Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade LX90 ruilen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade LX90 ruilen

Hey,

ik wou even wat meningen verzamelen. Zoals jullie misschien hebben gezien staat er een LX90 te koop op marktplaats, die is van mij. Ik werd gister opgebeld door een man en die vroeg of ik misschien mijn LX90 tegen zijn Skywatcher 120ED pro op en HEQ-5 te ruilen. Ik wil wel het liefst een telescoop+monteringen waar je echt mee kan fotograferen. Dus opzich...

Mijn vraag: goede deal or no? Waarom wel en waarom niet?

Een nieuwe Skywatcher PRO 120ED, met HEQ-5 montering kost 2.849,-. Een LX90 GPS nieuw ook zoiets. Dus het is een goeie deal gezien het feit dat je wilt gaan fotograferen met je telescoop. En ik denk dat voor fotografie de 120ED heeerlijk zal zijn! Al moet ik er wel bij zeggen dat ik helemaal verliefd ben op die PRO serie van Skywatcher dus neem mij niet zo serieus, maar toch.

ik zou het doen... maar goed, dat zou mijn keuze zijn

ps. zou je willen vragen waarom die man/vrouw de 120ED weg doet? het is namelijk een redelijk nieuwe telescoop die pas vrij recent aan de PRO serie is toegevoegt

Commentaar

Kan je wat meer info geven over de staat van de telescopen en is het een goto heq-5 is of niet?

Ik persoonlijk zou het wel doen. De ED120 heeft dan wel niet de allerbeste kleurcorrectie, de ed80 is daarin beter....maar een aantal mensen die hem hebben zeggen alleen om de helderste objecten een kleine kleurfout te zien. Niet slecht dus, alleen heb ik nog vrijwel geen foto's gemaakt met deze telescoop gezien.

De heq-5 kan hem goed hebben, fotografie zal ook geen al te groot probleem zijn mits de montering goed volgt.

EDIT: Ah ik kom hem net tegen op astronomie.de . Het is dus een goto heq-5. Je levert er opening op in en de opstelling is ook niet draagbaarder dan je lx90. Maar voor fotografie is hij beter.

Commentaar

De man doet hem weg omdat hij hiervoor een LX90 had en die heeft hij verkocht, met spijt en nu wil hij er weer 1. Verder heeft hij een 150mm refractor waardoor de 120mm minder word gebruikt. De telescoop is bijna een jaar oud. Zijn alle HEQ-5's niet met GoTo???

Dit zijn de details over mijn telescoop
        *Meade LX90*

********Zou ik de link even mogen van de telescoop SkyGuy?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
          De man doet hem weg omdat hij hiervoor een LX90 had en die heeft hij verkocht, met spijt en nu wil hij er weer 1. Verder heeft hij een 150mm refractor waardoor de 120mm minder word gebruikt. De telescoop is bijna een jaar oud. Zijn alle HEQ-5's niet met GoTo???
          De witte heq-5's (met synscan of skyscan of whatever) zijn de goto monteringen. De zwarte komen standaard niet met goto maar je kan ze wel naar een goto upgraden.

Wat ik raar vind.....waarom gebruikt hij de apo niet en de achro wel? De 30mm maken voor deep sky geen wereld van verschil en qua planeten zou je denken dat de apo wat beter presteert (minder kleurfouten bij hoge vergrotingen dan de achro, of kleum ik er nu helemaal langs?).

(bij de weg, we hebben je gemist )

Commentaar

Het vervelende is dat hij in Venlo woont en ik in Hoogkarspel (3 uur rijden van elkaar af..) dus ik kan niet even alles bekijken en rustig met de beste man praten. Ik lever veel opening in dus DS kan ik eigenlijk wel vergeten dan, maar fotograferen lijkt me zo leuk

(bij de weg, we hebben je gemist )
            ik was inderdaad een tijdje afwezig

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
              Ik lever veel opening in dus DS kan ik eigenlijk wel vergeten dan
              Niet waar, Arend van der Salm fotografeert zelfs met een 60mm refractor

Commentaar

Sjors bedoelt DS observeren. Maar ik observeer zelf het meest met een 80mm kijkertje...en zelfs dan blijft het toch best leuk! Ik heb m51 en m33 toch kunnen ontdekken. 120mm laat dan toch al heel wat meer zien dan 80mm!

Commentaar

Maar kwalitatief ga ik er toch niet op achteruit? Ik bedoel die telescoop kost los bijna 2000 euro, dat mag toch wel goed zijn lijkt mij...Ik kan alleen zo weinig reviews vinden over de 120

Commentaar

Hier is de mening iemand op CN die er een heeft gekocht.

Deze

En ook deze

En deze

Verder staan er op het forum van Andy's Shot Glass ook een paar foto's gemaakt met deze kijker. Andy heeft er zelf een dacht ik.

Commentaar

Zijn er misschien nog meer mensen die hun mening kwijt willen? Ik wil het liefst zoveel mogelijk meningen.

Commentaar

Klopt maar visueel heb je weinig aan een kleine opening. In Vlaardingen
                        waar de lucht en licht vervuiling heel hoogis zie ik heel weinig door de kijker. Maar fotografisch gaat het prima.

Ik denk dat de 120 mm een prima kijker is maar het is een F9 en dus niet erg geschikt voor deepsky fotografie. Ook visueel is hij niet zo lichtsterk.
                        het lijkt mij meer een kijker voor maan en planeten en heldere deepsky opjecten.

Natuurlijk zou je een Focal reducer kunnen gebruiken maar dan nemen de kleurfouten en optische fouten wel toe.

Moeilijke keus lijkt me. Ze hebben allebei wel wat.
                        Maar als ik zo moeten kiezen zou ik gaan voor de refractor.
                        gewoonweg omdat ik het beeld wat refractors geven altijd erg mooi vind.
                        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                          Klopt maar visueel heb je weinig aan een kleine opening. In Vlaardingen
                          waar de lucht en licht vervuiling heel hoogis zie ik heel weinig door de kijker. Maar fotografisch gaat het prima.

Ik denk dat de 120 mm een prima kijker is maar het is een F9 en dus niet erg geschikt voor deepsky fotografie. Ook visueel is hij niet zo lichtsterk.
                          het lijkt mij meer een kijker voor maan en planeten en heldere deepsky opjecten.

.
                          De telescoop is F/7.5, dat is toch al beter? Jij bent dé astrofotograaf op het forum. Dus jij hebt er verstand van. Het brandpunt word dan 900mm. Is dat dan nog te groot?

Commentaar

Oeps, je hebt gelijk. De 100mm ED is een F 9.

Tja dat veranderd de zaak. Hij is dan wel degenlijk beter voor deepsky.
                            Maar het blijft geen deepsky kanon.

Ik heb wel eens flink gezocht op internet en je kan er inderdaad niet zo veel over vinden. Ik denk dat de 100mm Ed beter is maar dat komt omdat hij met zijn F9 minder kleurfouten laat zien.

Als je nog moet beginnen met astrofotografie dan is een brandpunt van 900 mm best lang. Voor deepsky fotografie ga je dan echt problemen krijgen met een EQ5.

Voor maan en planeten is het prima om mee te starten.
                            Visueel zal het allemaal wel in orde zijn.
                            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik blijf maar vragen, maar wat voor problemen ga ik dan krijgen?

Commentaar

Werken...
                              X