Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

verrekijker westling 20X90

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

verrekijker westling 20X90

Hi,

Effe een comment over de westling 20X90 verrekijker:

Ik heb de colimatieschroeven gevonden en nu is ie perfect gecentreerd.

Prijs kwaliteit verhouding is erg goed: Veel kijker voor weing euros.
    Discovery TD444f4
    Een waarneembuddy

Ik heb zelf een 20x80. Ik kan de stand van de prisma's verzetten doordat onder het rubber aan beide zijkanten een heel klein stelschroefje zit. Wellicht zitten er bij jou ook schroefjes verborgen onder het rubber. Dat rubber zit daar net niet vastgeplakt en kun je optillen. Met een brillenschroevendraaier kun je dan 1 of beide prisma's iets kantelen.

Suc7

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik vind dat dat niet uit mag maken. Zulke dingen mogen gewoon niet gebeuren als je iets nieuws koopt. Je koopt toch niet iets nieuws om er gelijk aan te moeten knutselen? En zeker niet voor dat geld!

Ben blij dat ik het weet. Ik zal nu wel 2 keer nadenken want ik overwoog ook een Westling. Een ongelukje kan gebeuren maar ik vind dit niet normaal. Ik zou hem ook niet uit elkaar durven halen. De liefhebber kan dan beter een bouwpakket kopen!

Commentaar

Ik denk dat het probleem ligt in de grootte van de kijker en dat door het gewicht de twee helften niet goed uitgelijnd blijven. Ik denk dat de lenzen op zich wel goed gecollimeerd zullen zijn. Het probleem zit volgens mij in de extra "versteviging" tussen de twee kijkerhelften in.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Johan, je eerste post?
          Welkom op het forum. En hoera: nog een Dobsonier er bij!
          Ik ben ook benieuwd naar de 16inch meade (die helaas wel belachelijk zwaar is)

Wat betreft de Westling 20x80 had ik precies hetzelfde probleem als Bert had, en ik heb het op dezelfde wijze op kunnen lossen na heel wat gepiel. Toch blijven de prisma's na verloop van tijd NIET GOED op hun plek zitten.
          Spijtig, want de Westlings zijn verder toch mooie lichtsterke kijkers met grote beeldhoek, goede coatings, contrastrijk beeld en redelijke optische correctie.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik had er niet over gedacht maar het is logisch, thanks Roel.
            Kijker uit de kast gehaald :P
            Na het vinden (thanks Bert en Harro ) van de instelschroeven kon ik de rechterkant uitlijnen.

Ik kon het staartvlak een hoogvliegende 747... Singapore Airlines. Te zien aan de condentatie lijnen van de vier motoren vloog ie zeker boven 7000 meters.

Ik ben het zeker met Harro eens dat de Optiek van de Westling goed is.

Je moet gewoon eerst "uitlijnen". Zoals dat soms moet met een Newton.
            Hoe vaak? That is the question!
            Discovery TD444f4
            Een waarneembuddy

Commentaar

Daarom wil ik dus geen Newton...

Maar i.m.o. kun je een verrekijker beter met een refractor vergelijken. Die hoef je toch ook niet af te stellen? Of zie ik nu iets verkeerd?

Goeie optiek of niet, ik blijf het slordig vinden dat zoiets niet in de fabriek of desnoods in de winkel gecontroleerd wordt. En dan zeg ik het nog hl netjes!

Commentaar

Beste Capella.

Met de twee helften van de verrekijker is op zich niet veel mis, daar doet de collimatie van objectief en oculair er niet zo toe, want daar is de vergroting veel te laag voor.

Wat met deze verrekijkers (de mijne dus ook, een TS 20x80 triplet) aan de hand is, is dat ze erg snel scheel worden. Je ziet, als je met twee ogen kijkt, dus twee beelden door elkaar of je voelt je ogen trekken om een flinke hoofdpijn te veroorzaken.
                Dit is te corrigeren door de stand van de prisma's iets bij te stellen.

Mijn TS is mechanisch zowiezo niet best, na een niet eens zo ruwe behandeling was ineens een heel objectief naar binnen geschoten, dwars door het "schroefdraad" heen. Ik heb het allemaal weer goed gekregen en het beeld is weer prima, maar het geeft wel aan dat deze kijkers van onder de E 200,-- absoluut geen kwaliteitsproducten zijn, hoewel het beeld op zich best goed is. Mechanisch is het allemaal zo zo.

De kijkers wegen best een paar kilo's, en eigenlijk is de mechanische constructie te zwak voor al dat gewicht.
                Ik heb ook het idee dat het prisma huis eigenlijk van een goedkope 10x50 afkomt, waarna er een paar flinke toeters opgezet worden om een 80 of 90 mm lens te kunnen bevatten. Ik kan dat zien doordat hier een totaal andere en slecht soort plastic wordt gebruikt.

Het huis met de prisma's en de oculairen lijkt overigens wel erruggg op de behuizing van mijn andere (kleinere) verrekijker, de onvolprezen Lidl Meade/Bresser 10x50 van nog geen E23,- wat dus een erg leuk ding is voor z'n geld. Weten jullie gelijk dat al dit spul bij 1 fabrikant vandaan komt en ze praten daar Chinees.... (Lale Chinezen, ze platen zo laal daal)

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Bij die Chinese kijkers zit 55% van de prijs in de optiek.
                  Kijk maar naar de skywatchers refractors: erg goede optiek.
                  Zelfs mechanisch zijn ze behoorlijk maar waarschijnlijk niet duurzaam.
                  Met name de focuseerinrichting.
                  Die zijn ietsje "iebelig".
                  maar goed...

Nog is het prisma huis van de 20X90 bekeken.
                  Om eerlijk te zijn heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal maar hij is echt niet groter of massiever dan die van een 7X50 verrekijker.
                  Zelfde Chinese verhaal hier. Chinees.
                  De Orion verrekijker zal waarschijnlijk ook Chinees spreken.
                  Ik ben benieuwd...

Johan
                  Discovery TD444f4
                  Een waarneembuddy

Commentaar

@ Bert: begrijp ik nu goed dat de TS triplet en de Westling 1 en dezelfde kijker zijn? Ik dacht dat Westling duuder was dan TS en dus (naief! )van iets betere kwaliteit. Ik hoopte dus eigenlijk dat Westling nu eens net Chinees was (zucht).

Ben overigens zr te spreken over mijn Orion Ultravieuw(10 keer 50).
                    Zeker geluk gehad?
                    Trouwens, ik kijk van mezelf al ietsje scheel, dus dan moet ik ook wel zeker weten dat het niet aan de optiek ligt als ik niet lekker kijkt.

Dus verwacht ik gewoon dat men dat als verkoper nakijkt. Doet mijn man ook met zijn spullen. Da's zowel goed voor je eigen naam, als voor het merk dat je vertegenwoordigt!

Commentaar

Ikzelf heb een 15x70 Astro Physics ( Ofwel TS Marine / Oberwerk etc etc... )

ben er zeer tevreden over, Je kunt voor beide ogen apart focusen dat is wat ik vooral een pluspunt vind...
                      Hij is super degelijk gebouwd ( Met geschroefde prisma`s, Dan vind je normaal alleen maar bij de duurdere kijkers ! )

Ik heb zelfs M97 kunnen zien, Dat heb ik nog nooit eerder met een bino kunnen waarnemen ( Het moet trouwens ook mogelijk zijn met een 8x40 bino hoewel mij dat zeer sterk lijkt... )

Ik heb hem nog niet zo heel erg lang maar ik ben er nu al zeer tevreden over, Hij staat op een Polarex alt azimuth montering...

Grtz,
                      Feddrik.
                      Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

Ik weet niet of de Westling en de TS uit eenzelfde fabriek komen.
                        De TS 20x80 triplet heeft een drie lenzig objectief en dit geeft een betere kleurfout correctie (en voor de kenners: maar het is geen APO hoor) en het beeld is vrij scherp tot aan de rand. (Daar is de triplet voor ontworpen).
                        Mechanisch is de kijker dus niet zo best. De objectieven zitten met schroefdraad ringen in de behuizing en deze schroefdraad is niet best. Daarnaast is de kijker vrij snel scheel (en snel weer recht te zetten) en de ringvormige beeldbegrenzing van beide oculairen vallen niet geheel samen, een begin van een 8 zeg maar zoals bij bioscoop film's.
                        Wel prettig groothoek overigens en zoals al gezegd: het beeld is best wel goed.

Dit klinkt allemaal vrij negatief, maar het beeld is helemaal niet onaardig voor E 200,-- en ik vind het een aanvulling op de rest van mijn kijkers
                        (Tal 200k, 62 mm F8 Maksutov volgkijker en een 10x50 verrekijker)
                        Ik zou de volgende keer echter gaan voor een 25x100 en hoe die mechanisch zijn: waarschijnlijk ook niet je van het.

Bert

Commentaar

Hoi. Afgelopen weekend heb ik deze Westling in levenden lijve mogen aanschouwen en ik was diep onder de indruk. Van z'n buitenkant dan.
                          De persoon die hem gekocht had, had hem nog maar net binnen en nog niet op de sterren getest.

Nu moet ik hierbij even aantekenen dat dit iemand is die er niet voor terugdeinst om zo'n ding even open te schroeven en er in te duiken als er iets niet goed zou zijn. Maar sorry, dat is toch echt niks voor mij. En hij woont ook niet naast de deur.

Alleen kan ik die verrekijker dus niet meer uit m'n hoofd zetten. :P Wat een bakbeest is dat! Dus ja, wat nu?
                          Ik heb gezien dat de Outdoor Club van hetzelfde kaliber is, maar dan weer bijna 100 euro duurder. Maar zegt dat ook iets over de kwaliteit?
                          Wat voor fabrikaat is dat en lijdt deze aan hetzelfde euvel?

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?

Commentaar

Ik heb zelf ook zo'n Westling 20x80 triplet kijker.

Ik heb die 2 jaar geleden mee naar Spanje genomen en er enorm veel plezier van gehad.

Okee het beeld is niet zo crispy als van m'n Fujinon, maar dat is ook geen vergelijk.

Het verbindingstuk aan het uiteinde van de 2 kijkerbuisjes zou een punt van aandacht kunnen zijn, zodat de boel niet tordeerd o.i.d.
                            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
                            Auteur:Ik

Commentaar

Trouwens, nog even terugkerend naar de optische kwaliteiten.
                              Ik meldde al eerder in dit topic dat mijn 20x80mm Westling doublet
                              ook uitlijningsproblemen heeft, maar optisch presteert ie zeker wel goed.

Mooi voorbeeld daarvan is mijn kleine messiermarathon vorig jaar in Duitsland. De Westling liet toen een record aantal nevels zien in twee uur tijd. Ik stond er versteld van.
                              Zie het topic: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2682

Conclusie: het is zeker wel een geschikte kijker voor astronomisch gebruik, maar je moet een klein beetje handig zijn met een klein schroevedraaiertje (en dat kunstje is eenvoudig te leren).
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X