Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Keuze Newton 200 / f/4.5 telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Keuze Newton 200 / f/4.5 telescoop

Ik sta voor de aankoop van een low budget Newton 200 mm OTA telescoop als vervanging voor een Helios 150 mm F/6.6. Wie kan mij vertellen of het de moeite loont om een betere primaire spiegelkwaliteit te kiezen.

Orion Optics biedt 1/4, 1/6 en 1/8 lambda PV vormnauwkeurigheid aan. GSO komt in de buurt van 1/3.5. Overige leveranciers als Orion en Skywatcher doen helemaal geen melding van de spiegelkwaliteit. Is de kwaliteit van de spiegel nog essentieel indien scope gebruikt wordt voor astrofotografie met Meade DSI pro (510 x 492 pixels / 9.6 x7.5 micron).
    Kent iemand de vormnauwkeurigheid van Orion (USA) of Skywatcher spiegels ?

Alvast bedankt !!
    Orion Optics 200 mm F4.5 Lambda 1/6
    Helios 150 mm F/6.6
    EQ6 Syntrek
    Orion EQ 3-2 met volgmotor
    Meade DSI Pro met RGB filterset

JA, de kwaliteit van de spiegel doet er heel erg toe voor fotografie. En het loont behoorlijk, niet duizenden euro's waard, maar het loont zeker.

de lamba van de Skywatcher 8" Newton = 1/4
    en die van een Orion (USA) 8" Newton heb ik niet kunnen vinden.

Commentaar

Skywatcher = Celestron = Orion usa = allemaal Synta! Geen idee wat daar de minimale eisen zijn.

Dit zijn de specificaties van de website van GSO :
      all of these mirrors were made by BK7 or B270 quality optical glass and all the mirror surface quality over 1/16 wave RMS at the least, typically better.

Commentaar

De Synta`s zijn best wel oke, Het wil trouwens wel een varieren, Maar ja dat heb je met alles !

Ikzelf heb een Orion UK gehad en ik moet zeggen dat ze ontzettend goed zijn ! Ik was er heel tevreden over... Ondanks de lange levertijd...

GSO is ook goed, Komt aardig in de buurt van Orion UK van wat ik er van gezien heb...

Klein tipje, Denk goed na wat je met je telescoop wilt gaan doen, En kies van daaruit... Verkeerd optiek maken ze uiteindelijk niet meer

Groetjes,
        Feddrik.
        Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

Martin,

Je vraag is heel terecht.
          De pixels van 7.5 micrometer komen bij een brandpuntsafstand van 900 mm (dus zonder barlow) overeen met 1.7 boogseconden.
          Of je spiegel nu lambda/4 of lambda/16 is, dat zal weinig verschil maken, zeker voor langere belichtingstijden.
          Als je korte belichtingstijden gebruikt en barlows begint te stacken (of een 5X Powermate gebruikt) kan het eventueel wel een invloed hebben.

Robert

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
            Skywatcher = Celestron = Orion usa = allemaal Synta! Geen idee wat daar de minimale eisen zijn.

Dit zijn de specificaties van de website van GSO :
            all of these mirrors were made by BK7 or B270 quality optical glass and all the mirror surface quality over 1/16 wave RMS at the least, typically better.
            Let op: RMS op het oppervlak. Piek tot dal op het golffront is vaak minstens zes keer groter.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Feddrik v Dellen
              GSO is ook goed, Komt aardig in de buurt van Orion UK van wat ik er van gezien heb...
              Niet mijn ervaring. Zeker niet als je het over 1/6de lambda en 1/8ste lambda spiegels hebt (dit is trouwens WEL piek tot dal op het golffront).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor alle waardevolle reacties . UIt verschillende forums was mij al duidelijk dat je moet oppassen met opgegeven waarden voor de vormnauwkeurigheid. Ik denk dat Orion Optics hier het duidelijkst en meest betrouwbaar is.

Als ik jullie reacties moet samenvatten is de kwaliteit van merken als Skywatcher / GSO / Orion USA waarschijnlijk allemaal rond 1/4 lambda PV (OTA prijzen voor 200 mm / 1000 mm tussen 339 - 478 euro). Wil ik een betere kwaliteit dan kan ik het beste een vergelijkbare OTA kopen van Orion Optics met 1/6 lambda PV (855 euro). Deze heeft dan wel een Hilux coating. De vraag is natuurlijk of je deze kwaliteit gaat terugvinden in Astrofotografie van DSO met de Meade DSI pro . Uiteindelijk spelen natuurlijk ook andere factoren een belangrijke rol.
                Helios 150 mm F/6.6
                EQ6 Syntrek

Commentaar

De specificatie "Lambda 6" of een ander, zonder te zeggen om van heks de lichte lengte wordt genomen, zijn zonder een waarde.

Als gebruikelijk zijn de spiegels Synta of zelfs GSO goed genoeg voor het maken van astro photographies. De spiegels van Orion het UK zijn beter, maar zelfs expensiver.

Orion UK L/8 Newton moet zijn comanded door speciale orde, zal dit één of andere maand vergen, zoals het me verteld van TS.
                  Robert

HoO Germany
                  Heinsberg
                  near Roermond

Commentaar

Kijk eens wat deze man doet met een synta.

Commentaar

Origineel geplaatst door MartinD
                      Bedankt voor alle waardevolle reacties . UIt verschillende forums was mij al duidelijk dat je moet oppassen met opgegeven waarden voor de vormnauwkeurigheid. Ik denk dat Orion Optics hier het duidelijkst en meest betrouwbaar is.

Als ik jullie reacties moet samenvatten is de kwaliteit van merken als Skywatcher / GSO / Orion USA waarschijnlijk allemaal rond 1/4 lambda PV (OTA prijzen voor 200 mm / 1000 mm tussen 339 - 478 euro).
                      Klopt.

Het grote verschil met een mark zoals Orion Optics is dat de spiegels *NIET* individueel getest worden: er worden steekproeven genomen en men beheert de processen zodat de eenzijdige 95% percentiel binnen de norm is - m.a.w., één spiegel op twintig is slechter, en soms veel slechter (en dat geldt ook voor de vangspiegel).

Komt er nog bij dat vooral GSO (en in mindere mate Synta) de vangpsiegels soms erbarmelijk monteerd (geklemd in de houder) - nu, dat kun je natuurlijk zelf verhelpen; er zijn op CN mensen die een "slechte" GSO voor een prikje hebben kunnen kopen en er een uitstekende kijker aan overgehouden hebben door de vangspiegel terug korrekt te monteren.

OO test elke spiegel individueel, en bij de duurdere spiegels krijg je een interferometrisch rapport van *jouw* spiegel.

Commentaar

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden.

Voor de geinteresseerden: Na wat nachtjes erover te hebben geslapen heb ik uiteindelijk toch besloten om de Europa 200 mm F/4.5 met Lambda 1/6 en hilux coating te kopen van Orion Optics. Nu alleen nog maar wachten tot deze binnen is.... kan haast niet wachten
                        Helios 150 mm F/6.6
                        EQ6 Syntrek

Commentaar

Gefeliciteerd met de keuze! Ik ga voor zijn kleine broertje, de 6" F6.

Commentaar

Bedankt SkyGuy !! De 6" F6 mag er ook zeker wezen Zijn allemaal leuke spulletjes daar bij OO. Laten we nu hopen dat de weergoden ons goed gezind zijn en tegen die tijd geen regen bezorgen..... want dat zou toch best jammer zijn
                            Helios 150 mm F/6.6
                            EQ6 Syntrek

Commentaar

Wat is ongeveer de levertijd bij OO als ik het vragen mag?
                              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                              - EQ3, aandrijving + poolzoker
                              - Bresser 10x50
                              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                              X