Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitlijning poolzoeker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitlijning poolzoeker

Beste allemaal,

De uitlijning met gebruik van de polariszoeker bleek nog minder nauwkeurig dan de scoop opzicht op het noorden met behulp van een kompas. Na nader onderzoek op het net en in dit forum heb ik eens gekeken of de polariszoeker zelf wel goed uitgelijnd stond met de optische RA as. En ja hoor NIET goed dus. Nu lijkt mij dat wat ik in de polaris zoeker zie, de lijn met een stukje graden verdeling waar weer een rondje in staat waar je polaris in hoort te zetten met aan het eind in het midden va het beeld een kruis, er op moet vertrouwen dat dat goed in het midden van de polaris zoeker staat.

Ik ben er vanuit gegaan dat dat goed is. Nu lijkt het mij dat als ik het kruis wat ik in het midden van de polaris zoeker zie op een aards object zet, het beeld wat ik zie om dat kruis moet draaien als ik de RA as draai laten we zeggen 180 graden van de ene kant naar de andere kant. Is dit juist of maak ik een denk fout?

Ik ben er vanuit gegaan dat dit juist is. Logisch denkend ben ik er ook vanuit gegaan dat de kijker in die zelfde optische lijn van de RA as moet staan. Dus de kijker een keer in het veld opgesteld en een ver punt gezocht (overdag) in de polariszoeker en het kruis op dat punt gezet, de kijker horizontaal gezet en 180 graden gedraaid naar de andere kant en dan draaide het beeld in de poolzoeker om het kruis. Dat leek mij goed.
    Dat zelfde punt ook in het midden van het beeld van de kijker gezet en leek het mij dat als ik de scoop 180 graden naar de andere kant zou draaien, het punt in het midden van het beeld moet blijven en dus het draaid om dat punt.

Dit bleek niet te kloppen en heb met de stelbouten de kijkerbuis zo afgesteld dat dat wel bebeurde. Volgens mij moet nu de poolzoeker en de kijker in lijn staan met de RA as. Is dit juist of heb ik ook hier een denk fout gemaakt?

Als ik de scoop nu met behulp van de poolzoeker uitlijn op polaris zie ik in het beeld van de kijker polaris rechts onder in beeld. Klopt dit? Of zou ik polaris in het midden van het beeld moeten hebben?

Bij dit alles ben ik er ook steeds vanuit gegaan dat de driepoot waterpas moet staan. Toch?

Graag jullie mening.

Groet, Jan
    Groet, Jan

Welke montering en dus welke poolzoeker heb je? In principe lijkt mij je denken goed alleen is hoe je 'm op de poolster afstelt afhankelijk van welke poolzoeker je hebt. Gaarne deze informatie dus.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik neb de LXD 75 6" van meade, de beroemde Lidl telescoop. Geen idee hoe je die montering noemt.
      Groet, Jan

Commentaar

Bij dit alles ben ik er ook steeds vanuit gegaan dat de driepoot waterpas moet staan. Toch?
        De driepoot hoeft niet waterpas te staan. Het enige waar het om draait is of de poolas op de hemelpool gericht staat. Hoe het er daaronder uitziet is dan niet van belang.

Als er verder geen hulpmiddel aanwezig is om de positie van Polaris t.o.v. de werkelijke hemelpool te bepalen op elk uur van elke dag, dan moet je
        a) kijken wat het werkelijke beeldveld van je poolzoeker is
        b) in een sterrenatlas bepalen waar de hemelpool precies ligt op de lijn Polaris - volgende ster Kleine Beer. Als het beeldveld bijv. 3 graden is, en Polaris ligt plm. 1 graad vanaf de pool af, dan moet hij dus 2/3 afstand centrum - rand aan de goede kant staan.

De dan bereikte nauwkeurigheid is ruim voldoende voor visueel gebruik.

Guus

Commentaar

@ Parsec
          Probeer het volgende programmaatje eens;
          http://24.237.160.4/files/Astronomy/sof ... larfinder/
          Ik gebruik dit al een paar jaar en het werkt.
          Vergeet alleen niet de parameters naar je eigen
          omstandigheden aan te passen.

Commentaar

Misschien heb je hier wat aan.

http://www.andysshotglass.com/PolarAlignmentScope.html
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney
              @ Parsec
              Probeer het volgende programmaatje eens;
              http://24.237.160.4/files/Astronomy/sof ... larfinder/
              Ik gebruik dit al een paar jaar en het werkt.
              Vergeet alleen niet de parameters naar je eigen
              omstandigheden aan te passen.
              Dit lijkt mij een proggie als je geen gebruik maakt van de poolzoeker?
              Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                Dit filmpje heb ik ook bekeken en gaat inderdaad over de uitlijning van de poolzoeker en dat is ook de reden dat ik er achter kwam dat de poolzoeker niet goed uitgelijnd stond met de RA as. Hij laat ook zien dat als de zoeker goed uitgelijnd staat dat het beeld om het kruis moet draaien. Een van mijn vragen is, hieruit volgend, moet dan het beeld van de OTA ook om het midden van het beeld draaien. Uiteraard neem je dan een object zover mogelijk weg. Ik heb dat overdag gedaan met een punt dat op enkele kilometers ver lag. Dus eerst in de poolzoeker het punt centreren op het kruis en dus niet op het punt waar je polaris in zet, daarna door de OTA gekeken of het punt in het midden van het beeld blijft en de rest er omheen draaid.

Ik vraag me af of dit juist is.

Voor visueel waarnemen hoeft de uitlijning van de scoop niet zo nauwkeurig, maar als je zoals ik ook wilt fotograveren lijkt het mij beter de scoop zo nauwkeurig mogelijk uit te lijnen ten opzichte van de sterrenhemel. En lijkt het mij dat de scoop ook beter volgt?
                Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                X