Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aanschaf telescoop +-700e, m.n. voor visueel gebruik

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aanschaf telescoop +-700e, m.n. voor visueel gebruik

Hallo,

Omdat ik inmiddels al een aardig zakcentje bij elkaar heb gepokerd wordt het eens tijd om een nieuwe (of 2e hands) telescoop te kopen.

Op het moment heb ik een 130/900mm newton telescoop op een eq2 montering met een simpele volgmotor. Hiermee kan ik redelijk goed planeten imagen (althans, voor wat er mogelijk is met deze telescoop), maar echt deepsky fotografie zit er niet in. Voor visueel gebruik is hij redelijk goed. Maar graag zou ik (veel) meer willen zien. Enkele sterrenclusters kan ik nu vrij mooi bekijken, en de orion nevel ziet er ook aardig uit. Maar echt super is het niet... ik wil meer!

Accessoires die ik bij deze telescoop heb zijn:
    - volgmotor
    - 1.25" 32mm super plossl
    - 1.25" 20mm super plossl
    - 1.25" 10mm (super?) plossl
    - 1.25" 2x orion shorty barlow
    - Toucam Pro 1 webcam (b/w ccd, sc-1)
    - Toucam Pro 3 webcam (sc-1)

Maar goed, ik heb dus zo'n 700 euro te besteden aan een nieuwe telescoop. Het liefst zou ik alles er mee kunnen doen, dus zowel fotografie (met de webcams, planeten en deepsky) als voor visueel gebruik, maar ik begrijp dat dat eigenlijk niet zo realistisch is. Als je een goede foto-telescoop wil hebben, dan ben je gewoon veel meer geld kwijt (een stevige montering waarmee je perfect kan volgen, goede filters, coma corrector, eigenlijk een goede digitale camera, etc etc etc) ... dat laat mijn budget gewoon niet toe.

En eigenlijk wil ik gewoon visueel veel meer kunnen waarnemen, en dan met name deepsky objecten. Daarom zat ik te denken aan een grote dobson telescoop, met opening van 25 of misschien zelfs 30cm, en met eventueel enkele accessoires (UHC filter?).

Maar ja, planeten cammen is natuurlijk ook erg mooi werk (en je hebt lang niet zo'n goede volging nodig als voor deepsky fotografie)...... maar met een dobson gaat dat weer niet lukken... of zijn daar ook oplossingen voor?

De telescoop zal gebruikt worden in een vrij donkere omgeving (zuidwest drenthe). Enige lichtvervuiling van Meppel is aanwezig (10km afstand), maar op heldere nachten kan je altijd de melkweg wel herkennen. Ook bijvoorbeeld andromeda is goed zichtbaar, en van de pleiaden kan ik toch meestal wel zo'n 6 sterren goed onderscheiden.

Maar welke telescoop en evt accessoires kan ik nu het beste gaan kopen voor mijn geld?
    Evil will always triumph because good is dumb

Re: aanschaf telescoop +-700e, m.n. voor visueel gebruik

Origineel geplaatst door MvZ
    Maar ja, planeten cammen is natuurlijk ook erg mooi werk (en je hebt lang niet zo'n goede volging nodig als voor deepsky fotografie)...... maar met een dobson gaat dat weer niet lukken... of zijn daar ook oplossingen voor?
    Ja. Voor ongeveer €500-600 heb je een platform. Volgt goed genoeg voor webcamfotografie (van planeten en de maan).

Of je kunt ze zelf bouwen, of één van de mensen op dit forum die er ook al eentje hebben gebouwd vragen je te helpen eentje te bouwen.

Je kunt natuurlijk al aardig webcammen met je 130mm, maar met die EQ2 is dat niet zo eenvoudig (trilt namelijk nogal makkelijk).

Als ik jou was zou ik inderdaad een 250mm of 300m Dob nemen, zoals de GSOs op b.v.

http://www.telescope-service.com/GSO/do ... nians.html
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ik weet een mooie en erg goede 30cm te koop staan voor slechts 500 euro.
      op parallactische montering.

details stuur ik je morgen in een PB.

groet
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
      X