Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TAL Telescopes download for collimating "how to?"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TAL Telescopes download for collimating "how to?"

Everybody who wants to collimate his TAL Klevtsov Cassegrain and need help, I have on my Web-Site a free download for a collimating how to, unfortunately only in german (at time) but better than nothing.
    Here is the download link (pdf)
    http://hoo-germany.de/download/Justagea ... eutsch.pdf

In future I will make a how to in englisch.
    Robert

HoO Germany
    Heinsberg
    near Roermond

Thanx !
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Deze methode van een Tal Klevtzov collimeren is wat men noemt met grote stappen snel thuis. Met een moker kan je met 1 klap zo mogelijk nog sneller collimeren. Moet je alleen heel precies weten waar je moet meppen en hoe hard precies. Even serieus, een Klevtov zou ik niet op deze manier collimeren, zeker niet de secundaire unit, tenzij hij totaal uit collimatie is.
      Deze methode geeft juist NIET aan hoe je de Klevtzov juist die laatste perfectie geeft.

En Ed, wil je een betere omschrijving, kijk dan hier:
      http://www.urania.be/forum/download.php ... evtsov.doc
      Geschreven door heer Klevtzov himself.
      Tenzij je Tal op de grond is gevallen is alleen alignment (en geen collimatie) nodig van de hoofdspiegel.
      Ik probeer al maanden een manier van het uitlijnen te achterhalen die de laatste perfectie geeft, de laatste 1% zeg maar, die niet met ff een stertestje doen realiseerbaar is. Daar heb ik nog geen definitief uitsluitsel over.

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

@ Bert,
        Ik heb wat stertestjes gedaan en qua uitlijning lijkt alles OK te zijn. Mijn TAL is van 2001 en nog nooit gecollimeerd; misschien toch eens tijd om 'm naast een goed gecollimeerd apparaat te zetten. Zullen we proberen elkaar eens ergens in de komende weken te treffen ?
        WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Werken...
        X