Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De slechtste aankoop ooit.

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De slechtste aankoop ooit.

Begin dit jaar het topic "beste aankoop ooit" gestart en dat leverde verrassende resultaten op.
    Daarom nu dit topic gestart, had ook de grootste miskoop kunnen heten of aankoop waarvan ik de meeste spijt heb gehad.

Om zelf een duit in het zakje te doen: In 1991 Voor 650 guldens een 2e hands Bausch en Lomb 20cm Schmidt Cassegrain OTA gekocht via een *sterretje" in Zenit.

Wat ik ook probeerde met collimatie, het beeld bleef hopeloos. Corrector omgedraaid (ik veronderstelde dat deze omgekeerd in de buis zat) leverde een nog slechter beeld. Met de weer teruggezette corrector gaan roteren, (elke stap circa 30 graden) en dat leverde na verloop van tijd de minst slechte beelden op: 50X was het nog iets te pruimen, bij 100X was het volstrekt onscherp, het deed pijn aan mn ogen.

De telescoop laten testen bij Lichtenknecker in Hasselt.......... Hugo Ruland belde me na een tijd op: of ik de buis als prullenbak terug wilde hebben........Niets aan deze telescoop deugde, een veel te ruwe hoofdspiegel met enorme afvallende rand, de vangspiegel was gewoon niet sferisch en de corrector bleek nog het minst slecht van de 3 optische componenten.

Onervarenheid en teveel vertrouwen in de goedheid van de mens deden me de das om door ongezien een teleskoop te kopen van een onbekende zonder mogelijkheid van teruggaaf als hij niet goed bleek te zijn. Bleek een dure les geweest te zijn. ik heb de kijker destijds gedoneerd aan sterrenwacht Bussloo geloof ik, wat er mee is gebeurd weet ik niet......maar heb wel een vermoeden....
    Last bewerkt door MoreLinux; 29-08-15, 12:14.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Prullenbak van gemaakt, op een vorkmontering?

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
      Prullenbak van gemaakt, op een vorkmontering?
      Ik denk stof verzamelen in een kast oid......
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Zou anders zonde zijn van de vorkmontering...
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Bij Halley staat er ook een. Zou die dat zijn? Of is dat die die aan Andre en later aan Scorpio doorverkocht is?

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
            Zou anders zonde zijn van de vorkmontering...
            Was alleen een OTA= buis met optiek ( nou ja optiek......ehh glas met af en toe wat krommingen ..)

:B2T:
            Wat is jullie slechtste aankoop oit??

Commentaar

Een 50mm Polarex van ene I Oosterveld(grapje).
              Toch heb ik er wel 1,dat is de ETX-80,slechte stroomvoorziening door batterijen die snel leeg zijn
              waardoor de go-to van streek raakt.Een focusser die veel te onhandig geplaatst is en ook nog eens zwaar gaat en een te kleine knop heeft.Het beeld was redelijk maar ook niet meer dan dat.

Commentaar

Eigelijk mijn eerste telescoopje, een rode Tasco 114mm schmitt-newton F500mm met een ingebouwde 2x barlow. Gekocht in 1994. Op een wiebel EQ1 monteringkje. Veel mee geleerd, maar er was naderhand gezien weinig goed aan dit kijkertje: brakke zoeker met een flip-spiegeltje IN de tubus(!), niet te collimeren, en vooral: niet scherp. M13 bleef een wazig sterretje, M11 bleef beperkt tot een 10tal lichtpuntjes in een ronde vlek, etc.
                De 11cm reflector van Vixen op GPDX was toen ht hebbeding, maar te duur voor mijn budget. Als je nu beseft welke luxe en keuze een beginnende astronoom heeft, voor weinig geld een goeie 20cm dobson of een 8cm lenzenkijker op EQ3 ... Tsjonge wat is het veranderd.
                -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

De naam Bausch & Lomb doet me sidderen.

Ooit mijn 6cmF15 Pollux kijker verkocht. (dom, dom, dom) Met de opbrengst een Bausch & Lomb 80mm Schmidt Cassegrain gekocht. Handig voor in de vakantie op fotostatief. Er was boven de 50X ook geen scherp beeld mee te krijgen. Een foto van een heldere ster wees uit dat ik hem net zo goed als goedkope spectograaf kon gebruiken.

Terug naar Ganymedes. Die schrok zich een hoedje. Nam hem gelijk terug ( stuurde de hele zending terug naar de fabrikant) en offreerde geld terug of een tweedehands (oranje) C90. Dat laatste heb ik toen gedaan. Nooit spijt van de C90 gehad. De C90 verkocht ik uiteindelijk voor wnag aan een medesterrenwachter die zonder kijker was komen te zitten. Hij wordt nog steeds gebruikt.

Eind goed, al goed. De naam Bausch & Lomb staat in ons gezin model voor alle gekochte troep. Komt er iemand thuis met een apparaat dat in no time stuk is? "Bausch & Lomb" :-)
                  Schiedam
                  Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                  Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                  Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

en nu maken ze contactlenzen

ik heb nooit echt dure miskopen gedaan maar wel een paar goedkope.

- een laser-colimator. was maar 20 euro, maar ding was niet gecollimeerd en niet goed te collimeren. Daarnaast werkt t voor mij veel beter met een collimatie kapje, dop + gaatje + zilverfolie
                    - een cheap-ass barlow. Deze staan voor een tientje of 3 op de webwinkels, en zijn op ebay al voor 15 euro te krijgen. Het is niet meer dan dat, een barlow van 15,-
                    - een verrekijker van de lidl (bresser) 7,50 geloof ik. een en al plastic, binnen de kortste keren kapot gedraaid.

das bij elkaar toch weer n dikker 40 euro, had ik ook n lekker flesje whisky van kunnen kopen
                    WO GT81 + FLAT6A | Bresser AR90/900 | SW EQ5 | Canon 1100D | EMHAVEE 10X50 Bino | Bynolyt Runner II 10X50 | Lunar 64 / 100

Commentaar

Vandaag nog een super miskoop binnen: Voor 125 euro op Ebay, een prachtig onderhouden C8.. Echter bij ontvangst blijkt er dus helemaal geen
                      schmidtplaat in te zitten !!!! Dat heb ik weer hoor !! Dit is nu al de zoveelste SCT die ik koop, waar geen schmidtplaat in zit !! Balen !!:lol::lol::lol:

Maar verder dus eigenlijk nooit een slechte aankoop gedaan dacht ik
                      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

@Firstlight: je doet het er gewoon om!
                        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
                          Echter bij ontvangst blijkt er dus helemaal geen schmidtplaat in te zitten !!!! Dat heb ik weer hoor !!
                          Nee!!!
                          Volgens mij zoek je ze uit.

Zelf heb ik niet echt ooit een slechte koop gehad. Misschien altijd mazzel. Of misschien moet ik wat kritischer worden.
                          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Met stip op 1: Een meade/Celestron focal reducer. Wat een baggerbeeld aan de randen van een APS-C chip. Absoluut waste of money.
                            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Origineel geplaatst door Big Bear Bekijk bericht
                              Een 50mm Polarex van ene I Oosterveld(grapje).
                              Zou wel eens de beste aankoop ooit kunnen zijn qua investering versus plezier!!

Commentaar

Werken...
                              X