Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light Meade Lightbridge 12" F/5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light Meade Lightbridge 12" F/5

Gisteren was de lucht gelukkig 's avonds bij vlagen helder genoeg om de nieuwe kijker naar buiten te dragen. Om met dat laatste te beginnen: dat was best te doen, zelfs zonder de OTA met zijn trusses uit elkaar te halen. (Gew OTA = 21 kg, montering=15kg.)
    Ik had hem nauwgezet gecollimeerd met behulp van een lasercollimator. Wat een teleurstelling toen ik bij de eerste blik een duidelijke coma zag. Zou die laser dan niet goed gecollimeerd zijn? En inderdaad, toen ik de laser in de oculairhouder ronddraaide zag ik de rode punt vanuit het middencirkeltje een grote boog over de primaire spiegel maken.
    De laser maar uit elkaar gehaald. Ik zag toen dat de drie "ontluchtingsgaatjes" geen gaatjes waren maar stelschroefjes. Gelukkig had ik ergens een fijn instrumentje liggen waarmee ik die schroefjes verdraaien kon. Het apparaat op een spiegeltje (uit het make-uptasje van mijn echtgenote: leverde natuurlijk commentaar op.) gezet en toen net zolang gefriemeld totdat de straal in het gaatje in het midden terug viel.
    Gauw naar de kijker om hem opnieuw te collimeren. Die was intussen mooi afgekoeld. Volgens de regelen der kunst opnieuw afgesteld en gauw kijken.
    Dat was een stuk beter. De coma was niet geheel weg maar wel duidelijk minder. Een probleem is mijn eigen astigmatisme en het feit dat mijn kijkoog (rechts) behoorlijke mouches volantes heeft. Anyway, wat een pracht kreeg ik te zien. De Orionnevel vleugelde zachtgroen over de helft van mijn beeldveld (oculair 26 mm 70graden) Duidelijk M43 te zien en ook NGC 1973/75/77 in het noorden, hoewel ik die niet afzonderlijk kon onderscheiden.
    Vervolgens kwam Ursa Major wolkenvrij en dus Alcor en Mizar gepakt. Als diamanten! Je had bijna de neiging om het licht wat terug te draaien, zo schitterden ze. Mizar dubbelde duidelijk.
    Vervolgens werd Leo goed zichtbaar. Snel Saturnus opgezocht. (Wat fijn werkt zo'n laserfinder overigens!) Dat beeld was echter echt te veel overstraald. Zelfs met een 8mm oculair kreeg ik het niet zoals ik het had gewild. Mogelijk daar daarvoor een filtertje nodig is. (Welke? heeft iemand daar ervaring mee?) Overigens zag ik wel A en B en Cassini.
    Toen ik daarna het zaakje weer binnen had gezet nog even naar die collimering gekeken. Dat bleek vreemd. Volgens de gecollimeerde laser zou het goed moeten zijn - ook met de bovenbeschreven draaiproef - maar toen ik door de oculairloze oculairhouder keek, bleken de diverse ringen helemaal niet op 1 lijn te staan. Nu weet ik dat voor een F/5 de vangspiegel iets uit het lood moet staan maar hier bleek de hoofdspiegel echt duidelijk verkeerd ingesteld te zijn. Toen maar met de hand opnieuw ingesteld. In de nieuwe stand (op het oog precies zoals op een afbeelding in de handleiding stond) bleken de stelschroeven van die hoofdspiegel ook evenwichtiger aangedraaid. Bij de lasercollimering was één schroef wel erg extreem naar buiten gedraaid, bij de nieuwe dus niet meer.
    Helaas was het te laat geworden om een en ander alsnog te controleren aan het firmament maar ik houd jullie op de hoogte van mijn beslommeringen.

Jan Willem
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

hallo,

dat je saturnus niet scherpeeg verwonderd mij niets, de seeing is slecht. bij slechte seeing is het zeker niet nodig om zwaar te gaan vergroten, je beel staat dan te wiebelen.
    pas op met lasers, die moeten ten eeste al goed geijkt zijn, ik heb er persoonlijk slechte ervaringen mee.
    ik gebruik voor mijn F4 en F4,8 altijd een manueel collimatie oculair en daarna een stertest om zeker te zijn.
    ga gerust een googelen over collimatie daar vind je goeie tips om hem degelijk of te stellen

als je toch een laser gebruikt ijk hem eerst op een draaibank, maar maak dat hij ook geijkt is anders zit je met hetzelfde probleem.

hoe ik hem collimeer:

- kijk eerst of uw focuser goed rechtstaat en dat hij geen afwijking vertoon.
    - zet eerst uw vangspiegel haaks met uw focusers, je zal normaal gezien de haakjes zien van uw hoofdspiegel moetten zien in uw focuser, probeer ze allemaal zichtbaar te maken. daarna zet je je vangspiegel vast.
    - steek nu uw collimatieoculair in de focusers, nu zie je een rond cirkeltje en een zwart bolletje, als je vangspiegel goed staat moet uw krijg van je oculair in het midden staan van het zwarte bolletje. eventueel nog wat bijregelen.
    - regel nu via de grote knoppen op de hoofdspiegel. het zwarte bolletje met het kruis moet in het cirkeltje komen. wanneer dit gebeurt is zou alles goed moeten staan en nu nog de stertest.
    - neem een heldere ster, vb sirius. neem een oculair met een grote vergroting ( 8mm of minder) en graai hel uit focus, nu ga je de verschillende ringen zien maar in het centrum moet je bij een goede collimatie ook een licht puntje zien.
    - bij een goede collimatie zijn de sterren op de rand ook puntjes en geen strepen. wanneer je een kruis hebt vooraal en je kijkt naar een heldere ster moet je ook de het kruis zien wanneer hij scherp is.

vragen?

groeten
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Origineel geplaatst door Orioner
      als je toch een laser gebruikt ijk hem eerst op een draaibank, maar maak dat hij ook geijkt is anders zit je met hetzelfde probleem.
      In de Astrowiki staat een beschrijving hoe je zelf een lasercollimator maakt, maar ook hoe je er één uitlijnt!
      http://www.astrowiki.nl/index.php/Laser ... nger-laser
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt voor de reacties. Ik heb het de komende dagen erg druk, maar zal zo snel mogelijk een en ander in praktijk hopen te brengen.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Voor een stertest kun je beter een ster van de 3e of 4e magnitude nemen. Bijvoorbeeld Polaris. En dan fors vergroten. Zorg ervoor dat de ster altijd in het midden van het beeld blijft(geen probleem met polaris), anders zal het ook collimatie fouten vertonen die er niet zijn.

Sirius zou ik zoiezo niet nemen want die staat laag aan de horizon en daar heb je slechte seeing.

@ Hyperion

Mooie telescoop heb je. Ik wil er ook een!!
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Gefeliciteerd met deze first light Jan Willem. Wat een lichtwinst he, zo'n 30cm ten opzichte van je oude 6cm-kijker.
            Alleen: een 30cm dobson is niet zo "grijp en ga" als je 6cm polarexje.

Jij collimeert met een laser: dat is niet nauwkeurig genoeg (ook niet als je laser wel goed is uitgelijnd). Een laser gebruik ik zelf om de vangspiegel en de hoofdspiegel op elkaar af te stellen (dus dat de bundel goed op de centrale stip valt).
            Maar het fijnafstellen van de hoofdspiegel moet je doen met een chesshire-oculair: eenvoudig zelf te bouwen. zie:
            http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... mation.htm
            Ik heb in mijn chesshire als extraatje een klein lampje ingebouwd, zodat je het afstellen ook in het donker makkelijk kunt doen.

Fijnafstelling van de hoofdspiegel kun je trouwens ook doen dmv een stertest.

Veel succes!
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
            X