Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LXD 75 montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LXD 75 montering

Kun je op de LXD75-montering een C8 zetten en voor astrofotografie gebruiken? Heeft iemand daar ervaring mee?

Oke Jefke, een nieuwe topic kan ook, goed idee.
    Hé, ik hier?

Re: LXD 75 montering

Origineel geplaatst door Hansi
    Kun je op de LXD75-montering een C8 zetten en voor astrofotografie gebruiken? Heeft iemand daar ervaring mee?

Oke Jefke, een nieuwe topic kan ook, goed idee.
    Ja dat kan wel, maar serieuze astrofotografie wordt niet wat denk ik.
    Daar zal die montering toch wel wat te licht voor zijn.
    Wel zou je er planeten mee kunnen webcammen.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Oke, bedankt Ossi. Dan moet je minimaal richting een HEQ-5, als je serieus aan astroftografie wil gaan denken??
      Hé, ik hier?

Commentaar

Voor serieuze astrofotografie zou ik eerder aan een Vixen GP-DX of een Losmandy denken. Als je een beetje handig bent kun je ook een HEQ-5 gebruiken, maar deze is af-fabriek niet geweldig.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

En voor serieuze astrofotografie in het brandpunt van een c8 zal je sowiso aan een vorm van guiding moeten gaan doen. 2000mm (minder met een reducer, maar nog veel) is niet bepaald easy om mee te beginnen.

Commentaar

Maar Hansi, als je planeten wilt doen: koop een webcam, zet de C8 op je lxd 75 en rammelen maar!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Oke Nop en Skyguy, bedankt voor de antwoorden. Elk aspect die je wilt webcammen of fotograveren heeft zo zijn eigen "instrument" nodig. Webcammen is leuk voor planeten, deepsky heeft weer meer geavanceerd appartuur nodig. Ik zat te denken aan een gemiddeld "instrument" waarbij je bij al deze aspecten een redelijk resultaat hebt. Ik weet inmiddels uit ervaring dat een stevige montering een must is als basis. Nu heb ik een ETX 125 in mijn bezit sinds 2 jaar, maar er een 350D aanhangen vind ie minder prettig dan een Toucam Pro. Het verschil merk je. Waarbij ik moet zeggen dat de ETX zeker prettig is in gebruik. ( Als je weet hoe je de Goto in moet stellen, waar ik nog wel eens moeite mee heb ), het is transportabel en licht. Vandaar dat ik naar een meer solide opstelling uitkijk en met een grotere opening qua kijker.
              Hé, ik hier?

Commentaar

Opening is niet zo belangrijk bij astrofotografie. Kijk maar eens naar de foto's van Arend van der Salm en van Skyguy, die hebben allebei een kleine refractor op een stevige montering. Daar kun je dus al lekker mee aan de slag. Nadeel van zowel de C8 en de ETX is de 'traagheid'' (de F-waarde) en het krappe beeldveld.. Die F-waarde is bij beide kijkers F10. Voor fotografie is een lage F-waarde erg prettig.

Commentaar

Oke Nop, ik overweeg dan ten eerste een stevige montering te kopen, iets in de richting van een GP-DX, dan een refractor met een kleine F-waarde en daarnaast een C8 of zo. Van alles wat. Bedankt voor je advies.
                  Hé, ik hier?

Commentaar

Werken...
                  X