Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke telescoop is beter?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke telescoop is beter?

Weet iemand welke beter is, ik kan haast geen onderscheid maken.
    Scheelt toch 50 euro.

Klik 1

Klik 2

Alvast bedankt,

Dennis(die op het moment jarig is)

EDIT Demelza:
    Linkjes korter gemaakt i.v.m. lay-out forum.

Een apo killer van skywatcher: Yeah Right 8)
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Er is ook geen onderscheid te maken .
      Er zijn gewoon dezelfde kijkers .
      Alleen wordt de een in Duitsland en de ander in Nederland verkocht .

Commentaar

Ok, het komt er dus op neer dat ze zo goed als hetzelfde zijn.

Welke zouden jullie kiezen?

Commentaar

Het gaat om dezelfde telescoop - de foto op astroshop.de is wel van een andere kijker (de iets praktischere 150mm f/5 Newt van Skywatcher).

Zo'n lange 150mm kijker op een EQ3-2 is niet echt te genieten als je het mij vraagt. Als je zo'n buis wilt, liever op een Dob-montering (of een EQ5, maar dat vraagt centjes).

Als je de wat praktischere f/5 wilt, Telescope Service heeft die op drie monteringen; persoonlijk vind ik de combinatie op de Astro-5 (met een kleine meerprijs) interessanter.

http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750

GSO heeft een soortgelijke 150mm f/5 zowel bij TS als bij astroshop.de.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
            Een apo killer van skywatcher: Yeah Right 8)
            Vergis je niet in de 150/1200 van Skywatcher. Deze heeft een minime vangspiegel en 150mm opening, veel groter dan de gemiddelde APO...
            Dus zeker een APO killer!

Maargoed, ontopic. De 150/1200 is een mooie kijker en de EQ3-2 is inderdaad veel te licht voor dit apparaat. Het een echte maan en planeten kijker door zijn smalle beeldveld en grote brandpunt.

De 150/750 kijker geeft een veel groter beeldveld, maar zel wat minder zijn op planeten en maan door zijn kleine brandpunt en dus ook zijn snelle F waarde.

Sowieso zou ik hem bij Rob kopen en niet bij een online shop in Duitsland. Bij Robtics kan je een goede service en nazorg verwachten!
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Volgens mij een geval van, ik ben jarig en wil mezelf tracteren.

Je kan Rob vragen of ie je een kijker in het duits wil verkopen. Ben alleen heel benieuwd hoe je Haags/Duits fonetisch op deze site wil zetten, dat moet heel wat fraai
              EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Ik denk dat je vraag niet goed te beantwoorden is. Het ligt er maar aan waar je de kijker voor gaat gebruiken.
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ehm Arend , het zijn indentieke kijkers .
                  De vraag *is* dus al beantwoord .

Commentaar

oeps , Niks gezegd.
                    had het even verkeerd gelezen.
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Persoonlijk zou ik ook voor een kortere kijker gaan op een zwaardere montering Dennis. De link die Sixela geeft is heel interessant! Het beste kan je dan voor de Astro-5 gaan gezien de Astro-4 eigenlijk al aan zijn maximum zit qua laadcapaciteit. Met de Astro-5 heb je meer stabiliteit en wat ruimte over voor uitbreiding (fotografie?). Het is dan natuurlijk alleen de vraag of je dat er doorheen kan krijgen met je verjaardag, maar besef wel dat je beter nu die €60,- meer kan betalen dan later alsnog een zwaardere montering aan te moeten schaffen. De Skywatcher zelf lijkt me een hele prima keus, maar zoals gezegd het liefst een kortere versie. Succes met je keuze!
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick

Vergis je niet in de 150/1200 van Skywatcher. Deze heeft een minime vangspiegel en 150mm opening, veel groter dan de gemiddelde APO...
                        Dus zeker een APO killer!
                        Een newton met een minime vangspiegel is nog altijd geen APO....
                        De kwaliteit van de spiegel speelt ook een rol. Wie zou er anders een APO willen voor zoveel geld. als je met een gewone newton een evengoed beeld kan bekomen.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De naam APO-killer is natuurlijk gewoon een marketingterm, maar het contrast zal vast wel een stuk verhoogd worden met een kleinere vangspiegel. En ja, Apo's blijven belachelijk duur in vergelijking met. Waarom dan niet iedereen aan de newton is? Het schijnt dat apo's toch echt wel een heel belachelijk mooi beeld geven én er hangt natuurlijk een flinke mystiek om dit type kijkers heen.

Maar laten we niet van onderwerp verwisselen. Back to Dennis.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het valt mij op dat TS zegt dat de 15 cm M13 aan de rand laat oplossen in sterren. Ik heb zelf een 15 cm F8 Newton gehad die M13 moeiteloos geheel oploste in sterren, afgezien van een achtergrond gloed.
                            Mijn Newtonspiegel was destijds een echte parabool van Polarex. Is de kwaliteit van Skywatcher slechter of gebruiken ze bij een F8 stiekum een sferische spiegel.

Ik ben het overigens eens met de collega's dat een EQ-3-2 voor een 15 cm F8 te licht is. De buis is gewoon te lang.
                            Is een Bresser Messier van 15 cm wellicht een alternatief? Die MON2 monteringen schijnen best wel stabiel te zijn.

Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                              Is de kwaliteit van Skywatcher slechter of gebruiken ze bij een F8 stiekum een sferische spiegel.
                              De Skywatcher is niet slechter. Alleen het elfje (114mm f/8 ) en de 130mm met lange tube hebben stiekem nog een sferische spiegel (en ja, dat zie je moeiteloos in een stertest). De 150mm-kijkers en de korte 130mm hebben parabolische spiegels.

Of die echt goed parabolisch zijn heeft ietsje met geluk te maken (Synta test niet alle spiegels individueel op een interferometer, maar doet aan statistisch onderzoek met stalen), maar je kijkt al tegen een Orion Optics als je dat wilt vermijden, en die zijn twee keer duurder.

Ik heb onlangs twee Starblasts gezien (de korte f/4 113m kijkers), en één ervan was perfekt en de andere 1/4de golflengte op de golffront overgecorrigeerd.

Is een Bresser Messier van 15 cm wellicht een alternatief? Die MON2 monteringen schijnen best wel stabiel te zijn.
                              Mij lijkt die in dezelfde klasse als een EQ3-2 te zijn.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X