Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Prijs verschil tussen Losmandy GM8 en Skywatcher/Synta HEQ-5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Prijs verschil tussen Losmandy GM8 en Skywatcher/Synta HEQ-5

Ooit hoop ik een C8 of C9.25 te kunnen kopen en daar moet natuurlijk een goede montering onder. Het geheel moet nog een beetje draagbaar zijn maar ook stabiel. Ben vooral visueel bezig en geintresseerd in webcammen van planeten. Wil misschien later ook een poging wagen in sterrenhopen en andere dingen die een langere belichtingstijd nodig hebben.

Nu dacht ik eerst aan de HEQ5 ( http://www.teleskop-service.de/Antar...erung.htm#HEQ5 ) maar kwam later de Losmandy GM8 ( http://www.losmandy.com/gm8.html ) tegen. Beide hebben vergelijkbare draagkracht en zijn uitgerust met volgmotoren. De GM8 staat volgens mij beter aangeschreven maar hij kost ook wel wat (ongeveer 1700 euro tov de HEQ5 voor zo'n 650 euro).

De GM8 is volgens mij stabieler en nauwkeuriger dus beter geschikt voor fotografie (hoewel dit voor planeten niet veel zal uitmaken denk ik). Daarnaast heb ik gelzen over de 'clutches' op de assen zodat voor visueel het heel prettig bewegen is. Je zou dan zonder de assen helemaal los te koppelen (ik zeg het maar even zo) gewoon de montering kunnen bewegen naar een object waarna de moteren gewoon met volgen doorgaan.

Dus naast dat het een nauwkeurigere montering is lijkt het me visueel ook een prettige montering. Heeft iemand ervaring met deze montering en denken jullie dat het het prijsverschil waard is?

(Ook de eventuele upgrade naar GoTo is eneorm duur voor de GM8 maar daar ben ik maar helemaal vanaf gestapt. Ik ga wel zoeken - veel leuker.)
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Hier is een reviewtje dat ik heb geschreven over de heq-5. Voor de prijs is hij onverslaanbaar, natuurlijk moet je hem wel eerst wat tunen (vet vervangen, en ik kan je de MCU update ook aanraden) maar daarna presteert hij toch zeker tot in de buurt van de gm8. Ongevolgde opnames van 2 minuten met een ed80 zijn geen uitzondering.

De gm8 kan ik je niks over vertellen want ik heb hem nog nooit gebruikt.

Commentaar

Had jij niet zo'n verslagje geschreven over het upgraden van de HEQ-5 SkyGuy? Hij bestaat volgens mij niet meer, want ik zag laatst een link daar naartoe en hij doet het niet. Dit in verband met de eventuele LX90 ruil

Commentaar

Heb ik ooit geschreven op het forum. http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=840
        Overigens ga ik vrijdag beginnen met de EQ6 update!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Beste Borix,
          Ook de H-EQ5 heeft de mogelijkheid hem "los te gooien" te verplaatsen en weer verder te volgen. Ik heb een H-EQ5 onder een Tal 200k staan, (zie mijn review op astowiki) en ik ben er best tevreden over. Natuurlijk is een Losmandy mooier, maar hij is ook veeeel duurder.

Maar Borix, als ik jou mag adviseren: Koop een gebruikte C8 op een EQ5 met motor. Dan kun je flink wat ervaring opdoen, ook met planeten webcammen, en hou je geld over voor een paar goede oculairen e.d.
          Kun je over 2 - 3 jaar je C8 met montering weer verkopen zonder verlies en dan de overstap maken naar een 10-11-12 incher met daaronder een Losmandy G11.

(Natuurlijk zou ik je adviseren om een Tal 200k i.v.m. de betere optiek te kopen, maar die zijn gebruikt nauwelijks verkrijgbaar)

Bert
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Mmh... misschien is het inderdaad beter om wat geld uit te sparen en voor de EQ5 gaan. Ik zie elke keer weer mooiere dingen maar als ik die wil kopen moet ik mijn budget ook weer wat groter maken.

Trouwens als ik het goed begreep kon dat manueel bewegen met de GM8 zonder een knop om te zetten. Bij de EQ en andere monteringen zou je echt eerst een knop moeten omzetten, bewegen en dan weer vastzetten. Maar of dit nou 1000 euro waard is...

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
              (Natuurlijk zou ik je adviseren om een Tal 200k i.v.m. de betere optiek te kopen, maar die zijn gebruikt nauwelijks verkrijgbaar)
              http://www.kapaza.be/Photo_et_cameras/T ... _koop.html
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De GM8 is kwalitatief gewoon wat beter afgewerkt en de periodieke fout is kleiner en/of geleidelijker dan de Synta montering.

Dat prijsverschil zit hem echt niet alleen in die loskoppelknop hoor Borix
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                  Dat prijsverschil zit hem echt niet alleen in die loskoppelknop hoor Borix
                  Nah dat weet ik ook wel. Maar ik weet nog niet zeker of dat gedeelte zo belangrijk is. Als ik hem vooral visueel ga gebruiken en nooit echt deepsky/lange sluitertijd fotografie (ik noem het maar ff zo) onder de knie krijg dan is het een beetje zonde.

Toch vind ik het een hele mooie montering en denk dat als ik die eenmaal heb nooit meer weg doe. Maarja misschien kan hetzlefde gelden voor die EQ5 (zo gaat het dus de hele tijd).

Commentaar

Trouwens als ik het goed begreep kon dat manueel bewegen met de GM8 zonder een knop om te zetten. Bij de EQ en andere monteringen zou je echt eerst een knop moeten omzetten, bewegen en dan weer vastzetten. Maar of dit nou 1000 euro waard is...

Ik heb momenteel de G11, maar ben begonnen met de GM-8 van losmandy. Mijn ervaring is dat GM-8 in alle opzichten beter is dan de EQ 5 of 6. De GM-8 is zo mooi gemaakt. De kwaliteit van alle onderdelen is echt heel hoog. Over het gebruik van de clutches kan ik heel kort zijn.
                    Als je ze eenmaal hebt gebruikt dan wil je nooit meer wat anders. Het werkt zo ongelooflijk fijn.

De periodieke fout van een losmandy zal gemiddeld iets lager liggen dan een synta montering. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen.
                    Wat wellicht nog belangrijker is is dat een periodieke fout "smooth"is.
                    Een periodieke fout die met horten en stoten gaat is moeilijker te autoguiden. De losmandy zijn in het algemeen " smooth"

Ik zie het zo. Je montering is een van de balangrijkste onderdelen in je setup. Je hebt niets aan een mooie grote kijker als je platvorm staat te wiebelen. Maar heb je een stabiel platvorm dan kun je daar altijd weer andere kijkers op zetten.

mocht je voor een synta kiezen dan denk ik dat je uiteindelijk toch gaat upgraden :P

Het verschil in prijs is hij dubbel en dwars waard.Maar dat is natuurlijk mijn mening.
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend: om die reden spaar ik dus voor een GM-8 Overigens: een clutch heet in het NLs een kluts(koppeling). Ik wil nog steeds een keer een GM-8 uit elkaar halen om te zien hoe ze dat hebben gedaan. Een kluts is niet verschrikkelijk duur, ik snap niet waarom dit uitsluitend bij de high end monteringen zit.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

een clutch heet in het NLs een kluts
                        Ohhh !
                        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Goed de ervaringen te horen van een Losmandy gebruiker. Het zal er misschien uiteindelijk op aan komen wat voor kijker ik er op ga zetten. Budget zal tussen de 2500 en 3000 gaan liggen. Als ik dus een GM8 voor 1750 koop hou ik tussen de 750 en 1250 voor een kijker over. Hopelijk kan ik daarvoor een leuke tweedehands kopen.

Of ik ga toch voor een nieuwe kijker maar dan zal ik niet genoeg over houden voor een losmandy en dan is de HEQ5 een goede tweede.

Ik ga nog maar ff verder met afwegen. :P

Commentaar

een kiijker kun je altijd nog vervangen. Met en montering doe je dat minder snel

Let er wel op dat een losmandy altijd zonder poolzoeker komt.
                            Dus ben je ook nog geld voor kwijt. Je zou ook nog aan een tweedehands losmandy kunnen denken.

gr Arend

Commentaar

Dat is idd ook iets. De extratjes van Losmandy zijn ook niet goedkoop - maar volgens mij zou ik idd alleen een poolzoeker willen hebben.

Ben wel aan het zoeken naar een 2dehands GM8 maar die ben ik nog niet tegengekomen. Als ik die vind en kan kopen dan zou dat helemaal te gek zijn natuurlijk.

(Maar ja dan hou ik meer geld over en kan weer een grotere kijker kopen en dan kan de GM8 die niet meer dragen en begint het overnieuw).

Commentaar

Werken...
                              X