Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(Meade) Goto kijkers zijn niet zo simpel....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

(Meade) Goto kijkers zijn niet zo simpel....

Even voor de aankopers van een lidl-meade:

De Bresser refractor+red dot finder is 100x gebruiks- en beginnersvriendlijker.

Feit is nog steeds dat 3/4 van de gebruikers die ik tegen gekomen ben niks van die Meade-goto snapt.

Geloof me, ik ken een boel mensen die in de problemen zijn gekomen met de ETX.
    Ik schrijf op dit moment een handleiding (in het Nederlands) voor iemand die m uit ellende bijna op zolder had gezet.

Je hebt voor alignment 2 of 3 sterren nodig die je toch zult moeten leren kennen.
    Eerst de kijker goed op de pool zetten, daarna alignen met sterren (het standaard zoekertje is ruk) waarvan een beginner de naam niet kent. en daarna kun je pas goto'en.

Echt, de ervaring leert dat mensen met een simpele steratlas en een red dot finder hun weg sneller vinden!

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel. Maar ik schrik van de hoeveelheid mensen die ik ben tegengekomen die teleurgesteld hun goto in de wilgen hebben gehangen.

Meade en alle hijgerige handelaren op internet verkopen het als een simpel beginnerskijkertje.
    No way.
    Je moet verdomd goed weten waar je aan begint.
    Een steile leercurve, en daarna begint het goto-plezier pas.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik heb geen ervaring met goto. Ik dacht, voor ik uberhaupt serieus erover dacht een telescoop te kopen, dat ik beter voor een goto kon gaan, omdat ik dacht dat het heel moeilijk was al die sterrenbeelden te leren en je te oriënteren aan de hand van de sterren. Uiteindelijk heb ik toch maar een tweedehands Skylux Bresser gekocht, voor € 50,00 kon ik me geen bult vallen. Het heeft even geduurt voor ik uberhaupt wist hoe ik de telescoop moest opzetten en gebruiken, maar toen me dat duidelijk was, en echt serieus objecten ging zoeken, was ik verbaasd hoe snel het ging. Als je eenmaal een sterrenbeeld herkent, vergeet je het nooit meer. Met een simpele atlas heb je zo, met de losse hand, de objecten gevonden die je wilt zien. Sinds kort heb ik een Red Dot Finder en ik kan er niet meer zonder. Voorheen was het nog zoeken met de zoeker, terwijl ik nu richt, en het object vaak al in 1x in de kijker heb staan.

Het geeft voldoening zelf wat te vinden en je leert er ook nog een hoop van!

Het is voor iedereen natuurlijk anders. Het enigste wat ik met mijn ervaring wil vertellen is dat je je als beginner niet moet laten ontmoedigen omdat het allemaal lastiger lijkt. De praktijk blijkt het tegendeel te bewijzen.

EDIT: Nop, heb je je bericht aangepast?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Als je het eenmaal kent is er niks meer aan. Neerplempen...uitlijnen...reutelen.

Ik heb er zelf ook wel eens problemen mee gehad, maar dat was omdat ik bijvoorbeeld een instelling verkeerd had (daylight savings is heel irritant, wist nooit wat het was :P ). In 90% van de gevallen vind hij de uitlijningssterren in het beeldveld van de zoeker, dan is het centreren en op naar de volgende. Goto's zijn na een goede uitlijning goed en de krengen volgen lang. Jammere is wel dat je meer voor de goto betaalt dan voor de optiek

Commentaar

Nop zegt ook niet dat de goto niet of niet goed werkt. Het punt is dat de ETX-en als eenvoudige beginnerkijkers worden verkocht. Terwijl je niet zonder meer er van uit kan gaan dat de nieuweling:

-het noorden weet te vinden
        -de uitlijn-sterren weet te vinden (Mijn vriendin weet bv echt niet waar Deneb staat)

Trouwens, iemand die moeilteloos Acturus, Deneb, Sirius, Wega etc weet aan te wijzen, redt zich ook al snel met een sterrenkaart. En wie zich redt met een sterrenkaart kan voor die 250 euro een fatsoenlijke kijker kopen waar ie WEL wat mee kan zien.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          -de uitlijn-sterren weet te vinden (Mijn vriendin weet bv echt niet waar Deneb staat)
          De kijker richt zich automatisch zo dicht mogenlijk bij de uitlijn-ster. De helderste ster er dan uitpikken is niet zo lastig.

Commentaar

Ik denk dat ze allebei wat ervaring vragen. Starhoppen kan je ook niet direct
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Re: (Meade) Goto kijkers zijn niet zo simpel....

Origineel geplaatst door Nop
              Feit is nog steeds dat 3/4 van de gebruikers die ik tegen gekomen ben niks van die Meade-goto snapt.
              Hieronder mijn zelfde post als op het Lidl-topic:

Willen dan nu de ETX'ers die hun scope niet snappen opstaan? Ik ben meer dan bereid eenieder die in de buurt woont, of die 's-Hertogenbosch niet te ver vindt, eens persoonlijk de kneepjes van het Meade-GOTO-vak bij te brengen. Er is veel uit die blauw buisjes te halen, maar het is vooral een kwestie van: Hoe?
              Dus schroom niet en mail of PB, via dit forum of m'n website.

Mooi plan om een Nederlandse handleiding te schrijven Nop, mag ik ook een (digitaal) exemplaar? Ben benieuwd!

Groeten,

Victor[/i]
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Je anti-Meade/GoTo kruistocht begint een beetje te vervelen, Nop.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                  Je anti-Meade/GoTo kruistocht begint een beetje te vervelen, Nop.
                  Ik begrijp de motivatie van dit bericht niet. Ik denk dat Nop gelijk heeft als hij zegt dat de telescopen in deze prijsklasse verkocht worden als of je totaal geen kennis hoeft te hebben van de sterrenhemel. En dan met name de goto scopen. Ik heb zelf de ervaring van de Lidl aanbieding dat ik ook dacht "da's handig (goto), scoop neerzetten en hop naar de sterren" Nou, dat viel vies tegen. Ik wist dan wel waar het noorden was, maar bij het uitlijnen naar de eerste ster had ik al zoiets van, juist ja en nu? Want er wordt dan wel gezegd de helderste ster die je dan in het beeldveld ziet is de ster die je moet hebben, maar hoe helder is helder? En wat als je die heldere ster dan niet "ziet". Ik heb inderdaad een moment gehad om de scoop weer te verkopen.

Let wel, voor de meeste van jullie is het allemaal gesneden koek, maar vergeet niet dat alleen al de namen van de objecten die in zo'n goto syteem staan voor heel veel mensen adacadabra taal is. Vraag maar eens aan de gemiddelde voorbij ganger op straat waar M31 staat, om over de andere gebruikte benamingen in het goto systeem maar niet te spreken.

Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar ik heb heel veel geleerd van de onderwerpen op dit forum. En ik ben blij dat sommige mensen op dit forum ook stil staan bij de beginners onder ons. En waarschuwen voor de slimme verkoop praatjes van de fabrikanten.

Ik beleef heel veel plezier aan mijn telescopen die ik bij de Lidl heb gekocht (ETX 70 at, LXD 75 N6") en ik gebruik ze doeltreffender mede dank zij dit forum.

Groet, Jan
                  Groet, Jan

Commentaar

Oké dan, bij deze "sta" ik vast op. Niet omdat ik mijn Go-To niet snap, maar omdat ik niet snap waarom ik ooit de fout heb kunnen begaan hem te kopen. Ik heb mijn ETX-je destijds zonder Go-To gekocht, maar omdat ik van al dat Star-hoppen toch knap nekpijn ging krijgen dacht ik dat dit misschien een oplossing was.

Toen ik voor een bepaald artikel belde werd mij aangeraden dat ik dat geld beter aan een Go-To kon besteden, dus ging ik aarzelend overstag.
                    Maar toen begon de ellende. Kijker raakte voortdurend overstuur, niet direct, maar pas na een half uur, drie kwartier. Drie nieuwe Autostars geprobeerd, kijker na enkele jaren maar ingeruild (met bijbetaling) omdat de oorzaak niet gevonden kon worden. Een korte impressie van eenperiode vol ellende.

Maar toch...nu gaat het goed, ben ik er nu? Nee. Een Go-To brengt je best wel in de buurt van iets, maar dat hij alles zelf doet vind ik kletskoek. Misschien alleen voor mensen met een vaste waarneemstek, maar al met al ben je meestal meer met de elektronica bezig dan met iets anders.

En ergens vlak in de buurt komen kan ik zelf meestal ook wel. De praktijk is toch dat je het allemaal zelf moet doen.

En Nop, hartstikke goed van je, die handleiding. Is het een "moderne" versie? Want de Autostar heeft er vele functies bij gekregen, die in op de website van Meade bij mijn weten nooit zijn bijgewerkt.

Voor wie niet gelooft dat zo'n ding zoveel ellende kan geven en denkt dat ik een uitzondering ben (ik dacht ook jarenlang dat het aan mij lag en schaamde me dood; iedereen kon het toch?? ) kan ik de website van Mike Weasner aanraden. Wat je daar soms tegenkomt...
                    Niet dat ik zo'n ding wil afkraken, ik hou van mijn kijker! Maar bedenk wel: hoe meer mogelijkheden, hoe meer er kapot kan gaan. En voor een beginer vind ik het niks. Niet zelden zijn dat bovendien kinderen!

Voor mij heeft de go-to gewoon niets opgeleverd, behalve een fikse deuk in m'n zelfvertrouwen. Die probeer ik nu weg te poetsen door alles lekker weer zelf te doen!
                    Maar ieder het zijne hoor!

Commentaar

De motivatie van dit bericht is helder: wees voorbereid op een teleurstelling als je nieuw uit doos een goto scoop krijgt en verwacht dat alles 123 gevonden is. Ik zie gewoon veel geklungel om me heen bij mensen die nieuw zo'n ding hebben.
                      Wie dan nog denkt dat het anti goto is moet bij zichzelf te rade gaan. Dat is dus niet het doel van mijn betoog. En ja. Ik erger me suf aan alle verkooppraatjes die vertellen dat je easy as 123 grab&go&point&shoot out of the box kunt waarnemen.
                      @Joost:
                      Maar verwijt me niet dat ik een anti-goto kruistocht houd want dat is pertinente onzin. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het vaak reuze handig. Vooral bij astrofotografie van objecten die je nauwelijks kunt zien.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Een goede en duidelijk handleiding scheelt behoorlijk veel.

Toen ik mijn ETX 2 jaar geleden of zoiets kocht, was het er een zónder autostar-controler, deze heb ik er later bijgekocht en moet zeggen dat het even duurde voordat ik enig idee had hoe en waar te beginnen.

Zoals het in de Engelse gebruiksaanwijzing staat, lijkt het ingewikkelder dan het uiteindelijk is.

Gelukkig kon ik aan een uitleg komen van een Belgische collega ETX'er.

Het zijn gewoon een paar handelingen die je jezelf eigen moet maken, daarna komt het wel enigszins logisch over.

Wat wel belangrijk is, is dat de boel een beetje waterpas staat en je het Noorden weet te vinden én vooral de coördinaten goed intoetst.
                        En je van tevoren je ETX goed geijkt hebt. (train drives/gears?)
                        Bij alignen gaat der ETX vaak naar de helderste sterren van dat moment.
                        Staat daar nét iets voor, dan kun je ook uit een lijst zélf een ster kiezen.

Enige kennis van de sterrenhemel is dan natuurlijk meegenomen.

En als je geen vrijstaand huis hebt, maar gaat wél in je voor of achtertuin waarnemen, dan geldt er zoiets van..

Beter een verre ETX'er dan een goede buur.
                        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                        Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                          Bij alignen gaat der ETX vaak naar de helderste sterren van dat moment.
                          Staat daar nét iets voor, dan kun je ook uit een lijst zélf een ster kiezen.

Enige kennis van de sterrenhemel is dan natuurlijk meegenomen.
                          Nee, dat is dan noodzakelijk. Ik zie het als volgt:
                          Als beginner ben je veel te lang bezig met prutsen aan je kijker (waterpas, noordwaarts plaatsen, alignen. Lijkt me erg frustrerend zonder astronomische kennis (want die heb je volgens de verkooppraatjes immers totaal niet nodig?)

Wanneer je de toch noodzakelijke astronomische kennis bezit om een ETX naar behoren te laten functioneren heb je die hele Autostar al niet meer nodig. Tenminste niet voor de objecten die je met die 7cm opening kun zien. In dat stadium vind je de objecten bij wijze van spreke al sneller dan dat de GOTO er naartoe kan reutelen.
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Okay, misschien kun je niet met enkel de handleiding direct gaan sterrenkijken. Maar kom op: iedereen kan toch wel even stellarium downloaden naar buiten kijken en wat sternamen opzoeken. Zo moeilijk is het echt niet. Al lang voordat ik ook maar een telescoop had (her)kende ik de sterrenbeelden al redelijk goed.

Moeten ze wel niet aankomen met Ras Alhague ofzo

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                              Wanneer je de toch noodzakelijke astronomische kennis bezit om een ETX naar behoren te laten functioneren heb je die hele Autostar al niet meer nodig. Tenminste niet voor de objecten die je met die 7cm opening kun zien. In dat stadium vind je de objecten bij wijze van spreke al sneller dan dat de GOTO er naartoe kan reutelen.
                              Daar ben ik het niet mee eens. De noodzakelijke kennis die je nodig hebt om de autostar te laten werken is de namen van een aantal heldere sterren kennen en de tijd en datum kennen. Dit is toch wel heel andere koek dan 50 messiers uit je hoofd leren. De overige instellingen kun je wél uit de (inderdaad niet al te fantastische) handleiding halen.

Commentaar

Werken...
                              X