Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oei Oei Oei veel te veel geld uitgegeven.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oei Oei Oei veel te veel geld uitgegeven.

Afgelopen weekend waargenomen in Duitsland. Maandag ben ik even wat gaan halen:

En

En

En als toetje

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauw

H en X persei met de C8 in één beeldveld op F10!
    Met het UHC filter de cirrusnevel bekeken!!!!
    Andromeda en begeleider in 1 beeld!!!!

Kost wat, maar 't is net alsof je een nieuwe scoop hebt.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik ga even een poging doen om te raden welke onderdelen dat zijn. Het eerste plaatje lijkt op een prisma met een adaptertje voor andere maten oculairs, het tweede plaatje lijkt op een focusseerder (of hoe zoiets officieel ook heet...), de derde lijkt op een filter (maanfilter??) of een correctielensje en de onderste lijkt op een barlow-lens.

Heb ik er een van goed? En hoeveel kostten die onderdelen trouwens?

(Voor de duidelijkheid: ik weet nog maar weinig van telescopen - ik snuffel hier rond om wat kennis op te pikken.)
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Het eerste plaatje lijkt op een prisma met een adaptertje voor andere maten oculairs
      Bijna goed, het is een spiegeltje (geeft iets minder lichtverlies dan een prisma)
      het tweede plaatje lijkt op een focusseerder (of hoe zoiets officieel ook heet...)
      Goed: een focusser
      , de derde lijkt op een filter (maanfilter??) of een correctielensje en
      de onderste lijkt op een barlow-lens.
      Nee, dat is een 2" 42mm oculair.

Heb ik er een van goed? 2 :-)

En hoeveel kostten die onderdelen trouwens?
      Focusser etc 400 euro, 340 euro voor het oculair en 130 euro voor het filter

Maar tip: niet meteen kopen. Leuk als je wat meer in de materie zit. Dit soort belachelijke uitgaven komen vanzelf als je wat meer spul gaat verzamelen
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wat doet dat filtertje? UHC lijkt mij ultra high contrast. Dat heb ik dan al standaard op m'n LX90 die heeft een UHCT coating. Verder heb ik een standaard super plosl 25.7mm en 9.7 occulair. Ik zou graag wat mooiere beelden willen hebben. Wat kan je me aanraden? Heeft een nevel filter veel effect? Aangezien jij hier de dure spulletjes koopt vraag ik het maar aan jou

Commentaar

Mooie spullen zijn dat! Vooral dat oculair.
          Ben wel benieuwd naar je ervaringen met dat filter. Ik wil ook zo'n filter kopen binnenkort. Maar heb totaal geen ervaring met filters.

Zag trouwens ergens staan dat dat oculair 545 gram weegt, kunnen ze bijna wel een extra contragewicht bijleveren ???:
          Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
            Wat doet dat filtertje? UHC lijkt mij ultra high contrast. Dat heb ik dan al standaard op m'n LX90 die heeft een UHCT coating. Verder heb ik een standaard super plosl 25.7mm en 9.7 occulair. Ik zou graag wat mooiere beelden willen hebben. Wat kan je me aanraden? Heeft een nevel filter veel effect? Aangezien jij hier de dure spulletjes koopt vraag ik het maar aan jou
            Owja en ik zou ook wel graag een zonnefilter willen hebben, voor hoeveel heb je een aardig/goed filtertje?

Commentaar

ik is jaloers, norbert...

en sjors, voor 2 tientjes heb je een stukje baader-zonnefilter-folie (ganymedes). zelf iets klussen zodat het op je telescoop past, en je kunt zonnevlekken en dergelijke waarnemen!
              Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
              Vixen Great Polaris
              Canon 350D - NexImage

Commentaar

hey norbert !
                kzie het wel een keer bij copernicus

groeten erwin

Commentaar

Origineel geplaatst door Schipluiden
                  ik is jaloers, norbert...

en sjors, voor 2 tientjes heb je een stukje baader-zonnefilter-folie (ganymedes). zelf iets klussen zodat het op je telescoop past, en je kunt zonnevlekken en dergelijke waarnemen!
                  ik wil zelf niet klussen :neenee: het moet gewoon goed zijn en geen gezeur Dus wat is er dan anders?

Commentaar

mwhaha precies ik!.. ik ben echt slecht in klussen, kan het echt niet!.. en ook ik zou wel een zonnefilter aan willen schaffen. dusse, ik ben ook geinteresseerd!

Commentaar

Ik vind gewoon dat als ik iets koop dat ik gewoon klaar moet zijn. Niet dat het me geld én tijd kost. :mep:

Commentaar

dus jullie zijn lui,oeps ik bedoel ,jullie willen niet knutselen
                        helpt dit?

Commentaar

mm idd wel beetje duur. maar idd, ik ben niet lui, ik kan gewoon niet knutselen

Commentaar

misschien kan je een tweede telescoop deksel bestellen en en vel baader folie
                            zal een stuk goedkoper zijn,zeker als je een of axis mask zou maken

Commentaar

haha dan moet je weer handig zijn

Commentaar

Werken...
                              X