Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Flocking Paper

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Flocking Paper

Na wat rond te lezen op het world wide web, waar als je nederlandse woorden en termen gebruikt wel erg veel op deze site terugkomt :-)
    lees ik dat velen hun scope pimpen met flocking paper.
    en dat dit wel een hele hoop uitmaakt inzake contrast en lightscatter.

kheb zelf oude oranje c8 sct met special coating.
    maar ik lees dat zelf special coating niet opkan tegen zulk papier.
    en idd op saturnus en andere felle objecten ben ik mezelf telkens wel gewaar van een lichte waas over de objecten.

Dus advies? flockpaperupgrade? doen?
    en tja verder is er iemand met kennis en ervaring, liefst ook wat anale precisie die dit wilt doen voor mij, mits vergoeding.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Special coating? Papier?
    Volgens mij haal je iets door elkaar. De special coating is de lenscoating op je correctorplaat (voor). Elke oranje C8 werd daarmee uitgevoerd, het was een beetje een reclamepraat. Later ging de naam over in starbright coating. (Niet te vergelijken met starbright xlt, dat is een superieure coating) .
    Flocken is het zo matzwart mogelijk maken van je tubusbinnenkant.
    Maar ik ga het binnenkort ook doen, dus ik houd dit topic scherp in de gaten
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

aha, wel dacht dat de special coating ook op de binnenkant van de tube sloeg ... een soort van zeer non reflecterende paint.

wel dan is het dus zeker aan te raden om de binnenkant te bekleden?
      want lees telkens dat mensen toch erg tevreden zijn na de behandeling als ze door hun scope kijken.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Da's vooral populair op Newts -- waar je een aantal delen van de tube ziet vanuit de oculairhouder, vooral de tube achter de vangspiegel en de tube dicht bij de hoofdspiegel.

Op SCTs zie je het grootste gedeelte van de tube niet, maar wel de binnekant van de baffles (maar die zijn wel gruwelijk moeilijk met flocking paper te "flocken"). Op een SCT zie je alleen een ring dicht bij de corrector en een ring dicht bij de hoofspiegel.

Tussen haakjes, als je op een SCT een corrector eraf haalt kan je beter oppassen - er is een indexmarkering omdat je die niet anders geroteerd terug mag installeren (tenzij om evt. astigmatisme te verbeteren omdat die er slecht opzit).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Geen nood, vandaar dat ik iemand zoek, zelf ga ik dat ding nog niet ophalen en voor te kuisen ga ik hem ook nog binnendoen, ken mezelf en fijn delicaat werk, no way.

maar hoor dat het flocken toch ook bij sct's populair is, en voordelen heeft bv :
          http://www.geocities.com/g_wuestenhagen ... ingC11.htm
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Je hebt trouwens geen speciaal 'flockingpapier' nodig. Gewoon een paar rolletjes zwarte zelfklevende velours is voldoende (in Nederland o.a. bij de Formido verkrijgbaar). Bij mijn dobson zie ik een heel duidelijke verbetering van het contrast op heldere objecten zoals Saturnus en de maan en het vermindert ook reflecties die veroorzaakt worden door omgevingslicht.
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Heb hetzelfde gedaan en resultaat is inderdaad geweldig met zwart kleven velourspapier. Plakt wel in één keer goed dus precies neerleggen en dat is lastig in een lange buis weet ik uit ervaring....
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Bij sct's en mak's heeft het vooral nut om de baffletube te flocken .
                Het flocken van de telescoopbuis zelf zal bij zo'n kijkers weinig of geen waarneembare resultaten opleveren .

Commentaar

Ik heb het zelf aan de binnenkant van mijn refractors gedaan met goed resultaat. Overigens: als je het goed wil doen, ontvet je de boel goed en doe je voor extra stevigheid wat dubbelzijdig plakband her en der in je kijkerbuis, de kleefkracht van de velours nogal tegenvalt.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

En zijn er mensen met een sct die het al gedaan hebben?
                    want hier zijn de meningen over verdeeld.
                    voor mij als het maar al 2% contrast verbetering of wat glare wegneemt lijkt me het de moeite....
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

BCP: Het is aanmerkelijk meer dan 2% en als je een ervaringsdeskundige wil hebben: ik meen uit mijn hoofd dat Arend ervaring heeft.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

En zijn er mensen met een sct die het al gedaan hebben?
                        Ik heb het met mijn mak gedaan .
                        Telescoopbuis weinig of geen merkbaar verschil , baffletube merkbaar verschil op maan .

Commentaar

Skywatcher: jij zou dus de moeite besparen en mss enkel de baffletube doen, heeft het op andere objecten geen verschil? bv planeten.

Lees toch altijd de comment dat de lucht iets donkerder is en de zwakke sterren ietsje feller?
                          mss dat het zeker ook voor observeren vanuit de stad voordeel heeft?

Ik heb last van een lichtwaasje over felle objecten,
                          gevolg van interne reflecties?
                          of men cheapo oculairen?
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                            Ik heb het zelf aan de binnenkant van mijn refractors gedaan met goed resultaat.
                            Dat suggereert dat de baffling maar zo-zo is. Normaal kun je in een refractor door het plaatsen van genoeg baffles flocking onnodig maken.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik ben genoeg refractors tegengekomen ZONDER baffles. En bekleden met plakvelours is een fluitje van een cent. Ik denk dat ik de tubus eerder compleet bekleed heb dan dat ik een baffle gezaagd heb!
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X