Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maksutov Newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maksutov Newton

Wat mij opvalt aan Maksutov Newton's is hun relatief kleine vangspiegel. Dit is natuurlijk gunstig voor het contrast, maar is het inderdaad zo dat de vangspiegels bij F8 Mak-Newtons kleiner zijn dan bij gewone F8 Newtons?
    Je hebt in ieder geval geen spidervanen nodig.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Die zijn inderdaad kleiner dan bij een 'normale' newton.

Echter het is een gesloten systeem, net zolang als een gewone newton.
    Grootste probleem is dat het op temperatuur komen van het systeem veel langer duurt dan bij een b.v. SCT.

Voordeel is dat er veel minder coma is in het systeem maar een mak-newt kost dan ook ruim 2x zo veel als een normale newton.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Maar hoe werkt dat dan met zo'n kleinere vangspiegel, dan heb je toch last van vignetering? (lichtverlies aan de rand van het beeldveld)

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik denk dat je daar zeker een punt hebt Bert, als ik jou was, zou ik eens aan Harrie vragen hier meer over te vertellen. Immers, een maksutov corrector heeft bijna geen optisch vermogen, je zou in alle redelijkheid aan mogen aannemen dat een bijna even grote vangspiegel nodig zou moeten zijn. Mocht je Harrie hierover spreken, post dan het antwoord hier op het forum, ik ben namelijk ook wel geinteresseerd in het antwoord.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

De secundary in Mak-Newton is kleiner, waarom een Mak-Newton meer gedachte voor visuele observatie is. Aangezien u in het beeld in bijlage kunt zien, hier voor ex bij 7 " f/6 Mak-Newton.

6" f/8 Mak-Newton

Shure zijn er vignetting wanneer de secundaire spiegel zo klein is, maar door een digitale Camera te gebruiken, vigneted randen niet zeer groot zou zijn.

Clear Skys
          Robert

HoO Germany
          Heinsberg
          near Roermond

Commentaar

Werken...
          X