Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobson of Newton?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Schipluiden
    antwoordde :
    ja, brinx, idd schipluiden, net buiten delft, is waar ik woon. als ik een steen gooi, raak ik je huis...
    dus als je een keer iets af wilt spreken, dan denk ik dat ik je met een heleboel informatie kan helpen aangaande telescopen...
    iig, kijkeerst goed rond voordat je iets aanschaft!
    groeten, en tot later...
    maarten

Laat een reactie achter ::

• Brinx
    antwoordde :
    Bedankt voor jullie advies! Schipluiden (Kom je uit het dorp naast Delft?), je verwoordt een vermoeden waar ik al wat mee rondliep. Een kleinere scoop lijkt me, mede gezien mijn onervarenheid, inderdaad wat verstandiger in de aanschaf. Ik zal jullie aanbevelingen ter harte houden. Eerst zal ik nog wel bij mijn lokale sterrenwacht informeren naar avonden waarop ik door enkele van dergelijke instrumenten kan meekijken, om een beter idee van hun relatieve prestaties te krijgen. Wanneer ik een helderder beeld heb (haha, woordgrap...) van een configuratie die me eventueel wel ligt zal ik jullie deze voorleggen.

En natuurlijk, met een Newton bedoelde ik een Newton-op-equatoriale-montering.

• Peter
    antwoordde :
    Aanrader monteringen:
    Vixen Great-Polaris of als je wat duurder wilt GP-DX.

Goede buizen zouden kunnen zijn:
    Een 15-20 cm Newton
    7" Maksutov-Cassegrain
    8" Schmidt-Cassegrain, aka C8
    Of een refractor van 8-12 cm

Met al deze combinaties kun je beginnen met astrofotografie. Met een webcam kun je prima maan/planeten imagen. En met een camera als de DSI (Pro) of ATK, kun je voor weinig geld ook aan deep-sky fotografie doen.

• Schipluiden
    antwoordde :
    allereerst: een dobson is een newton!
    alleen heet die dobson, door de montering die eronder zit. een newton die op een equatoriale montering staat, kost meer dan een dobson met dezelfde spiegel, omdat er dan een zeer grote en zware montering onder zit.

maar gegeven het budget, mijn eigen ervaring met equatoriale versus alt-azimuthale monteringen en je verlangen er op termijn mee te gaan fotograferen, kan ik een grote dobson eigenlijk alleen maar afraden.

allereerst: de beste telescoop is diegene die je het meest gebruikt. begin daarom niet al te groot: met een 8" telescoop kan je al zoveel diverse dingen zien, dat je daar echt jaren zoet mee kan zijn.

goed, stel, geen dobson, wat dan? je kan kiezen voor een refractor (lenzen), een reflector (spiegel), of een combinatie van beide (catadioptrisch).
    een refractor is duur vergeleken met de andere. dan komen de catadioptrisch (bv een schmidt-cassegrain of een mak), en het goedkoopst zijn de newton-refletoren.
    belangrijk bij alle bovengenoemde telescopen is de montering: neem liever een iets kleinere, of kwalitatief mindere telescoop-buis, maar ga voor de best mogelijke montering die je kan krijgen.

alles bij elkaar denk ik dat de volgende opties de beste voor je zijn:
    * de LXD75 (oa verkrijgbaar bij aquariusoptics.nl): een schmidt-newton op een zeer stevige equatoriale montering
    * een orion newton (dezelfde site als hierboven): kies een 8 inch op een stevige montering (bij voorkeur de Atlas, als je die kan betalen.
    * een Schmidt-cassegrain telescoop (of kort: een SCT): zeer goede (maar ook vrij prijzige) zijn te verkrijgen van oa het merk maede en celestron (eerste ook op aquariusoptics.nl, tweede op ganymedes.nl).

bedenk ook dat het de moeite waard is om in een goed oculair-set te investeren! onderschat dit niet.

tenslotte: met elk van de bovengenoemde telescopen kan je vrij snel beginnen met astrofotografie: elk zal je in staat stellen om prachtige digitale foto's te maken van planeten (met bv de NexImage) of van deep-sky objecten (met bv de DSI).

bedenk wel dat je wel eerst de weg moet leren kennen tussen de sterren, dus beginnen met puur visueel waarnemen is zeker aan te raden, tevens de aanschaf van een sterren-atlas of planitarium-programma.

ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen. verdere vragen zijn altijd welkom!

groeten en welkom hier op astrostart,
    maarten

• Nop
    antwoordde :
    = Deelbare Dobson!
    8)

• Brinx
    started a topic Dobson of Newton?

Dobson of Newton?

Gegroet astronomen,

Ik ben al enige tijd online aan het rondneuzen naar een goede keus voor mijn eerste fatsoenlijke telescoop. Tot nu toe heb ik vooral de hemel afgespeurd met een verrekijker. Er is vreselijk veel te zien, maar het kijken wordt wat vermoeiend na een tijdje (geen statief...), en het lijkt me leuk om objecten als nevels en andere sterrenstelsels wat 'dichterbij te halen'. Dit houdt in dat voor mij een spiegelkijker de voorkeur geniet boven een refractor - een kijker waarmee alleen de planeten en de maan goed te zien zijn lijkt me eerlijk gezegd iets te beperkt.

Van veel kanten hoor ik dat een Dobson een goede eerste keus is (mits je geen foto's hoeft te maken), vanwege de grote objectiefdiameters die je kunt krijgen voor een gegeven prijs. Het gemak waarmee je zo'n Dobson kunt vervoeren zit me echter een beetje dwars! Ik heb Tim's ervaringen met zijn 10" Orion intelliscope op dit forum gelezen, en hoewel ze zeer positief zijn heb ik nog enkele vragen erover. Wat zijn de ervaringen van mensen hier met het vervoeren van zo'n Dobson? Gaat er vaak iets fout? Til je jezelf een hernia? Ik ben dan wel een vrij grote jongen, maar de telescoop die ik zoek moet toch wel redelijk vervoerbaar zijn - vooral ook omdat de drempel om hem dan 'even' mee naar buiten te nemen een stuk lager schijnt te zijn.

Dobsons hebben over het algemeen een open buis. Geeft dit makkelijk gedoe met onderhoud versus bijvoorbeeld een Newton met gesloten buis? Hoe belangrijk is eenvoudig onderhoud bij regelmatig gebruik van een telescoop - gaat er makkelijk een hoop tijd inzitten?

Ik wil mijn telescoop in de eerste instantie slechts gebruiken om zelf door te turen - eventuele astrofotografie komt later nog wel. Een Dobson is naar ik begrijp redelijk onmogelijk te upgraden in verband met zijn azimuthale opstelling. Wat zijn jullie ervaringen met astrofotografie: zijn jullie er redelijk snel mee begonnen nadat je je eerste telescoop had, of is het echt iets dat je maar beter na jaren ervaring kunt beginnen te doen? Het lijkt me zeker interessant, maar van veel bronnen heb ik begrepen dat je je toch echt het best eerst gewoon kunt concentreren op het verkennen van de sterrenhemel en het gebruik van een telescoop. Wellicht is astrofotografie dus iets dat je pas met een latere telescoop wil ondernemen. Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.

Qua budget zit ik zo aan een totaalbedrag tussen de 1000 en 2000 euro te denken. Ik ben van plan om hier een serieuze hobby van te maken! Op het moment ben ik bijna afgestudeerd, en ik ben van plan om me de komende winter meer bekend te gaan maken met de sport van de amateur-astronomie. Zo'n 10" of 12" Dobson is natuurlijk mooi, maar het heeft geen nut om zo'n grote kijker te kopen wanneer je er als relatieve nieuwkomer nog niet mee uit de voeten kan - zowel qua 'skill' als qua vervoer. Kunnen jullie me uit dit dilemma helpen? Toch een grote, zware Dobson of een wat makkelijker vervoerbare, maar minder lichtsterke Newton?

Alvast bedankt voor het advies!
Werken...
X