Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste telescoop

Hallo,

Vandaag mijn eerste telescoop gekocht: een 2e hands Celestron Firstscope 80 AZ em een 20mm en 10mm oculair.
    Ik had niet verwacht hem vandaag al te kunnen gebruiken, maar vanavond klaarde het toch nog even op.
    Ik was te laat voor Venus, maar ik heb wel Saturnus gezien! Om die ring erom te zien was indrukwekkend.

Ik zie uit naar de volgende heldere nacht.

Wilde ik ff delen.

Ernst
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Gefeliciteerd Ernstjan, ik wens je nog vele heldere nachten met deze telescoop.

Commentaar

Gefeliciteerd met je aankoop, we willen foto's zien!!

En welkom op het forum trouwens
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Congrats! Je hebt nog geluk gehad met het weer zeg!

Welkom op het forum trouwens!
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Welkom op het forum Ernst en gefeliciteerd met de aankoop! Saturnus voor de eerste keer door je telescoop zien is een ervaring die je niet zal vergeten.

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
            Gefeliciteerd met je aankoop, we willen foto's zien!!

En welkom op het forum trouwens
            Dank iedereen. Geen foto's helaas door de inkomende bewolking.
            Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Je zou er eentje van je telescoop kunnen maken ? Kunnen we meteen bewonderen wat je gekocht hebt.

Bij de weg, daar is een apart topic voor klik hier

Commentaar

Zal ik binnenkort doen, als ik het niet vergeet. :P

Commentaar

Gisteravond weer eens naar buiten gegaan met m'n aanwinst en eigenlijk vraag ik me af wat ik met mijn kijker nog meer kan zien dan de maan en overmaatse speldenknop saturnus. Venus is een heldere stip, maar te helder en te klein om meer te kunnen zien. Voor deepsky objecten is er teveel lichtvervuiling denk ik, want daar heb ik nog niks van kunnen maken.

Ik zit met een scheef oog al naar een andere kijker te kijken, een MAK of zo, maar schiet ik daar eigenlijk wel wat mee op?

Ik waardeer elk advies.

ps. Ik heb wel een 90 prisma en een 21-7mm zoom ocular gekocht.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
                    Ik zit met een scheef oog al naar een andere kijker tre kijken, een MAK of zo, maar schiet ik daar eigenlijk wel wat mee op?
                    een beetje, maar je bent misschien eerder op zoek naar meer apertuur (dus bv. een 6" of een 8" Dob) dan naar meer brandpuntsafstand. Weten we niet als je niet vertelt wat je belangrijk vindt en wat je budget is.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Voor deepsky objecten is er teveel lichtvervuiling denk ik, want daar heb ik nog niks van kunnen maken.
                      Deepsky was gisteren zoiezo niet te doen. Maan stoorde te veel en er hing veel hoge bewolking.
                      - Bresser 10x50

Commentaar

Deepsky is best leuk met een 80mm kijker. Alleen moet je wel weten waar je moet zoeken en wat je te zien krijgt (uitgestrekte nevel of een 'wazige ster' enz).

Inderdaad zoals Atodaz al zegt, deepsky was niks gisteren. Ik kon nauwelijks de nevel van m42 ontwaden in mn 90mm. Normaal is die erg makkelijk te zien.

Commentaar

Ik woon klein en een Dobson zou een sta-in-de-weg zijn op de momenten dat ik hem niet gebruik, vandaar mijn idee om voor een Mak te kijken en dan liefst een 5". Mijn budget is ongeveer 400. In eerste instantie heb ik voor een refractor gekozen, omdat ik vooral planeten goed wilde zien, maar misschien is een 5" Mak daar beter voor geschikt dan een 3,1" refractor?

Commentaar

maar misschien is een 5: Mak daar beter voor geschikt dan een 3,1" refractor?
                            Een 5'' Mak is zoiezo beter dan een 80mm refractor. Zowel op planeten als deepsky. Mits je over juiste oculairen beschikt.
                            Een 40mm oculair geeft in mijn Mak een FOV van 1.5 graden. En dat is genoeg voor de meeste deepsky objecten.

Je hebt een beetje pech. Want paar weken geleden had ik mijn 5'' Mak op een EQ3 en alle accesoires te koop staan. Nu wil ik hem niet meer verkopen, omdat de telescoop die ik op het oog had al aan iemand anders verkocht is.

Maar misschien als ik weer een mooie dobson vind, dat hij weer te koop komt te staan.
                            - Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                              maar misschien is een 5: Mak daar beter voor geschikt dan een 3,1" refractor?
                              Een 5'' Mak is zoiezo beter dan een 80mm refractor. Zowel op planeten als deepsky. Mits je over juiste oculairen beschikt.
                              Een 40mm oculair geeft in mijn Mak een FOV van 1.5 graden. En dat is genoeg voor de meeste deepsky objecten.

Je hebt een beetje pech. Want paar weken geleden had ik mijn 5'' Mak op een EQ3 en alle accesoires te koop staan. Nu wil ik hem niet meer verkopen, omdat de telescoop die ik op het oog had al aan iemand anders verkocht is.

Maar misschien als ik weer een mooie dobson vind, dat hij weer te koop komt te staan.
                              Ow ik loop wat achter, dit was als reply op sixela bedoeld.

Commentaar

Werken...
                              X