Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NexTours voor Celestron NexStar

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NexTours voor Celestron NexStar

Hallo iedereen,

Wellicht zijn er op dit forum leden die gebruik maken van Celestron's NexStar, met of zonder het programma NexRemote om de telescoop met je computer/laptop te besturen. Sinds gisteravond staan er 284 NexTours voor dit type controller online, zie hier.

Veel plezier ermee,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Wat een mooie dingen heb je gemaakt, zeg! Deze tours, maar ookje logboeken en guides vind ik echt prachtig. Jammer dat je geen foto's hebt mogen toevoegen. Dan zou het helemaal af zijn. Is het overigens mogelijk wel verwijzingen naar foto's te vermelden? Dat zou een heleboel zoektijd schelen.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Foto's toevoegen moet gaan lukken! Ik heb een open bron gevonden op internet. Moet ze nog benaderen maar ik mag denk ik wel van hun foto's gebruik maken. Zijn niet de allermooitste maar voor de meeste vage NGC's ruim voldoende. Wellicht willen wat gerenomeerde astrofotografen hun creaties delen, zodat ook de juweeltjes van Messier en de mooiere NGC's een passend plaatje hebben.
      De guides worden trouwens erg veel gedownload. Deze maand alleen al bijna 1400. En het is allemaal GRATIS. Waarom zou ik 't voor mezelf houden als anderen er wellicht ook veel plezier van kunnen hebben?

Maareh... print er niet teveel tegelijk, het vreet printerinkt

Groeten,

Victor

Commentaar

Ik heb geen GOTO, maar toch hulde voor je werk!
        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
          Ik heb geen GOTO, maar toch hulde voor je werk!
          Dank! De gidsen zijn gemaakt om ook zonder GOTO te gebruiken. Daarom staan de co÷rdinaten van ieder object erbij vermeld.

Commentaar

Ik zie het ja, maar daar gebruik ik Stellarium voor.
            Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Heel mooi en overzichtelijk gedaan, volgens mij echt monnikenwerk. Als je ooit afbeeldingen gaat toevoegen, zou je dan nog ergens in een verstopt hoekje een afbeeldingloze versie kunnen bewaren? Die zijn erg handig om op te schetsen!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Heel mooi en overzichtelijk gedaan, volgens mij echt monnikenwerk. Als je ooit afbeeldingen gaat toevoegen, zou je dan nog ergens in een verstopt hoekje een afbeeldingloze versie kunnen bewaren? Die zijn erg handig om op te schetsen!
                Ja, zeker monnikkenwerk, maar ook leuk om te doen. Is toch een stukje voorpret. Zowel wanneer ik de gidsen schrijf als wanneer ik voor ik ga observeren alvast even doorneem wat ik ga zien!
                Wanneer ik afbeeldingen invoeg zal ik dat 'bovenop' het bestand doen, zodat ze verwijderd kunnen worden of vervangen door een zelf gevonden/gemaakte afbeelding. Zoals je hebt gezien zijn de Word-files 'op slot', om te voorkomen dat iemand er zomaar mee vandoor gaat.

Trouwens, zijn de ruimtes groot genoeg voor een schets of heb je liever iets groters? Andere opzet? Is denk ik wel een idee om anders versies te maken die specifiek geschikt zijn voor het maken van schetsen, met ruimte om de details (tijdstip, telescoop, etc.) op te schrijven.

Dit project komt noooooooooooooit af..............

Commentaar

Heel mooi en tof werk Victor.
                  Ik hoop daar nog eens goed gebruik van te mogen gaan maken.
                  kudos voor je !
                  EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Bedankt!

Domper is dat ik net te horen krijg dat de benodigde programma's om de tours voor Celestron's telescopen (namelijk NexRemote en NexTour) niet werken op Macintosh computers... En dat terwijl er toch aardig wat astronomen zijn die met dat systeem werken. Eigenaardig, zo'n groot bedrijf als Celestron en dan software uitbrengen die niet bij iedereen werkt. Hopelijk komt daar snel verandering in!

Over de observatiegidsen: Wie vragen, commentaar of suggesties heeft, ik sta er open voor en hoor 't graag! 't Is van een amateurastronoom, voor amateurastronomen, simpelweg om het maximale uit de hobby te halen!

Groeten,

Victor

Commentaar

Ik weet nog wel iets, en dat is een totaal plaatje ( gids oid ) per sterrenbeeld. Idee is dan om zeg maar een x aantal objecten bij elkaar te halen, met een zekere variatie in objecten. Ideaal voor zeg maar een thema-avond.
                      Idealiter moet wij als forumleden dan teksten erbij gaan maken.

Als handvat voor een avond op een sterrenwacht of voor wat meer geavanceerde avonden met astro-vrinden een ideaal ding.

Ook leuk te gebruiken als eigen logboek overigens. Nee, ik vind het wel wat dit soort dingen \o/
                      EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Origineel geplaatst door edjuh
                        Ik weet nog wel iets, en dat is een totaal plaatje ( gids oid ) per sterrenbeeld. Idee is dan om zeg maar een x aantal objecten bij elkaar te halen, met een zekere variatie in objecten.
                        Eh... dat zijn de gidsen toch? Een totaalplaatje per sterrenbeeld, met de objecten gesorteerd per categorie?

Of bedoel je iets anders?

Commentaar

Werken...
                        X