Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron versus Skywatcher

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• fmeireso
    antwoordde :
    zie http://www.orionoptics.co.uk

Het betreft een 30 cm F/4.
    De optiek is allezins beter tenminste als je voor een 1/6-1/8-1/10 pv wave optics gaat.
    Sterren zijn zeer crips in mijn 20 cm met zeer goed contrast...

Laat een reactie achter ::

• Parsec
    antwoordde :
    Die orion optics, is die te vergelijken of misschien wel het zelfde als deze http://www.telescope-service.de/Orio...ne.html#tsn250

Lijkt mij kwalitatief/constructief beter?

• fmeireso
    antwoordde :
    Een 10 incher is niet te onderschatten 't is waar.
    Nu wat dat trillen betreft. Ik zet een 10 incher skywather op een HEQ5. Trillingsgevoelig juist maar voor visueel vind ik het nog te doen. Goed uitbalanceren. Het verwonderd mij dat een EQ6 ook nog zo trillingsgevoelig zou zijn. Ik ken iemand die een OO 30 cm (zowat hetzelfde gewicht als de 10 inch skywatcher) en die buis staat verduiveld stevig op de EQ6.
    Bij stevige wind in open veld heb ik problemen maar dan hebben meestal de dobs van mijn vrienden ook problemen, zij het iets minder...
    Maar 't is wat sleuren. Ik moet mijn 10 incher en HEQ5 van de bovenverdieping halen en opbouwen en nadien weer afbouwen. Zowat een klein halfuur met wat uitlijnen bij.
    Vandaar dat ik zo wild ben van mijn OO. Heel licht, toch steviger op de montering en staat klaar in de living. Staat dus werkelijk op 15 seconden buiten.....en hij ziet bijna even diep....er is nog verschil maar niet zo echt veel. Sind dat ik hem heb komt de Skywatcher zelden buiten....maar toch is het een nog altijd een mooie outfit....

Idd Parsec ook motivatie is nodig. 't Zal niet de eerste keer zijn dat ik bij vrieskou in de polder sta met de 45 kg wegende skywatgcher outfit.
    Tis zoals vissen. Als je wil vissen MOET je naar de vis toegaan ,hij komt niet naar jouw toe...als je iets wil zien moet je er soms wel wat voor over hebben...

• Parsec
    antwoordde :
    Prototype:

Dank voor je verhaal, en ga het zeker meenemen in de overweging. Maar, ik heb een aantal jaren op karper gevist. Uitrusting woog ongeveer 30 a 35 kilo, bepakt en bezakt naar de waterkant en heel vaak lopend met de "troep" om je schouders. De handel steeds van en naar zolder dragend en van en naar de auto. Heeft mij er nooit van weerhouden om deze vrijetijdbesteding niet meer te doen. Zoals ik al zei dat ik me er van bewust ben dat je deze setup niet eventjes buiten zet om dat uurtje even mee te pikken. Ik heb deze setup zien staan op de ATT in Essen, en heb het uitgebreid bekeken. Naar mijn bescheiden oordeel voelde het geheel toch behoorlijk stevig aan. Uiteraard zullen er nadelen zijn ten opzichte van een kleinere setup. Misschien is een zuil (permanent) in het tuintje dan wel een oplossing?

En wat misschien ook wel een voordeel is...........ik mag het van de vrouw in de kamer laten staan..........ze vondt het toch wel zielig dat ik steeds heen en weer liep te slepen met de montering en de scoop :P

Groet Jan.

• Prototype
    antwoordde :
    Even vooraf, ik wil je niet ontmoedigen, alleen wil ik mijn ervaring delen om je te behoeden voor de fouten die ik zelf gemaakt heb.

Ik heb getracht mijn 10" dob op mijn EQ6 te monteren. Nou is die dob wel een paar kilo zwaarder dan een gewone newton maar het zal niet zo heel veel schelen.

Het is echt een heel gedoe om dat ding op te zetten: de montering weegt een kilo of 25, de scoop zelf 10-15 kilo, dan moet je nog 15-20 kilo aan tegengewichten verjouwen, daarna de telescoop balanceren, uitlijnen etc etc. Best een zwaar en tijdrovend klusje. En vergeet niet dat je hem na gebruik ook weer moet afbouwen. Op een gegeven moment trok ik dat niet meer.

Echter het grootste probleem is dat je een newton niet echt goed kunt balanceren omdat de focuser aan de zijkant van de buis zit. Hierdoor, en mede door het gewicht en lengte van de buis, is het geheel erg trillingsgevoelig. Mijn setup deed er ongeveer 8 seconden over om uit te trillen.. dus elke keer dat je de buis aanraakt moet je weer 8 seconden wachten. Ik heb echt vanalles geprobeerd om dit te verminderen. Toen ik voor het eerst de scoop op deze montering plaatste trilde hij tot in de oneidigheid (iig meer dan 20 seconden). Om dit te reduceren heb ik de tandwielen beter op elkaar aan laten sluiten, een Losmandy zwaluwstaart adapter en zwaluwstaart gekocht, stevigere buisringen etc etc. Dit hielp op zich wel wat maar de trillingstijd bleef voor mij onacceptabel lang.

Nog een ander nadeel is dat je een keukentrap nodig hebt om alles wat op 15-20 graden van het zenit te kunnen bekijken.

Of dat het waard is? Tja weet ik niet. De beelden van een 10" newton zijn altijd de moeite waard, dat zeker. Maar ik kan je denk ik wel met zekerheid zeggen dat je dat opbouwen en afbreken vrij snel zat bent. Ik zou je willen aanraden om eerst eens bij iemand die dezelfde combinatie heeft langs te gaan of een bijeenkomst te bezoeken om te kijken of je met deze nadelen kunt leven. Moet er trouwens wel bij zeggen dat ik verder geen mensen met een EQ-6 of dergelijke grote setup ken en dus ook niet kan beoordelen of die trilligen etc ook bij anderen voorkomen. Misschien heb ik wel een maandag-morgen EQ-6

Wat ik trouwens zelf zou doen als ik het overnieuw mocht doen? Gewoon een 10" dob kopen, want dat is veel comfortabeler en handzamer, en daarbij een (H)EQ5 met een kleinere 150mm newton.

• Orioner
    antwoordde :
    hallo,

het is een artemis, maar is identiek aan ATIK, zelfde koeling, zelfde chip,...
    werkt heel goed trouwens, zeergoede camera voor de prijs, identiek als de SXV-H9 van Starlight, die 1000 euro duurder is voor hetzelfde.

groeten

• Parsec
    antwoordde :
    Prototype:
    Ik ben me bewust van het feit dat dit niet een setup is die je snel even buiten zet bij een opklaring. Maar als je de handel eenmaal hebt staan lijkt mij de voldoening van het waarnemen ook wat waard?

Orioner:
    Dat de focuseerinrichting van beide prutjepielandijvie is had ik niet anders verwacht. Ik heb de beschikking over een moonlite motorfocuser die ik zo over kan zetten van mijn huidige 6" NT. Ik zie trouwens op de foto's dat je met een (atik?) ccd werkt? Hoe bevalt dat?

• Orioner
    antwoordde :
    hallo,

ik heb beide gehad,

- Skywatcher is iets goedkoper maar de afwerking is beduidend minder, je zag de spleten tussen de hoofdspiegel en de buis. ook de focuser stond na aantal keren te gebruiken los, ik heb de mijne ingewisseld voor een celestron C10. war ik wel veranderd heb is de focuser, op beide is het eerder speelgoed.

als het van mij moest zijn koop ik de celestron.

groeten

• Prototype
    antwoordde :
    Weet je trouwens wel zeker dat je met een 10" en een equatoriale montering wilt gaan werken? Heb ik ook geprobeerd en ik vond het een onprettige combinatie. Visueel erg trillingsgevoelig en er fotografisch mee werken is een zware opgave. Een EQ-6 + 10" Newton is echt een beest van een setup en kost veel tijd om op te stellen.

Als ik tussen beide telescopen een keuze zou moeten maken zou ik de lichtste nemen. Een paar kilo meer of minder kan een groot verschil maken qua trillingsgevoeligheid en scheelt ook weer aan tegengewichten, inspanningen etc etc.

• Parsec
    antwoordde :
    Begrijp ik hier uit dat Synta een fabrikant is die voor beider merken de scoop maakt? Stellen Celestron en/of skywatcher geen eisen aan een eventuele eind controle uitgevoerd door Synta?

• SkyGuy
    antwoordde :
    Celestron en Skywatcher = synta. Oftewel, behalve de kleur en extra spulletjes zal er geen verschil zijn, optiek is hetzelfde.

• Parsec
    started a topic Celestron versus Skywatcher

Celestron versus Skywatcher

Ik ben in overweging om een 10" newton aan te schaffen. Nu hebben beide merken een 25cm scoop en beiden de zelfde specificaties. Ik wil de scoop voor zowel visueel als fotografisch gaan gebruiken. Tevens wil ik een HEQ6 pro er onder zetten.

Is er optisch/kwalitatief/constructief verschil in een van beider merken?
    Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen/schrijven?

Grt, Jan.
Werken...
X