Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe telescoop

Jawel hoor.
    Ik heb net een Skylux gekocht en ie staat al buiten, heb even naar de maan gekeken, niet helemaal wat ik verwacht had maar toch zeer mooi.

Mijn vraag, is dit een houder en hoe kan ik mijn astronomisch enthusiasme weer opkrikken, heb namelijk veel werk en ben ook geinteresseerd in fotografie (Wil een Canon 400D of 30D). De Skylux heeft mij btw 50 Ä gekost.

PS: wat zijn de te bekijken objecten voor vanavond op 50 NB

EDIT: Het kan ook zijn dat ik gewoon meer vergroting wil
    Bresser Hunter 10-30x50
    Bresser Skylux 70/700

NFS'ke,

Gezien de prijs van je telescoop mag je niet verwachten dat dit instrument zal presteren zoals bekendere merken. Met je opmerking '...niet helemaal wat ik verwacht had ' heb je dat in zekere zin zelf al ondervonden. Met die telescoopjes van 50 Ä kan je natuurlijk heel wat plezier beleven maar je bent, gezien de beperkingen ervan (optische kwaliteit), snel uitgekeken. Echt vergroten kan je met zo'n telescoopje niet echt vermits die kijkers geen acromaten hebben maar enkelvoudige lenzen. Zo'n acromaat is niet meer dan een plat-bolle lens die op de koop toe nog eens afgediafragmeerd wordt tot bijna de helft van de diameter om cromatische abberatie (zo goed als kan) weg te werken. Die 'lens is geeneens optisch glas maar gewoon vensterglas en in sommige gevallen zelfs plastiek. Regelmatig moeten wij mensen op onze sterrenwacht teleurstellen als ze om uitleg komen vragen ivm met dit type telescopen dat ze kochten via postorder of via een grootwarenhuis.

Dat je met zo'n kijkertje niet echt kan vergroten is natuurlijk niet helemaal waar. Als je de getallen volgt - brandpunt hoofdlens delen door brandpunt oculair - dan heb je de vergroting, maar deze getallen zeggen niks over de kwaliteit van het beeld. Sterker nog hoe meer je zal uitvergroten met dit type kijkertje hoe slechter de kwaliteit van het beeld.

Je vraagt is dit een houder, dus ik ga er van uit dat je die terug naar de winkel mag doen. Als ik jou was zou ik dat zeker doen. Temeer omdat je zinnens bent een kanjer van een fototoestel te kopen. Best zet je daar een iets betere telescoop tegenover. Als je astrofotografie wil gaan doen zit je al goed met die Canon maar niet met deze telescoop..!

Chris

Commentaar

Gaat het hier over de Bresser Skylux 70/700? Deze heb ik nu ook een jaar en ik ben er zeer tevreden over. De prijs/kwaliteit verhouding is geweldig. Je kunt er ook behoorlijk wat mee zien hoor, maar verwacht geen galaxies. Nevels en sterrenhopen zijn heel goed te doen! Zoek maar eens op dit forum naar mijn verslagen, en er zijn nog meer mensen hier die de Bresser Skylux hebben. Het is een goede beginnerstelescoop.

Voor objecten die te zien zijn kun je het beste een astronomisch programmaatje gebruiken, zoals Stellarium. Met de printbare kaart van ww.skymaps.com kom je ook een heel eind!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dan maar terugbrengen en geld weer in m'n spaarpot.
        Ik zeg niet dat dit een slechte telescoop is, maar is me soort van 'opgedrongen' geweest. Nevels en sterrenhopen zal ik hier niet te zien krijgen, het natriumgas schijnt me in de ogen. En om mee te nemen naar TunesiŽ, waar je bedolven wordt onder de sterren, lijkt het me een zeer zwaar stuk.

PS: Zo te zien brengt Canon een 40D uit in september, tijd voor een vakantiejob dunkt me. 8)

PSS: Dank je wel Chris voor de uitleg, heb je btw gezien op google video (iets over telescoop voor invaliden)
        Bresser Hunter 10-30x50
        Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Na een nachtje slapen weet ik niet of ik hem weg zal doen of niet, het is btw vandaag zondag. :P

PS: Kan je de Skylux niet pimpen dat er betere beelden uit komen ?
          Bresser Hunter 10-30x50
          Bresser Skylux 70/700

Commentaar

De skylux is geen verkeerde telescoop! Ik heb er zelf geen maar mijn ervaring met kleinere telescopen is toch wel dat ze voor het geld dat ze kosten erg goed presteren. En de bekende lidlscope is op dat gebied toch koning.

Open sterrenhopen en bolhopen en heldere nevels zijn erg leuke objecten om door je telescoop te bekijken en er zijn er toch nogal een aantal van! Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je hem wegdoet.

Trouwens, waarom meteen een 30D of 40D?

Commentaar

Origineel geplaatst door Chriske
              Zo'n acromaat is niet meer dan een plat-bolle lens die op de koop toe nog eens afgediafragmeerd wordt tot bijna de helft van de diameter om cromatische abberatie (zo goed als kan) weg te werken. Die 'lens is geeneens optisch glas maar gewoon vensterglas
              Chriske, volgens mij weet je totaal niet over wat voor telescoop het gaat. We hebben het hier over een Bresser/Meade Skylux. Dit is een prima telescoop voor weinig geld. Het objectief is een gecoate Fraunhofer achromaat en wordt helemaal niet afgediafragmeerd. De montering is een equatoriale Astro-3. Dat ie bij een supermarkt verkrijgbaar was doet daar niets aan af. Een goede beginnerstelescoop is een goede beginnerstelescoop, of je hem nou bij een sterrenwacht koopt of bij een groenteboer. De kijker kostte in Nederland nieuw bij de Lidl 89 euro.

Origineel geplaatst door een poster op cloudynights
              I lodge with a friend who has a bit of an interest in astronomy and some months ago (before I came to live here) he bought a small refractor in a supermarket (a European chain called Lidl which sell cheap food and other items) for £79.99 (approx $154).

I had an opportunity to give this little scope a go last night, and quite frankly, while I was expecting it to be very bad, it was actually very, very good. The tripod it came with is extremely sturdy and solid, the equatorial mount is metal construction and good quality and the optics are good, too.

I looked at the Moon, and with the supplied low power eyepiece I had sharp clear views with almost no colour abberation and no fringing. Stars appear as little points of light and the thing is sharp to the edges.

The finder is a bit small and the slow motion controls are a bit temperamental with some backlash in them, but nothing that can't be altered. I'd also change the eyepieces (except the low power one which is actually good) and Barlow lens (plastic) for better quality ones.

We all tell people not to buy cheap supermarket (or elsewhere) telescopes as they are frequently rubbish - which they all too often are. But this thing is the exception - it's great. I have actually seen someone on another forum claim that he had performed a side by side test with the Skylux and a Meade ETX 70 and that the Skylux came out on top. After using it (and using an ETX several times in the past) I can believe that - apart from anything else the Skylux is easier to focus.
              bron: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ain/268241
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nou, met een xxD kun je timelapse doen, je krijgt spotmetering erbij, 5 of 3 frames per seconde, betere kwaliteit/minder ruis bij hoge ISO,
                EF en EF-S objectieven, grotere grip, veel beter voor astrofotografie, Groter beeld in viewfinder dan xxxD, joystick enz
                En bij de 40D een 10MP sensor, Dust cleaning en nog andere boel denk ik.

Ik neig al meer naar houden. Nu nog stimulansen (filters, zonnefilter, oculairs en WO spiegel) waarbij je ene oculair al het dubbele kost van de telescoop. :P
                Bresser Hunter 10-30x50
                Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Als je het beeld van de Maan in de Skylux niks bijzonders vind, is een telescoop misschien uberhaupt niks voor jou. In een duurdere kijker ziet ie er niet zo heel anders uit, wellicht wat scherper.

Vreemde impulsaankoop hoor, een telescoop. Toch zie ik het vaker op dit forum. Mensen hebben net een ETX of een andere dure telescoop aangeschaft en vragen NA de aankoop: "is dit wat?". Zoiets vraag je toch voor je het ding aanschaft? Het beste kun je naar een sterrenwacht gaan en door verschillende soorten telescopen kijken. Dan weet je snel genoeg of het iets voor je is. Is het niet wat, koop dan geen telescoop.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nou, ik kan met die Skylux leren en later een veel betere kopen.
                    Die finderscope is toch al bekrast met mijn ijzeren vijzen.
                    (Alsof ze daarnaar zullen kijken.)
                    Bresser Hunter 10-30x50
                    Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Yes, this week my Skylux web pages have had "hits" from Ireland, UK, Portugal, France, Netherlands, Germany and Poland.
                      Da's ook toeval, BelgiŽ staat er niet op, en ik iedere week kijken op lidl.be
                      Bresser Hunter 10-30x50
                      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                        Chriske, volgens mij weet je totaal niet over wat voor telescoop het gaat.
                        Toch wel Roel, ik weet perfect waar het over gaat, maar NFS'ke sprak over 50 Ä (zie helemaal bovenaan deze thread) en dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Over die telescopen met rommeloptiek daar gaat mijn ander topic over.

Ik heb trouwens een vriend die ook zo'n Skylux heeft. Die presteren, voor het geld dat je eraan geeft, inderdaad helemaal niet slecht. Ik heb, toen hij me dat ding liet zien, die telescoop helemaal uit elkaar gehaald. De drang was bij me te sterk, ik moest en zou dat 'kreng' uit elkaar halen. De eigenaar kon enkel lijdzaam toekijken... Tot mijn verbazing stak er inderdaad een Fraunhofer in. Die telescoop is trouwens in het algemeen goed afgewerkt. Ik heb dat ding met heel wat meer respect terug in elkaar gestoken dan ik het uit elkaar haalde....

Goede instaptelescoop : helemaal correct Roel..!

Groetjes,
                        Chris

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
                          Nou, met een xxD kun je timelapse doen, je krijgt spotmetering erbij, 5 of 3 frames per seconde, betere kwaliteit/minder ruis bij hoge ISO,
                          EF en EF-S objectieven, grotere grip, veel beter voor astrofotografie, Groter beeld in viewfinder dan xxxD, joystick enz
                          En bij de 40D een 10MP sensor, Dust cleaning en nog andere boel denk ik.
                          Heb je al meer ervaring met digitaal spiegelreflex? En waarom je keus voor Canon? Ik heb zelf ook een Canon, maar ik zou Nikon niet gelijk afschrijven als je er geen speciale reden voor hebt. Een 30D (of 40D) is trouwens een semi-professionele camera, en dus niet bepaald een instapper meer. Natuurlijk heeft hij voordelen tegenover de 400D maar hij is dan ook 300 euro duurder (en ook niet geheel onbelangrijk, 300 gram zwaarder). Ik vraag me af of je die voordelen er in het begin uit kan halen. De 400D heeft ook 10,1mp en dust-cleaning, en de kleinere viewfinder zou je kunnen uitbreiden met een 1,5x vergroter wat als bijkomend voordeel heeft dat je niet steeds met je vaak vettige wang op het LCD scherm drukt. 3 fps is hartstikke leuk, maar meer een leuke feature dan dat jij het nodig gaat hebben. Kijk dus niet alleen naar wat je allemaal meer kan met de camera, maar ook of je dat allemaal nodig hebt.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Amen to that Mr Steem. De 300 euro die je uitspaart kan je beter in een goede lens steken naar mijn mening.

Commentaar

Tijd voor een klasse lager te grijpen : xxxD met voorwaarde >300D
                              Wat lenzen betreft : 18-55 of 17-85 of ieg een goede reislens (zowel groothoek- als telebereik) + telelens

Heb je al meer ervaring met digitaal spiegelreflex?
                              Nog niet nee, maar wel met digitaal compact, waar ik nog op voortbouw.

En waarom je keus voor Canon?
                              Ik heb een voorliefde voor Canon want ik heb hier nog een SLR (EOS 5000) liggen die prima werkt. Gewoon ook voordeel van dat de lenzen verwisselbaar zijn. (Behalve EF-S) Canon heeft ook groot lenzenaanbod en betere signaal/ruisverhouding. Aan Nikon heb ik nog niet eens gedacht. Je weet maar nooit.

PS: De Bresser wordt een houder, zal hem binnenkort pimpen ŗ la Celestroel
                              Bresser Hunter 10-30x50
                              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                              X