben. een C14 ( 35cm sct) weegt zoeen 20 kilo
                        Zelfs de C11 Carbonfiber gaat niet lukken die is 12 kilo.
                        Voor een 14"sct moet je toch minimaal met een losmany G11 of vergelijkbaars aankomen

Maar als je een 20cm Apo kan betalen( 20,000) kan een astro physics 1200gto er ook wel af.

Of mis ik een sp-dx model ?

Commentaar

Werken...
                        X