Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1000 euro te besteden...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1000 euro te besteden...

en ik heb mijn oog laten vallen op een ingeruilde Celestar 8 bij Ganymedes.
    Graag zou ik wat meningen hierover willen horen.

Ernst.
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Verkeerde categorie mods

- Wat wil je zien, planeten, deepsky of allebei?
    - Wil je gaan fotograferen?
    - Wil je wel of geen GOTO?

Commentaar

Verkeerd forum? En ik had nog wel zo goed gekeken. 8)

Ja sorrie natuurlijk moet ik zeggen wat ik zoek. :P Dat is een teleskoop met een breed toepassingsvlak. Een dob heb ik niet echt plaats voor en een goto staat niet hoog op mijn verlanglijstje. Een volgmotor is niet een must maar wel handig. Fotografie is niet wat ik wil gaan doen.
      Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Een volgmotor is meer dan handig mischien wel een must
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Echt verder helpen kan ik je ook niet omdat ik zo'n C8 niet ken. Wel valt mij op dat op de site van Ganymedes ook een G8 te koop staat. Ik (maar misschien ook jij) vraag mij af met welke van de twee je beter af bent. Ik zie wel dat de montering verschillend is (een vork met Goto versus een EQ-5). Heeft iemand hierover een idee ?

Commentaar

Het belangrijkste aan een montering is dat hij trillingen snel uitdempt. Dat moet je bij de twee Celestronnen maar eens uitproberen. Door te focussen bijvoorbeeld. Je zit dan aan de telescoop en dan kun je zien hoelang het gaat duren voordat het beeld weer helemaal stil staat. Kun je gelijk kijken of het beeld iets verspringt, daar hebben veel C8-en in meer of mindere mate last van.

Een vork is lichter maar is lastiger op de pool te zetten.

Een motor is wel heel prettig en die zou ik er ook zeker bij willen hebben.

Voor de rest zijn C8 telescopen gewoon hele leuke kijkers, laat je echter uitgebreid en rustig voorlichten hoe je de kijker collimeert, dat is bij een C8 echt belangrijk en moet vaak gebeuren wil je optimaal van de kijker genieten.

Suc7 met je keuze.

Bert
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik vind ze allebei behoorlijk aan de prijs. Via het tweedehands circuit kun je beter zoeken. Een c8+redelijke montering mag ongeveer 800 euro kosten. Niet meer. Een zwarte C8 op vork zelfs minder. De Celestar serie is gemaakt in een periode dat celestron ineens overging op massaproductie zonder kwaliteitscontrole. Daar is op dit forum redelijk veel over te vinden. Let dus op met wat je koopt. Dat is moeilijk te doen bij een winkel, want je kunt ze niet vragen of ze om 23.00 voor je open wil gaan.
              Voor visueel gebruik is een vorkmontering prima. De eerste vorken (ik heb er nog eentje liggen) waren op 220v. Dat is dus converters meesjouwen in het veld
              Voor fotografisch gebruik zou ik je de vorken ten sterkste afraden. Koop dan liever een losse buis en kies een goede montering uit. (liever andersom nog)
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt voor de info allemaal. Ik laat ze voor wat ze zijn omdat ik het toch te riskant vind.

Commentaar

Werken...
                X