Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Technolyt Bynostar scoop ... twijfelachtige aankoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Technolyt Bynostar scoop ... twijfelachtige aankoop

Ik heb dus een Tecnolyt Bynostar 130-900 Newton. Nu ongeveer een half jaar in m'n bezit. Prima beelden gezien en mooie plaatjes geschoten. Visueel dus prima ... maar ... de rest kwalitatief gezien is niet goed:

- motortje wat na 1 seconde gebruik al defect raakte (opgestuurd en gerepareerd terug)
    - schaalverdeling die niet klopt
    - schroef om fijnasregeling op as zelf te plaatsen liet vanzelf los (zelf maar vastgezet met plastic tieripje)
    - motortje wat niet snel genoeg volgt
    - busje van aandraai schroef statiefpoot wordt langzaam naar buiten gedrukt, krijg ik ook niet meer naar binnen.

Behoorlijk lijstje al voor nog geen half jaar oud Nu waren ze al wel met het mooie gebaar van een 40 mm oculair toezenden gekomen vanwege de ongemakken en daar alleen maar hulde voor!
    Maar binnen 2 dagen nu én dat motortje dat niet snel genoeg volgt én die statiefpoot ... zit nu zo'n beetje te wachten wat er nu weer zal opduiken aan probleem. Nu weet ik dat ik een scoop van 300 Euro heb gekocht en dat dat zeker geen mega kwaliteit zou zijn. Maar vind dit nu toch wel wat té. Dus maar (weer) een mailtje gestuurd ....

Nu weet ik niet hoe Technolyt Bynostar te boek staat verder? Misschien heb ik toevallig een scoop waar meerdere dingen niet goed aan zijn, "Wet van Murphy"-achtig iets ofzo. Kraak ze dus niet bij voorbaat af nu maar wilde toch ff m'n frustraties hier ook kwijt

Menno
    druk aan het sparen voor kwalitatief betere scoop
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Ik heb dezelfde scoop gehad, en ook bij mij ging het motortje al na twee nachten kapot. Verder heb ik nooit problemen gehad, maar ik moet zeggen dat ik al zeer snel ben begonnen met drastisch pimpwerk:

-Velours aan de binnenkant
    -Reddot erop
    -Achterlijk grote spidervanes + vangspiegelhouder vervangen door een fatsoenlijke
    -Stip op de spiegel
    -collimatiemoeren vervangen door vleugelmoertjes

Optisch was ie namelijk verassend goed, zelfs de plastic focuser was prima! Nooit de behoefte gehad om hem te vervangen.

De montering heb ik weinig gebruikt, maar was mechanisch heel redelijk, alhoewel hij op mijn EQ-3 een stuk steviger stond.

Mijn tip: verkoop hem niet maar pimp de tubus en koop een tweedehands EQ-3. De kijker zelf is het zeker waard!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
      .....

Mijn tip: verkoop hem niet maar pimp de tubus en koop een tweedehands EQ-3. De kijker zelf is het zeker waard!
      Jah, zat zelf al beetje in die richting te denken. Wat moet een 2e hands EQ3 ong kosten (afhanklijk van merk etc). Heb wel nieuwprijzen al gezien maar dat varieerd van € 150 tot ong € 300.

Menno

Commentaar

Ik bedenk me net: aagezien de scoop zelf maar 4 kg weegt zou de astro-3 montering van de Lidlscope (Skylux) hem waarschijnlijk ook wel dragen. Die Skylux kost tweedehands zo'n 50 euro. Daar zijn ook volgmotoren voor te krijgen.

Een tweedehands EQ-3 kost zo rond de 100 euro. Op Marktplaats staat volgens mij een tweedehands Eq-5.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Ik bedenk me net: aagezien de scoop zelf maar 4 kg weegt zou de astro-3 montering van de Lidlscope (Skylux) hem waarschijnlijk ook wel dragen. Die Skylux kost tweedehands zo'n 50 euro. Daar zijn ook volgmotoren voor te krijgen.

Een tweedehands EQ-3 kost zo rond de 100 euro. Op Marktplaats staat volgens mij een tweedehands Eq-5.
          Yep, gezien die EQ5 ... maar helemaal af te halen in Maastricht is mij een beetje te ver. Heb wel bij Ecliptica een EQ3 montering gezien (nieuw) met alluminium statief voor de richtprijs van € 175 (maar kan evt goedkoper volgens site daar)

Menno

Commentaar

Werken...
          X