Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over afstellen linker/rechter oculair bij verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over afstellen linker/rechter oculair bij verrekijker

Ik heb nu sinds een paar dagen de Bresser/Meade 10x50 van de Lidl en heb de topic over deze verrekijker gevolgd. Daarom had ik me al een beetje voorbereid op het misschien krijgen van een iets slechter exemplaar. Je koopt tenslotte van waarschijnlijk een grote partij en nou niet echt bij een speciaalzaak.

Bij mijn eerste tests was het resultaat niet echt denderend. Sterren bleven uitstralen naar 1 kant en ik kreeg maar geen mooie puntjes te zien.

Gelukkig weet ik dat je ogen kunnen verschillen dus ik heb eerst netjes met alleen rechter oog open de kijker scherp gesteld. Daarna met alleen linker oog open de onscherpte die eventueel aanwezig was weggewerkt met die enkele focusser. Maar resultaat was elke keer teleurstellend.

Ik dacht dus terugbrengen en dat wilde ik eigenlijk niet want voor gebruik overdag leek het me een hele goede kijker. Resultaten dan waren gewoon veel beter dan mijn vorige.

Vanacht heb ik het anders aangepakt. Ik stelde eerst scherp met mijn rechter oog alleen en daarna keek ik met beide ogen en draaide net zo lang aan de enkele focus ring totdat de sterren er zo mooi ogelijk uitzagen en dat werkte prima. Ik zie nu hele mooie kliene puntjes met maar minieme uitstraling.

Wat is nu eigenlijk de beste methode om beide 'buizen' van de verrekijker scherp te stellen?
    En kan ik nu zeggen dat die verrekijker waarschijnlijk wel goed is of hou ik mezelf voor de gek en corrigeren mijn ogen extra veel door de gebruikte methode (2de methode)?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Je stelt eerst scherp met de 'vaste, kant, d.w.z. de kant waarvan het ocualir niet kan draaien (een oog dicht doen) Asl deze kant goed staat stel je het andere oog scherp door aan het oculair te draaien (niet draaien aan de centralle stelknop). Op deze manier staat de kijker scherp op jouw ogen een ander zal de procedure eigenlijk moeten doenmet zijn eigen ogen. (Goed afstelen scheelt echt een slok op een borrel).
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Er zit als het goed is in de verpakking van de Bresser ook een hele goede handleiding waar dit duidelijk in staat. Eerst met links kijken en scherpstellen. Vervolgens met rechts kijken en scherpstellen met de dioptrie.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mmh... heb het dus wel goed gedaan eerste keer.

Ik ga het nog maar een paar keer proberen. Hoe dan ook is hij beter dan mijn vorige...
        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
        X