Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Carl Zeiss Jena 60 mm refractor uit de jaren dertig.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Carl Zeiss Jena 60 mm refractor uit de jaren dertig.

Ik ben vandaag toevallig in mijn woonplaats Schiermonnikoog een werkelijk zeer oude/antieke Carl Zeiss Jena refractor tegengekomen (nr. 7887). Het is een waarschijnlijk 60mm refractor uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Geheel compleet met kist 6 oculairen, een prisma (of iets dergelijks) en een unieke montering op een houten statief.

De witte verf was er helemaal afgebladderd, maar het objectief zag er nog goed uit. In de kist lag een rekening voor het schoonmaken en afregelen van het objectief van 9 september 1952, gericht aan ene professor van der Plaats uit Maastricht.

Uiteraard is het geheel zeer zwaar en alle atributen, ouclairhouders e.d. zijn in koper uitgevoerd..

Helaas heeft de eigenaar het objectief uit elkaar gehaald (Fraunhofer volgens mij), waardoor de telescoop moet worden gecollimeerd.

Wie kan mij meer vertellen over deze kijkers en wie kent iemand of een bedrijf die de refractor weer kan collimeren?
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Dat is gaaf !

Heb je foto's van dat ding ?
    Je zou eens Harald kunnen mailen. Deze man staat altijd op marktplaats.
    Hij verzameld oude telescopen. Wie weet kan hij je verder helpen.
    Hij adverteerd altijd met: antieke telescopen gezocht.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

, ik zou ook graag een foto daarvan willen zien.
      Moet verzeker wel waardevol zijn.

succes met het collimeren.
      Galaxia 114/900EQ-SKY
      You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Hij staat nog bij de eigenaar, maar na de Pasen zal ik een foto maken en plaatsen op dit forum. De witte lak was half van de telescoopbuis afgebladderd. Verder zijn alle "metalen" componenten volgens mij van koper. De focusser loopt ongekend soepel en op de focusser staat vermeld f=83cm (brandpunt dus). De flexibele stangen om de montering te bedienen zijn ongeveer 40 cm lang en spiraalvormig (soort van veren om trillingen tegen te gaan). Ik zal in Google op zoek gaan naar deze professor van der Plaats naar wie de rekening in 1952 was gestuurd (de naam komt mij zo bekend voor). De eigenaar is schilder en een vakman. Hij gaat de buis opnieuw wit lakken (net zoals jij Arend met jouw Skywatcher 127 mm Maksutov). Verder moeten het objectief en wellicht de oculairen worden schoongemaakt.

De eigenaar benaderde mij omdat hij op Schiermonnikoog (een klein dorp en dan ook nog op een eiland, dus iedereen kent elkaar)) had gehoord dat we bezig zijn met het oprichten van een sterrenwacht. Ik wil de, gerenoveerde, Carl Zeiss refractor in die sterrenwacht ook gaan uitstallen en uiteraad gebruiken.
        Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
          Hij staat nog bij de eigenaar, maar na de Pasen zal ik een foto maken en plaatsen op dit forum. De witte lak was half van de telescoopbuis afgebladderd. Verder zijn alle "metalen" componenten volgens mij van koper. De focusser loopt ongekend soepel en op de focusser staat vermeld f=83cm (brandpunt dus). De flexibele stangen om de montering te bedienen zijn ongeveer 40 cm lang en spiraalvormig (soort van veren om trillingen tegen te gaan). Ik zal in Google op zoek gaan naar deze professor van der Plaats naar wie de rekening in 1952 was gestuurd (de naam komt mij zo bekend voor). De eigenaar is schilder en een vakman. Hij gaat de buis opnieuw wit lakken (net zoals jij Arend met jouw Skywatcher 127 mm Maksutov). Verder moeten het objectief en wellicht de oculairen worden schoongemaakt.

De eigenaar benaderde mij omdat hij op Schiermonnikoog (een klein dorp en dan ook nog op een eiland, dus iedereen kent elkaar)) had gehoord dat we bezig zijn met het oprichten van een sterrenwacht. Ik wil de, gerenoveerde, Carl Zeiss refractor in die sterrenwacht ook gaan uitstallen en uiteraad gebruiken.
          Uhhh lakken.?

Tja, bij antieke kijkers zou ik dat niet zo snel doen.
          Wellicht is hij dan veel minder waard omdat hij niet meer in originele staat is. Maar goed dat is mijn mening.

Ik heb mijn kijkers gelakt omdat ik toch zeker er van ben dat ik me C9 nooit verkoop.

gr arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Goeie tip, hou ik rekening mee.

Commentaar

carl zeiss jena is toch de oost duitse kant van carl zeiss z'n familie?

Wat ik heb begrepen in ieder geval, is dat de lenzen van Carl Zeiss Jena, niet onder doen voor de lenzen van Carl Zeiss. Dit is in ieder geval zo in de fotografie wereld.

Klinkt als een hele mooie vondst, en wat Arend zegt: Rustig in originele staat laten doen. Eerst laten restaureren wat optiek betreft

Wow, klinkt goed in ieder geval
              --
              Meade ETX70
              Bresser 10x50

Commentaar

Ik heb de Carl Zeiss fabriek en een optiekmuseum in Duitsland per mail gevraagd om meer informatie over dit soort kijkers.

Over professor van der Plaats kan ik nog niets vinden op Google.

Commentaar

Ik heb wel wat gevonden over deze meneer,

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... eken&meta=
                  maar weet niet zeker of dat dezelfde is.
                  Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door cavey
                    In de jaren '30 had je nog geen Oost-Duitsland. Tenminste, dat had je wel, maar 't was geen apart land.

Jena is de originele vestigingsplaats van Zeiss. De Zeiss historie is ingewikkeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Zeiss.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Hey,

Een Fraunhofer zit redelijk eenvoudig in elkaar, de biconvexe (dubbelbol) lens is de veldlens (voorkant) de concaaf-convexe lens komt er achteraan dus zit het dichts bij het oculair. Die lenzen mogen elkaar niet raken. Gewoonlijk zit er een spacer tussen van 0.1 tot 0.15 mm. Als je die lenzen vastzet in de houder moeten die los-los-vast zitten. Het komt er op neer dat die lenzen nog nét in de houder kunnen schuiven als je met die houder schud.
                      Collimeren doe je best met de stertest. Gewoonlijk staan op de lensvatting drie paar schroefjes. Meestal is het een push-pull systeem, zeer eenvoudig in gebruik.

Chris

Commentaar

Foto's van de Carl Zeiss

Hierbij enige foto's van de Carl Zeis.

Er zit ook een Carl Zeiss filterset bij en zelfs een spectroscopisch oculair. Verder is alles, ook de kist, perfect afgwerkt en super degelijk. Maar vooral die focusser. Daar kan een Moonlite of WO niet tegen op!

Er is een telescoop museum uit Duitsland dat interesse in de telescoop heeft. Maar hij blijft op Schiermonnikoog.

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                          Origineel geplaatst door cavey
                          In de jaren '30 had je nog geen Oost-Duitsland. Tenminste, dat had je wel, maar 't was geen apart land.

Jena is de originele vestigingsplaats van Zeiss. De Zeiss historie is ingewikkeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Zeiss.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ja, ok, het zat ver in het oosten van duitsland (het latere oost-duitsland, en nu weer back to normal duitsland).

Typisch geval bij mij van "klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel is". Thanks voor de link. Wikipedia......... erg nare site als je geconcentreerd wilt werken
                          --
                          Meade ETX70
                          Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                            [...] De eigenaar is schilder en een vakman. Hij gaat de buis opnieuw wit lakken (net zoals jij Arend met jouw Skywatcher 127 mm Maksutov). Verder moeten het objectief en wellicht de oculairen worden schoongemaakt.
                            Uhhh lakken.?

Tja, bij antieke kijkers zou ik dat niet zo snel doen.
                            Inderdaad. In ieder geval niet zonder eerst goed na te gaan wat voor lak erop zit en of dat verkrijgbaar of tenminste zo dicht mogelijk te benaderen valt. Restaureren, niet renoveren!

,xtG
                            .tsooJ
                            Ich bin ein Kollaser.
                            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Niet uit handen geven dat ding...! (kan me best inbeelden dat er geïnterresseerden zijn om dat prachtstuk 'in te lijven'.
                              Niet zo maar de eerste de beste soort verf op 'kwakken'. Het kan best dat de je de buis zal beschadigen als je agressieve verf gebruikt.
                              ...en inderdaad niet renoveren maar restaureren. Neem je tijd. De kijker heeft lang op dit moment gewacht, enkele weken erbij kan geen kwaad.

Hoe zien de lenzen en oculairs er uit...? Hopelijk niet te dof of te veel krassen. Sommige glasssoorten willen in de tijd al eens verkleuren. Maar gezien de fabrikant zal dat wel niet. Niet voor niks sprak men toen immers over ''Deutsche gründlichkeit''

Succes, gelukzak...

Commentaar

Werken...
                              X