Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

als de bliksem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

als de bliksem

Hallo,

wel in men handleiding staat meerdere malen, don't look at the sun with your telescope.... this may cause immediate and irreversible eye damage..
    hé zonder filter,

wel hoe zit dit met bliksem en onweer?

ik was gisteren een beetje aan het kijken, het was bewolkt, maar heel helder beeld, in de gaten tussen de wolken, kon je beter zien dan anders zeer zwart, en ik denk dat er zondags in de buurt ook niet zoveel licht brand.

wel ik schrok dus op van men beeld dat even heel fel werd, dat was dus een verre bliksem waarvan ik de reflectie via een wolk kreeg.
    dus men vraag? wat als je rechstreeks een bliksem met je telescoop ziet?
    overleeft je oog dat?
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Ik denk dat het te kort is om schade aan te richten. Maar dat is slechts een vermoeden, op geen enkele gegevens gebaseerd.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

je kunt zo ook wel met het blote oog naar de bliksem kijken, een telescoop versterkt wel, maar ik denk dat dat geen schade aan kan richten.
      Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

ja, hoewel een felle bliksem je toch al wel eens verblind achter kan laten voor een aantal seconden, dus met zoveel extra lichtopvang denk ik dat je allesinds het komende half uur geen sterren meer gaat zien.

maar ja schade? iemand? het is toch wel sterke vorm van overbelichting, gaan er geen staafjes zijn die zeggen, hola, nee hier doe ik niet meer aan mee...
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik zou het niet weten (ik ben geen oogarts), maar waarom zou je met een telescoop naar de bliksem gaan staan kijken ? Je weet van te voren toch nooit waar hij in zal slaan en met een telescoop vernauw je je beeldveld ook nog eens drastisch waardoor je de bliksem makkelijk mist.

Ik zou zeggen "better save than sorry", gewoon niet tijdens onweer met je telescoop spelen, je schiet er toch niks mee op.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
            ja, hoewel een felle bliksem je toch al wel eens verblind achter kan laten voor een aantal seconden, dus met zoveel extra lichtopvang denk ik dat je allesinds het komende half uur geen sterren meer gaat zien.

maar ja schade? iemand? het is toch wel sterke vorm van overbelichting, gaan er geen staafjes zijn die zeggen, hola, nee hier doe ik niet meer aan mee...
            denk dat het wel meevalt, want als je van een donkere ruimte naar een felo verlichte ruimte gaat hebben je ogen het ook even lastig maar komen er snel weer overheen.
            het zelfde is het denk ik met onweer is maar een theorie van me.
            (uv straling is over het algemeen een van de boosdoeners bij zonlicht

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller

denk dat het wel meevalt, want als je van een donkere ruimte naar een felo verlichte ruimte gaat hebben je ogen het ook even lastig maar komen er snel weer overheen.
              het zelfde is het denk ik met onweer is maar een theorie van me.
              (uv straling is over het algemeen een van de boosdoeners bij zonlicht

Commentaar

Dat is natuurlijk niet de vraag. Stel dat er een geval is waarbij het onverhoopt toch voorkomt (ik bedenk mij de bliksem tijdens de maansverduistering), dan is het wel interessant om te weten of die wazige wereld snel weer helder word en of het geen permanente schade heeft aangericht.

Ik denk zelf overigens van niet, je oog kan nog best wel wat hebben. Zeker omdat de bliksem ook zo kortstondig is lijkt het me alleen tijdelijk even erg vervelend. Hoeveel lux is een bliksemschicht maximaal, zou je het daar niet aan kunnen afleiden?
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

jaja t'is da!
                  kzit niet naar bliksem te kijken, maar het was erg goei zicht ondanks bewolking, en plots was er in de verte een onweer aan de gang...

uiteindelijk, elke overexposure aan enorm hard geluid legt ook enkele oorhaartjes plat... en zijn al die dingen niet uit hetzelfde, epiteel? gemaakt.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik denk dat je nu toch een paar dingen door elkaar haalt.

Maar als je je zorgen maakt kijk dan gewoon niet door een telescoop tijdens het onweer. (Je zou ook nog een paar oordopjes kunnen gebruiken als je ook dat niet vertrouwd).

Commentaar

door elkaar haalt, ik vraag me gewoon af of het materiaal waarvan onze licht en kleurgevoelige kegeltjes gemaakt zijn in ons oog niet hetzelfde is als dat van ons oor? en ook een bepaalde treshold heeft waar het niet boven kan en mits het erboven gaat, dat er schade blijft.
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                      X