Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade LXD75N-6

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade LXD75N-6

Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden ongeveer zijn van deze telescoop.

Ik heb een ETX90 van Meade, nog zonder computer ed, een van de eerste dus.

Kan ik het daarmee vergelijken of is de LXD75N-6 beter?

Ik begrijp dat ik het niet moet vergelijken met telescopen van 3 a 4 duizend euro maar kan deze wel Saturnus redelijk onderscheiden of Jupiter. En eventueel een mooie nevel of is dat al te ver gezocht?

Weet iemand misschien foto's of websites te vinden van iemand die deze telescoop heeft? heb gegoogled maar kan niet echt iets vinden.

Alvast bedankt!
    Dammie

Re: Meade LXD75N-6

Origineel geplaatst door Dammie
    Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden ongeveer zijn van deze telescoop.

Ik heb een ETX90 van Meade, nog zonder computer ed, een van de eerste dus.

Kan ik het daarmee vergelijken of is deze beter?
    Véél meer apertuur.

Eigenlijk een koopje, ware het niet dat er vele meldingen zijn van mechanische problemen met de LXD75 monteringen (met vele geroosterde motoren als gevolg) en dat de dienst na verkoop voor die kijkertjes vrijwel onbestaand is aan de LIDL kant en dat Meade niet echt happig is om ondersteuning te leveren.

Weet iemand misschien foto's of websites te vinden van iemand die deze telescoop heeft? heb gegoogled maar kan niet echt iets vinden.
    Je kan de saga's gewoon in de archieven van dit forum lezen.

Als je alleen meer apertuur wilt en geen GoTo-equatoriale montering (om planeten te volgen en/of objecten te vinden) ben je beter af met een goede Dob voor dat budget - al is het maar omdat daar niets kapot aan kan gaan.

De montering (en Autostar-controller) zelf is meer geld waard dan wat Lidl vraagt voor de montering plus de optische tube, maar als je de montering niet op voorhand uit mekaar haalt en terug in mekaar steekt met de correcte speling tussen worm en wormwiel, is het een beetje bidden dat de Chinees die voor Jinghua werkte om de montering in mekaar te steken goed geluimd en goed geconcentreerd was als-ie aan de jouwe bezig was.

Maar ja, hetzelfde geldt voor de ETX90-montering -- hoeveel mensen een veer of een plastic tandwiel op die dingen verloren kan ik niet meer bijhouden. Maar als je die bij een gerenommeerde dealer koopt kan die tenminste de kastanjes voor jouw uit het vuur halen.

Na de vorige serie die Lidl verkocht zullen ze wel een beetje strikter toekijken op Meade, denk ik.

Eens die monteringen werken blijven ze meestal werken, of krijg je alleen nog mechanische problemen met een poot van de drievoet of zo, m.a.w. dingen waar je zelf nog wat aan kunt knutselen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Misschien doe je er goed aan om dit tpoic eens door te lezen klikkerdeklik hier.

Commentaar

Thx voor de info

Hij gaat pas vanaf 26 maart in de verkoop zie ik.........genoeg cooldown time

Wil kijken of ik simpel wat foto's kan maken ermee........dus volgen wil ik wel.

Commentaar

Werken...
        X