Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een refractor bij iemand tussen de troep uit gehaald en meegenomen.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een refractor bij iemand tussen de troep uit gehaald en meegenomen.

Vandaag kwam ik een Bresser Skylux 70mm/700mm refractor met statief tegen die tussen de rotzooi in een schuur lag te verpauperen.
    Ik weet dat dit niet de beste zijn maar heb hem voor een appel en een ei toch meegenomen.
    .
    Thuis aangekomen alles even uit elkaar gehaald. Er zit ook een statief bij welke er ook niet meer uit zag.
    Maar na een goede schoonmaak beurt kwam daar toch nog een hele nette telescoop boven en ook het statief was nog netjes.
    Gelukkig geen beschadigingen dus dat viel erg mee. De lens was zo vuil dat je er bijna niets door kon zien.
    Ook deze mooi schoongemaakt en gelukkig geen krassen.
    .
    Vanavond maar eens gekeken hoe hij het in de praktijk deed. Wat moet je verwachten van deze toch goedkope refractor.
    Nou dat viel nog erg mee. Ik was erg verbaasd van het mooie heldere en ook zeker scherpe beeld.
    Heb de vergrotingen 35, 70, 80 en 105x gebruikt en dat ging prima.
    .
    Even naar M42 en M45 gekeken en dat zag er mooi uit.
    Trapezium was mooi scherp en het zag er mooi uit. Wel veel minder licht vergeleken met mijn Dobson.
    .
    Daarna een hele tijd naar Jupiter gekeken en ik was echt verbaasd over de kwaliteit.
    Zelfs met 105x was het beeld erg scherp en je kon al veel details zien van Jupiter. Contrast was ook mooi.
    Ik heb nog eens naar kleurfouten gekeken maar kon deze niet echt ontdekken aan de rand van de planeet.
    Kan zijn dat ze er wel waren maar ik ze niet zie omdat ik kleurenblind ben.
    En de manen waren mooie scherpe puntjes. Ik had niet verwacht dat het beeld zo goed zou zijn.
    .
    De verhalen dat deze telescoop bagger is kan ik niet beamen. Ik vind dat hij een mooi beeld laat zien.
    Dus voor een symbolisch bedrag heb ik toch een leuke refractor erbij waar ik de planeten mooi mee kan waarnemen.
    Hier wat foto's.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20160212_203255_1.jpg views: 2 grootte: 42,3 KB id: 1114864 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20160212_203222_1.jpg views: 1 grootte: 39,4 KB id: 1114865 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20160212_203126_1.jpg views: 1 grootte: 92,9 KB id: 1114866
    Meade 12" Lightbridge Truss Dobson / Sky-Watcher Evostar 90/900mm Refractor / Bresser Skylux 70/700mm Refractor / Bino Capi 10x50

De Bresser Skylux is een prima telescoop. De bijgeleverde oculairs misschien wat minder maar in z'n geheel genomen is dit een prachtige telescoop om mee te starten. Maar volgens mij wordt de Skylux hier op het forum over het algemeen wel gewaardeerd.

Commentaar

Precies wat scorpio zegt.

Commentaar

Mmmm.....dan heb ik denk ik net de verkeerde verhalen gelezen. Ik heb mijn eigen oculairs gebruikt. Heb ik toch heel leuk voor een paar euro een mooie telescoop erbij. Die ga ik lekker gebruiken voor planeten.
        Meade 12" Lightbridge Truss Dobson / Sky-Watcher Evostar 90/900mm Refractor / Bresser Skylux 70/700mm Refractor / Bino Capi 10x50

Commentaar

Ik heb er nog nooit doorheen gekeken, wel heb ik eens door een Meade achromaat gekeken. Je krijgt gewoon veel telescoop met een behoorlijke opening voor weinig geld. En zolang je de vergroting niet te ver opvoert dan ben je bij wijze van spreken gek als je veel meer geld steekt in een apochromaat.

Waar ik de kriebels van krijg is dit soort constructies. Vooral dat wiebelige diagonaal stangetje met klemschroefje. Brrrr....

Wat ik ook zie is dat er korte achromaten geleverd worden. Daar loop je het risico op nog meer chromatische abberatie dan bij de lange "kanonnen" denk ik
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Het is een prima scoop die vaak wordt aangeraden. Op deze montering een fijne aanwinst. Je hebt er goed aan gedaan om je eigen oculairen erbij te gebruiken. De oculairtjes die er standaard bij zitten doen hem vaak geen recht. Wellicht dat daar die verhalen vandaan komen. Scorpio en Kerkrade15 zeiden het al.
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik zag laatst in een advertentie een Bresser refraktor staan van 50mm en brandpuntafstand 350 of zo. Met 0,96 inch oculairs. Ik vermoed dat dat een telescoop is waar je niet zo veel aan hebt, qua dat je er misschien niet veel mee kunt vergroten vanwege de korte brandpuntsafstand.
              Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Ik heb mijn Skylux al jaren.
                En tegenwoordig gebruik ik hem samen met mijn oudste dochter (7j)

Een prachtig kijkertje
                Laten we de buurt plat gooien...

Commentaar

Ik heb eens mijn 80mm ED vergeleken met een 80mm achromaat die ik bij een telescoop gekregen had,en inderdaad bij lage vergrotingen best
                  een heel aardig beeld met die volgkijker.Maar de ED is wel merkbaar beter,een straker beeld en ook een rustiger en contrastrijker beeld.De meerprijs zeker waard.

Commentaar

Over de Skylux hoor je inderdaad goede geluiden. Gaaf, zo'n ding, ik zou zelf ook best eens een refractor willen. En goede kans dat ie er gaat komen ook...
                    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                    Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Bedankt voor de reacties en info. Het viel mij gewoon op dat hij een mooi contrastrijk beeld geeft en met mijn eigen oculairs ook nog mooi scherp. Heb tot 105x vergroot en dan blijft hij een mooi beeld geven. Ik heb hem op de gok meegenomen omdat hij zo vreselijk smerig was en je geen eens wat zag door de lens. Het was 1 groot spinnenweb en vuil. Maar hij ziet er weer netjes uit en geen beschadigingen van betekenis. Heb er 20 euro voor gegeven en dan is het een leuke verrassing als hij het ook nog beter doet dan je verwacht.

Commentaar

Die skylux zie je nog wel vaker op mp staan. Van 50-100 euro. 100 zijn ze vaak niet meer waard, 50 wel. Maar ja, de verkoper wil altijd het maximale he. Dus voor 20 euro heb je zeker geen miskoop begaan. Sowieso is 20 euro niet meer dan een appel en een ei. Dus nette kijker. Doet wat het moet doen. Geniet ervan

Commentaar

Zo is het, voor die 20 kun je je geen buil vallen. Als het niets was geweest dan was het jammer en de schade minimaal. En als het goed uitpakt dan heb ik daar plezier van.
                          En hij doet het met goede oculairs erg goed en dat was echt een verrassing. Heb hem vanmiddag vergeleken met mijn kleine Elfje de 114mm. En wat betreft scherpte moet hij de refractor toch iets zijn meerdere erkennen. Ik ga hier nu een topic van maken.
                          Last bewerkt door Ber; 13-02-16, 22:08.

Commentaar

Ber, mooie aanwinst! Maar ik zie ook een gitaar en racefiets foto's, delen we nu drie hobby's?
                            10" Dobson flextube | 130mm flextube | 20X60 10X50 7X50 Bino

Commentaar

Deze is van een latere generatie. Ik heb de eerste. (2000?)

Ik heb wel een probleem met het ding. De buis zakt langzaam weg langs de vilten bekleding van de klembeugel rond de buis. Wel jammer.
                              Maar je kunt lekker rustig kijken met de telescoop. En de zoeker is goed. Dat kom je niet altijd tegen.

Verder kun je ook andere oculairs gebruiken.
                              Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                              X