Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zware montering overkill?!?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zware montering overkill?!?

Van tijd tot tijd kom ik op dit forum berichten tegen waarin de montering van een forumlid wordt gekwalificeerd als "overkill".
    Nu heb ik altijd begrepen dat een montering zelden stevig genoeg is - zeker als het gaat om astrofotografie - maar misschien zie ik iets over het hoofd. Dan zou het dus zo moeten zijn dat:
    . Een montering zo zwaar is dat dit nadelig is voor de prestaties OF
    . Er een gebied komt van dusdanig verminderende meeropbrengst dat verdere "verzwaring" om technische redenen niet zinvol is.

Mijn eigen ervaring is dat op de SP-DX die ik gebruik de William Optics ZS80-II voor fotografie goed ondersteund is. Dat kan ik merken aan het feit dat de bediening van de focuser niet "schrikkerig" is en de scoop goed in focus is te brengen zonder dat ik hem eerst moet laten uittrillen.
    Voor mijn Vixen buis (een 90mm F/14.4 achromatische refractor) ligt dat anders: door de lengte van de buis is focusen echt een opgave. Het beeld vliegt alle kanten op en je bent echt wel even bezig om het goed te krijgen. Deze situatie is onlangs flink verbeterd met betere buisringen en bijpassende dovetail (van William Optics/Astrotech), maar het is nog niet ideaal. Ik hoop dat het werkbaar wordt als het pimpen van die Vixen buis compleet is met een nieuwe focuser die zich wat lichter laat bedienen.

Is er iemand die hier een gefundeerde uitspraak over kan doen die gebaseerd is op te kwantificeren gegevens, zonder dat we in kwalitatieve terminologie terecht komen als "slechter", "beter", "veel", weinig" enzovoorts?

Input welkom!

Clear skies,
    Harold.
    Refrakth luvh

Is dat zo? Als het gaat om stabiliteit bij astrofotografie is er geen overkill. Overkill is wel als je met je 8cm kijkertje op een EQ6 visueel gaat waarnemen in een weiland
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik vraag me af waar je dat dan bent tegengekomen op dit forum!?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... l&start=50
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
          Ik vraag me af waar je dat dan bent tegengekomen op dit forum!?
          Zoek in het topic "Foto van je eigen telescoop". Behalve dat commentaar op mijn eigen opstelling moest Norbert's ZS80-II op een GP het ook ontgelden. In hetzelfde topic nog meer voorbeelden.

Clear skies,
          Harold.

Btw, ik ga vanavond lekker overkillen op Saturnus en de Maan!
          :H:
          Refrakth luvh

Commentaar

is een electrische focuser geen idee? dan raak je je scoop zelfs helemaal niet aan en zal het beeld gecentreerd blijven.
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hey,

Overkill bestaat niet in astronomie, die montering mag best zwaar zijn. Te lichte montering bij een telescoop leveren is trouwens de grootste fout die bijna alle fabrikanten maken. Als ze dat niet zouden doen raken ze trouwens hun waren aan de straatstenen niet kwijt, maw wordt het geheel te duur. Ik wil hier natuurlijk zeggen dat iedereen een Losmandy of dergelijke rmoet kopen maar als je je tijdens waarneemen constant zit te ergeren dat je telescoop trilt tijdens manipuleren, foto's nemen of focussen is de lol der wel hl snel af.
              Ben 'een tijdje' met sterrenkunde bezig en denk dat de stabielste en goedkoopste montering is die je zelf bouwt.

Chris

Commentaar

Overkill?
                Dit is geen undersign.

Commentaar

....perfect..!!!!...

Commentaar

Oeps...

Origineel geplaatst door Chriske
                    Hey,

Overkill bestaat niet in astronomie, die montering mag best zwaar zijn. Te lichte montering bij een telescoop leveren is trouwens de grootste fout die bijna alle fabrikanten maken. Als ze dat niet zouden doen raken ze trouwens hun waren aan de straatstenen niet kwijt, maw wordt het geheel te duur. Ik wil hier natuurlijk zeggen dat iedereen een Losmandy of dergelijke rmoet kopen maar als je je tijdens waarneemen constant zit te ergeren dat je telescoop trilt tijdens manipuleren, foto's nemen of focussen is de lol der wel hl snel af.
                    Ben 'een tijdje' met sterrenkunde bezig en denk dat de stabielste en goedkoopste montering is die je zelf bouwt.

Chris
                    moet natuurlijk zijn ....

Ik wil hier natuurlijk niet zeggen dat iedereen een Losmandy of dergelijke rmoet kopen...

Sorry....

Commentaar

Niet houd je tegen om je posts te bewerken Chris .

Commentaar

Ik denk dat je met een zware montering ruimte overlaat voor 'future growth'. Zelf gebruik ik een Mitty Wedge voor een 8" LX200, dat is de kleinste telescoop uit die serie. Maar met het oog op een eventuele toekomstige aanschaf van iets (veel) groters heb ik in ieder geval voor het leven al een superstevige wedge.

Groeten,

Victor
                        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                          Niet houd je tegen om je posts te bewerken Chris .
                          Weet ik wel(heb immers ook een ATM-forum draaien... ), maar op deze manier is het duidelijk dat op mijn vorige post, die logischerwijze(?) door sommige mensen niet herlezen wordt, een correctie kwam.

Chris

Commentaar

Werken...
                          X