Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade ETX 90 / 105

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade ETX 90 / 105

Ik ben opzoek naar een nieuwe telescoop.
    tot 1000

De Meade ETX lijkt me wel een goede.
    Ik schijn er zowel nevels, als planeten mee te kunnen zien.

Ook kan ik fotograferen.

Wat is jullie ervaring met deze telescoop.
    Wat zijn de voor en nadelen?

Voordelen:
    - Klein en handzaam,
    - goto en volginrichting,
    - tamelijk degelijke constructie,
    - Ijzeren statief.

Ik weet niet of de volginrichting nauwkeurig genoeg af te stellen is voor het maken van foto's met belichtingstijden van langer als een minuut.

Nadelen:
    - Erg duur. 845 euro is erg veel geld voor maar 90 mm opening. Voor minder geld heb je een 300 mm dobson die 10 keer zoveel licht vangt!
    - Frontlens beslaat snel bij een vochtige avond,
    - Instellen van de goto en volgfunktie kost enige tijd en oefening.
    - Beelden door kleine lens en ook nog relatief grote 'centrale obstructie' tamelijk lichtzwak en weinig gedetailleerd.

Succes,
    Major Tom
    ...and the stars look very different today...

Commentaar

Ok dankje voor je reactie.

Die dobson lijkt me iderdaad vele beter.

Ik werd erop gewezen dat een LXD 75 6" newton, meer bracht voor dit geld, ( afgezien van het formaat).
      Deze heeft een diameter van 15 cm, dus eens stuk meer dan de ETX

Zijn er mensen met een LXD 75 6" newton?

Commentaar

zelf heb ik nu een tijdje een dobson met een 250mm opening. een erg groot ding en ben er tot nu toe super blij mee!!.. hij heeft hele mooie beelden al moet ik nog heel erg veel oefenen met deepsky vinden, want dat vind ik echt moeilijk. maar ik ben er zeker tevreden mee.
        zelf had ik eerst een 70mm lenstelescoop ( is natuurlijk niet te vergelijken met die telescoop die je eerst wilde kopen) maar je kunt wel zien dat die telescoop door de kleinere lens gewoon veel minder licht vangt.
        en als je nieteens specifiek aan het zoeken bent, dan zie je door zo'n grote spiegel al zoveel meer. echt heel mooi.
        de grote zou alleen wel een nadeel kunnen zijn als je niet een auto tot je beschikking hebt ofzoiets. want hijs groot en zwaar. (zie mijn plaatje van me avater. daar sta ik ernaast).
        veel succes!

Commentaar

neen, sorry, ik heb geen LXD.
          wel denk ik dat de lxd een betere keuze is dan de etx. hoewel ik redelijk goede recenties heb gelezen over de etx begrijp ik eigenlijk niet waarom je die zou kopen. echt het enige voordeel is dat ie onwijs compact is, waardoor je hem als reis-telescoop kan gebruiken. maar als je doel is om in principe gewoon een telescoop te hebben voor in de achtertuin, dan zou ik nooit aan de etx beginnen.

en of je voor een dobson kiest of een lxd of iets wat daar op lijkt, dat hangt een beetje van je persoonlijke voorkeur af. wil je echt goto, of in ieder geval een equatoriale opstelling (hetgene waar ik echt helemaal fan van ben) dan is de lxd een goede keuze. maar je kan je ook naar andere merken en groottes kijken (bijvoorbeeld celestron of orion). kijk bijvoorbeeld eens op http://www.aquariusoptics.nl voor meer informatie en prijsvergelijking. hier hebben ze ook nog verscheidene dobsons. ik ben zelf geen fan van dobson-monteringen (zeker ook niet handig als je wilt fotograferen), maar als je daar genoegen mee neemt, dan heb je in ieder geval veel spiegel voor weinig geld.

ik zou als ik jou was nog even goed op veel (internationale) sites kijken, en dan een beslissing maken. extra vragen zijn altijd welkom...

groetjes, maarten
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Koop een Intelliscope "10 Dobson met go-to erbij. Ideaal! En dat voor 800 euro!

http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... 972789c737

Commentaar

Wij zien Maantje Miranda steeds bredere schouders krijgen...
              Een ideetje is wellicht de 200 mm uitvoering, die is nog eens een stuk kleiner en lichter (en goedkoper!), die kan je met rockerbox en al zo opbeuren en op de achterbank van een auto leggen, en heeft al voldoende opening (20 centimeter) om mooie beelden te geven van deepsky objecten.
              Later kan je er nog beugels bij kopen om hem op een parallactische montering te zetten. En dat hoeft dan niet meteen een blok beton te zijn.

Was vorig weekend naar de Star Party op de Gurnigel pas, even onder Bern, in Zwitserland. Daar stond wel wat hemelgeschut bij elkaar. Om mooie foto's te maken werd zoal in stelling gebracht, minimaal:
              - Losmandy G11 montering en statief (3000 euro)
              - Takahashi FS102, William Optics Fluorostar 110 of Pentax SDUF 105 (2 - 4000 euro)
              - Vixen volgkijkertje 80 mm
              - een redelijk grote digitale camera.

De klapper was een meneer met een Astro Physics 150 mm kijker en A-P montering, tezamen ca. 22 000 euro. Met Goto-inrichting, dat wel.

Kijk, dan gaan we pas gasnevels fotograferen...

Je kan beter eenst gewoon een tijdje alleen maar kijken, en voorlopig niet over foto's beginnen.

Succes, M.T.
              ...and the stars look very different today...

Commentaar

en heb je al een besluit kunnen nemen, ruth?

groeten
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

Besluit

Ja ik ben er uit!!!!

De ETX was dus al vrij snel van de baan, gezien de prijs/spiegel verhouding.

Ik ga nu voor de LXD 75 6" newton, met complete GoTo.

We hebben er lang over gediscusseerd en we hebben veel advies ingewonnen.

Ik twijfelde tussen een 'Dobson' en deze, maar ivm het fotgraferen heb ik voor deze gekozen.

De 6" is wel minder spiegel dan een 'Dobson' in deze prijscategorie.
                  Maar het kunnen fotograferen was doorslaggevend.

Mijn man wil eventueel op den duur gaan kijken of we er een 'Dobson' (bij) kunnen kopen met een spiegel vanaf 250mm.
                  Maar dat is voor later.....heel veel later....

Ik hoop dat ik eerst hier veel plezier van heb, en bedankt voor jullie informatie in het grote doolhof van telescopen.

In afwachting van een heldere sterrenhemel....

Ruth

Commentaar

een geweldige keuze, naar mijn mening.
                    heel veel plezier ermee, en laat je ervaringen aan ons horen!

groeten, maarten
                    Vixen Great Polaris
                    Canon 350D - NexImage

Commentaar

kijk anders naar mijn posts deze zijn allemaal met meade lxd 75 sn 10 "
                      gemaakt

http://members.lycos.nl/sould3mon/telescoop/
                      of browse hier

Commentaar

Origineel geplaatst door Major Tom
                        Was vorig weekend naar de Star Party op de Gurnigel pas, even onder Bern, in Zwitserland. Daar stond wel wat hemelgeschut bij elkaar. Om mooie foto's te maken werd zoal in stelling gebracht, minimaal:
                        - Losmandy G11 montering en statief (3000 euro)
                        Ben jij naar de Gurnigel starparty geweest? Hoe is de stek daar? We gaan er evt dit weekend naar toe.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                        X