Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn nieuwe speeltje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn nieuwe speeltje

Vandaag de knoop doorgehakt, en van een forumlid een Skywatcher MAK 127mm/1500mm op een eq3 overgenomen. Nu wist ik eigenlijk bijna niks van eq mounts, dus vanavond eens hard zitten studeren. :smartass

Uitlijnen is gelukt en volgen gaat naar wens, alleen snap ik nog weinig van de schaalverdeling op de ra. en dec. as. Ik zoek een duidelijke uitleg hoe dat werkt want ik begrijp dat je er grofweg de positie van een object mee kan instellen. Ook zit helaas de ring met de gradenaanduiding op de dec-as los, hoe moet die zitten? Ik dacht de 0 graden links en rechts, en de 90 graden voor en achter, maar zeker weten doe ik het niet. Het aanduidlingpijltje zit rechts.

Er moet wel een beter statief onder, want een aluminium geval vind ik niet echt stabiel. Moet ik eens naar op zoek.

Ernst.
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Blijkbaar moet als ik naar de poolster kijk de dec-as 90 graden aangeven.
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Dat klopt. De Declinatie is 0 graden als je naar een object kijkt op de hemelequator en 90 graden bij een object op de hemelpool. En Polaris staat praktisch bij de hemelpool. Dit alles is te vergelijken met de breedtegraden op aarde. Daar is 90 graden NB ook de noordpool. Wat op aarde de Lengte heet noemen we bij de hemelbol Rechte Klimming. Het verschil is dat daar geen graden gebruikt worden maar uren, waarbij 1 uur 15 graden is. (Want 24 uur = 24 x 15 = 360 graden.) Voor het nulpunt van die Rechte Klimming heeft men het lentepunt gekozen en men is gewoon om richting oosten het uurgetal op te laten lopen.
      Dus op de hemelbol gebruiken we de Declinatie van -90 t/m + 90 graden (zuidelijke hemelpool - noordelijke hemelpool) en de Rechte Klimming van 0 uur tot 24 uur.
      Het voordeel van deze co÷rdinaten is dat waar je ook bent ter wereld en op wel tijdstip dan ook ze gelijk blijven. Daarom dat een equatoriale montering zo handig is: je voert bij wijze van spreken de co÷rdinaten in en je ziet het object. Daarbij echter moeten de assen goed gericht zijn en de nulpunten van de co÷rdinaten goed zijn ingesteld. En dat is niet altijd makkelijk.
      Zie ook http://www.astrowiki.nl/index.php/Montering
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Nu ja je kunt met die schaalverdelingen op de DEC- en RA-as objecten opzoeken, maar je kan het ook doen door de plek van de objecten aan de sterrenhemel op te zoeken in een astroprogramma zoals bijvoorbeeld het gratis Stellarium of door ze op te zoeken in een sterrenatlas. Aan de hand van een kaartje kan je dan buiten op zoek gaan. Als je de sterrenbeelden een beetje kent (of leert kennen) en door het kaartje weet waar de objecten staan tenopzichte van de sterrenbeelden kan je veel objecten dan ook visueel (of met behulp van een goede zoeker) wel vinden. Ik persoonlijk doe het altijd zo (die schaalverdelingen heb ik nog nooit gebruikt) en je leert zo de sterrenhemel ook meteen goed kennen.

Commentaar

Ik heb erg veel last van lichtvervuiling door buitenverlichting links en rechts en met starhoppen ben ik nog niet ver gekomen. Daarom wilde ik dit eens proberen maar de schaalverdeling op de dec. as zat niet vast en de uurschaal laat zich niet goed vastzetten alhoewel het schroefje daarvoor niet lam is. Al draai ik hem echt goed handvast, de schaal blijft slippen...

Er zit wel een gaatje in de uurschijf bij de 0 graden, waar je het stelschroefje in kan draaien. Moet die dan altijd zo vastgezet worden?

Het leek me een leuke manier van objecten zoeken die ik eens wilde proberen maar op deze manier heeft het weinig kans van slagen. :-)

Commentaar

Om objecten te zoeken gebruik ik altijd alleen een sterrenkaart. Deelcirkels heb ik nooit gebruikt bij mijn EQ-3, sterker nog, ik heb geen idee hoe ze werken.. Wanneer je de sterrenbeelden die je op een sterrenkaart kan herkennen aan de hemel, is het ook niet zo moeilijk meer om je kijker met behulp van een zoeker op de juiste plek te richten.

Zonder te pochen: In 90% van de gevallen vind ik de objecten op die manier binnen hooguit twee minuten. Ik denk dat ik met deelrcirkels een stuk langer bezig ben...
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Haha okÚ! Misschien moet ik dat met die schaalverdeling maar gewoon vergeten en vooral meer oefenen met starhoppen.

Commentaar

inderdaad; gaan starhoppen.
                veel succes, en denk ook niet dat dit de eerste keren direct lukt hoor, het vergt veel ervaring!

Commentaar

Dat wordt nog lachen met die Towa. 8)
                  Groet, Jan

Commentaar

Die Towa wordt voor mijn zoontje, kunnen we samen het leerproces door :-)

Commentaar

Origineel geplaatst door Chaim
                      inderdaad; gaan starhoppen.
                      veel succes, en denk ook niet dat dit de eerste keren direct lukt hoor, het vergt veel ervaring!
                      Nee zeker niet, heb eigenlijk vanavond nog geen resultaat behaald.
                      De MAK heeft een fov van net meer dan 1 graad met mijn 40mm oculair, en om de 50mm zoeker te gebruiken moet ik me in posities wringen waarvan ik niet wist dat ik die nog in me had.

Ik heb bovendien erg veel last van de buitenverlichting van mensen in de omgeving, straatverlichting etc.

Ik moet gewoon eens een echt donkere plaats bezoeken om het verschil eens te ervaren.

Waar ik nog niet eens aan gedacht had: die ringen op de dec en ra as zijn 's avonds helemaal niet te lezen. :P

Commentaar

Ik heb hier ook zo'n 40mm oculair liggen , die gebruik ik niet omdat die het zelfde beeldveeld heeft als mijn 32mm .
                        Die 32mm geeft iets meer vergroting en iets meer contrast .
                        Direkte straatverlichting zal je toch moeten zien te vermijnden , dat is de grote boosdoener voor je nachtzicht .
                        Als je een scherm tussen jou en dat verlichting zou kunnen zetten , ben je een hele stap verder .
                        Op mijn scopes gebruik ik steevast een raci zoeker , zo kan ik die vreemde posities vermijden en ondanks de lichtvervuiling kan ik er toch ook m15 mee zien .
                        Verder gebruik ik net als Roel sterrenkaarten .

Commentaar

Ik kom er steeds meer achter dat mijn spotplek thuis erg beroerd is. Ik heb een beperkt zicht naar boven behalve tussen het zouden en het westen, maar daar barst het weer van de verlichting. Ik kan net de grote beer zien maar dan houdt het eigenlijk al op. en dat help niet echt om starhoppen te leren.

Goed ik wist van te voren dat het een lang leerproces zou gaan worden en ik ga stug door.

Kan ik niet eens een avondje in de leer bij iemand? :P

Commentaar

Je kunt de volgende methode gebruiken om echt wat aan je gradencirkels te hebben, mits je een paralactische montering hebt, wat een EQ3 is.
                            Zet de uuras van je kijker zo goed mogelijk op de pool.

Zoek 2 coordinaten op in stellarium:
                            1) de coordinaten (Ra+decl) van het object dat je wilt gaan zien, bijvoorbeeld de bolhoop M3.
                            2) zoek de coordinaten op van een heldere ster in de buurt, bijvoorbeeld de ster Arcturus, dat is een heel heldere ster in de buurt van M3 en de helderste ster van het sterrenbeeld Berenhoeder (Bootis).
                            Deze ster is te vinden door de steel van de Grote Beer te volgen.
                            Arcturus + M3 staan begin mei om middernacht in het Zuiden.

Zet je telescoop op Arcturus. Zet Arcturus midden in beeld, en stel je graden cirkels zo in dat ze overeenkomen met de coordinaten van Arcturus (RA 14:16, decl. 19,09).
                            Neem vervolgens de kleinste vergroting;
                            Verplaats je telescoop vervolgens naar rechts en naar boven richting RA 13:42 en decl. 28,2 (de coordinaten van M3) en voilla, M3 staat keurig in beeld.
                            Daar hoef je helemaal geen goto voor te hebben, wel een zaklantaarn.
                            Je moet alleen een beetje oefenen met het instellen van de cirkels, evt. een scherper pijltje maken om de graden beter te kunnen aflezen.

Suc7
                            Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ja dit is wat ik wilde proberen inderdaad! Nu zitten er twee schalen op de ra as, de uren en de datum. Als ik de uren schaal op Arcturus heb ingesteld, moet ik deze van vastzetten of moet die mee blijven draaien En waar lees ik dan de uiteindelijke stand af, bij het pijltje op de montering?

Bednakt,
                              Ernst.

Commentaar

Werken...
                              X