Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tweedehands EQ6 (-2) gekocht (was: Maart=Monteringmaand)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tweedehands EQ6 (-2) gekocht (was: Maart=Monteringmaand)

Hier komt een kettingmonteringbrief!
    Voor mijn kleine 8cm kijker zocht ik een montering, patrick bood zijn Tal aan voor mijn laptop en vervolgens is deze verkocht aan steem, van dat geld heb ik de GP van san gekocht, de porta is intussen verkocht aan olafski en met oa dat geld en mijn spaarrekening heb ik vandaag deze 2e hands EQ6 gekocht. Als nieuw en het is de 2e versie (met beter vet, verlichte poolzoeker en een ingebouwd waterpasje). Ik heb m gekocht bij een reuze aardige verkoper die iets kleiners zocht, gezellig gepraat en lekker lang blijven hangen daar. Hij heeft ook nog een zgan 8" SCT van meade te koop in hele goede conditie, dus als er een liefhebber is hier dan kan ik de verkoper van harte aanbevelen. Al met al een prima montering voor een prima prijs en hij draagt mijn C11 helemaal ok. Ik ga m niet opnieuw vetten, want hij loopt echt goed, gezien de eerdere ervaring met de HEQ5. Het is een zware montering, maar in delen prima te tillen. Handiger dan de vork+wedge die bij elkaar nog een stuk zwaarder waren.
    Blij!
    Ik had 2000 euro gebudgetteerd maar door het 2ehands circuit op het forum en marktplaats ben ik voor minder dan de helft klaar!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Dan heb je 2 hele mooie setjes Nop...

Als je die GP nog eens verkoopt denk aan mij . . .
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

perfect die porta nop
      ik hoor wel wanneer je de eq6 in de verkoop gooit haha
      stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
      6" orion imager newton
      atik 16ic-s b/w
      sc3 b/w cam
      lvi guider

Commentaar

Heb je je c8 al erop geprobeerd Olaf? Het gaat net!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gefefeliciteerd Nop! Maar even ter aanvulling. De Tal is gedemonteerd en het statief en de tegengewichtstang zitten nu bij de EQ-5. Het oude statief ligt te roesten in de tuin. De Tal heb ik met de andere stang en zonder tegengewicht geruild met Roel voor een stukje zonnefolie (ik ben gek). Dat gaat alle kanten op!
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

nog niet nop moet de c8 eerst effe trimmen
            maar ga het vast en zeker proberen
            stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
            6" orion imager newton
            atik 16ic-s b/w
            sc3 b/w cam
            lvi guider

Commentaar

Congratz Nop! Die eq-6 lijkt klein onder je c11!

En dan nog even ter aanvulling, nop zijn oude heq-5 staat nu bij mij dienst te doen

Commentaar

Als ik jou was nop zou ik er voor zorgen dat dat statief wat op z'n kop staat onder de EQ-6 gaat passen!!
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Indrukwekkend is een understatement.

Ga je dat monster nou een keer naar Wieringen slepen? In je transportbak die je gelukkig niet hebt ingeruild voor een leasebak!

Deze week en anders volgende maand Markarian en consorten. Zo niet, wordt het gewoon weer volgend jaar. Deal? Mag je ook een keer door mijn Starblast kijken.

PS De Speers-WALER is geweldig
                  Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Haha Eric, het valt mee hoor. Het perspectief is wat raar. Past prima in de auto
                    ( We hebben een deal, want de TMB is net dat ene beetje meer in de 80mm )
                    Deze week! Ik heb de Halton Arp bijna uit!

Commentaar

Ziet er naar verwachting goed uit. Ik heb zelf een witte EQ6 en het effect is overeenkomstig.

Ik zie dat je de pen van het statief tussen de azimuthale correctieknoppen van de mount nog aan de fabriekskant hebt zitten. Ik geef je ter overweging de pen te verplaatsen naar de overzijde. Daar zit nog een gat met schroefdraad. Het voordeel daarvan is dat de as met de contragewichten, recht boven een poot van het statief komt te zitten. Dit voorkomt dat statief + montering omvallen als je je kijker er niet op hebt zitten en je er tegenaan stoot. Statief + mount worden door de verplaatsing aanzienlijk stabieler.

Veel plezier met je nieuwe mount.

Starry nights,
                      Big bang

Edit: In tweede instantie heb ik nog een afbeelding toegevoegd. Er zijn veel meer monteringen waar de pen verplaatst kan worden, niet alleen die van de EQ6 Sinta / Skywatcher etc. Het bericht maar iets algemener gemaakt dus. Het is tenslotte de maand van de montering.

De foto toont de verplaatste pen recht boven een statiefpoot i.p.v. de mogelijkheid aan de overzijde waar de pen midden tussen de poten zou zitten. (Overigens is hier de originele pen vervangen door een stukje draadeind. De originele pen heb ik op mijn zuilstatief overgezet)
                      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Dank! Is de pen afschroefbaar dan?

Commentaar

Op mijn statief wel
                          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

He nop gefeliciteerd met je EQ-6
                            p.s. leuke huiskamer inrichting
                            "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Ik wens je veel succes met je CEQ-116
                              Ik vraag me wel af wat dat Meade LX-statief daar doet ?
                              Misschien om je EQ-6 op te hangen
                              Bresser Hunter 10-30x50
                              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                              X