Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

kwil 2dehands Telescoop kopen, celestron 8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

kwil 2dehands Telescoop kopen, celestron 8

Hallo,

kben nieuw in het sterrekijken, heb als kind al altijd fascinatie gehad, en ben de laatste twee weken saturnus aan het bekijken met mijn neefjes hun crappy bluesky telescoop, pain om af te stellen, en kan zo net een ringetje rond saturnus zien, waar ik al zeer blij mee ben :-)
    der zit ook zo'n barlow ding bij waarmee ik totaal geen sherp beeld mee kan krijgen...

Nu wil ik zelf wel iets degelijk aanschaffen... want ik zie me zeker s'nachts wel een paar uur buiten zitten, kwerk in muziekstudio, dus tot s'nachts altijd bezig, en daar na een paar uur buitenlucht lijkt me de ideale bezigheid.
    kben momenteel aan het bieden op een celestron 8" 2000 mm nogal fel oranje met grijs, in vork op iets gemotoriseerd met beyers opschrift..

van wat ik heb kunnen opmaken uit forums en sites is zon 8" celestron toch al tot mooie beelden in staat, zowel om te kijken als te fotograferen, men interesse ligt bij alle sterren toestanden, planeten, maan, zon, en nevels and such.. kwil het allemaal met eigen ogen gezien hebben...

nu het oranje model lijkt al ouder, 70's 80's?? perfect, past bij mijn vintagestudio :-) maar kvind hier weinig info over, en kweet niet hoe ze verglijken met de nieuwere modellen...

en het belangrijkste na licht lijkt toch de oculairen te zijn, die de vergroting bepalen.. dus welke types zijn hier kwaliteit prijs zeer goed en wat is onmisbaar? bijgeleverd zite een plossl 45 en 26 mm.

kzou kgraag iets hebben wat een zo groot mogelijk object vertoont, ben ook brildragen en iets wat een heel scherp object vertoont.

als iemand dus wat nuttige tips of must haves heeft voor een beginner.

kweet dat ik ook direct nogal heftig begin, maar het ziet er mij een vrij simpel degelijk stevig machine uit... kwil niets met honderd toeters en bellen, zoals sommige beginners modellen die ik zie... wil richten, heel nauwkeurig kunnen draaien, sherpstellen en kijken...
    uiteindelijk wel ook een paar foto's kunnen nemen.

kwoon in het stad, maar kan vanuit een vrij donkere plek observeren, en kan ook het veld in paar km uit het stad... maar tja vanuit belgÔe is alles lichtvervuild, we kunnen van hieruit ook de sterren tellen aan de hemel die je ziet... toen ik in zuid frankrijk was.. zag ik gewoon miljoenen sterren meer en de melkweg.... fantastisch!!! en als ik gewoon met het blote oog op een zwak opbject sherpstelde kreeg ik zelf diepte in het heelal.
    kwas depri als ik terug thuis naar boven keek.

gegroet
    B
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Hoi, welkom op het forum. In de regel is een oranje c8 optisch goed. De vorkmontering (waarin hij vasthangt) is matig geschikt voor fotografie. Maar de buis is ok.
    Een 45mm plossl is een beetje overkill voor de C8. Als je m voor rond de 600/700 kunt krijgen zou ik het niet laten!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

kben dol op vintage(muziekinstrumenten)studio's..

En op m'n C8...

Zoek maar eens rond op dit forum, er staat al veel over C8's geschreven.
      Dan weet je gelijk het naadje van de kous. (en scheelt mij weer tiepen )

Die oranje C8 is inderdaad tot (kan er iets naastzitten hoor) de begin 80 iger jaren gemaakt en er kunnen hele goede tussenzitten.

Dus als jij van vintage en sterrenkijken houdt, dan is dit een leuke kijker.
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

bedankt, hier word snel gereageerd...

jaja vintagestudio's, kben te laat geboren, khou van grote design, veel ruimte, 1 grote knop per functie, simpele apparaten, het een versterkt, het ander comprest, .. niet alles in 1 dingen met shermpjes en honderden parameters... check out http://www.myspace.com/1978recordingstudio :-)
        euhm graag zou ik nog op tape opnemen want dat wordt ons heel moeilijk gemaakt hoge kost... maar de klank, het is een natuurlijk fysisch proces... magnetisme, geweldig, zo belangrijk.. het heeft veel meer dan bits and bytes.
        ma goed das iets anders.

ah goed, 6/700 was ook zo wat men richtprijs.
        matig voor fotograferen, ja kbedoel als ik een paar kiekjes met een digitale camera kan maken, experimenteren met exposure van 5 tot 30 seconden...dat moet toch wel te doen zijn?

ik was even zo'n goto ding aan het overwegen, eventueel celestron nexstar 4gt of zo... gewoon voor het gemak om eens te zien wat daar allemaal te zien is. is ook niet zo duur, maar dat zou ook wel heel wat spanning wegnemen, en je wordt er ook niet slimmer van.

B
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Die oude oranje C8tjes staan erom bekend om optisch heel erg goed te zijn; (veel) beter dan de bandwerk C8's die celestron nu verkoopt.

Reken wel dat een C8 een lange brandpuntsafstand heeft dus uitgebreide deepsky objecten zullen moeilijker lukken. Een 46mm oculair zou dit probleem moeten oplossen al is het moeilijk om op te maken uit je verhaal welke oculairs het juist zijn (type/merk)... O ja, ik zou zeker ook zonnefilterfolie erbij kopen. Dan kan je overdag naar de zon kijken.

Btw: waar (van wie) wil je hem kopen en hoeveel vragen ze ervoor?

Commentaar

Hoi,

wel ergens op ebay, kga hem wel ophalen. is een kabeltje missend voor de motoraansturing, en staat gewoon bij, twee plossl oculairen, die meegeleverd waren.

kheb ook nog ergens een C8 powerstar op het oog. ook vorksysteem.

dacht wel dat mss, pre mid jaren tachtig modellen, toen iedereen op bandproductie is overgeschakeld mss wel goed waren.
            Ook bij audio, haal een oude bak open en je ziet soms heel goede onderdelen, haal zelf een duur nieuw merk open, en je ziet de goedkoopste chinese onderdelen, niet iedereen maar veel!

b
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Of als er iemand iets wegdoet?
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

oculairen

zijn oculairen ook universeel?
                weet er iemand wat het beste type/merk is prijs/kwaliteit?

Is het gamma van Teleskop service te doen?

en welke zijn merken zijn zoal waar je van op je gat valt?
                ook van de prijs mss?

mss een prijskwaliteit verhouding kit kopen, of elk jaar mezelf trakteren op iets geweldig extra.

allereest ga ik men spiegel laten collimeren, en het uiteindelijk zelf leren... want ik heb gezien er is een winkel in brussel die vragen 200euro om het af te stellen??? is dat normaal ?

gegroet

the stars are matter, we are matter, but it doesn't matter.
                D. van vliet.
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

allereest ga ik men spiegel laten collimeren, en het uiteindelijk zelf leren... want ik heb gezien er is een winkel in brussel die vragen 200euro om het af te stellen??? is dat normaal ?
                  Collimeren kan je zelf doen , kijk eens naar onderstaande link .
                  http://www.astrowiki.nl/index.php/Colli ... ain_kijker
                  Ik denk ook dat je beter eens vraagt in die winkel wat "afstellen voor 200 euro" precies betekend .
                  Als dit echt alleen afstellen is , dan is dit gewoon afzuip .

Commentaar

-Plop-
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

bedankt!

kheb een mailtje gestuurd, als ik den andere ni heb is het een mooie optie, ja kheb heel wat zitten rond kijken, en ben al beetje verkocht aan dat model... it's orange! men keuken ook.
                      is natuurlijk geen criterium maar khou wel van de beelden die ik op het net zie met dat apparaat kbedoel nu zie ik saturnus klein als een witte bol met een witte cirkel erond en ik moet men tele 5 cm hoger richten vastschroeven omdat ie nog zoveel zakt.

en ik hoop toch wel dat zo'n tweedhands c8 beter is dan wat ik voor 7/800 euro nieuw in de winkel kan vinden.
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

Nogmaals bedankt aan Jefke!

Kheb de oranje celestron van dodi gekocht.
                        kga hem dinsdag ophalen!

kan niet wachten!!!
                        kzie het al voor me, kom ik thuis met dat ding, zullen de eerste nachten overdekt zijn...

B
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

Als je een telescoop koopt van dodi mag je zeker zijn dat je een goed exemplaar vast hebt. Ik vroeg me al af waarom hij die C8 nog niet verkocht had. Die telescoop heeft hij redelijk lang gehouden dus dan zal em wel goed zijn .

Commentaar

De telescoop werd onlangs volledig gereinigd en nagekeken door Ganymedes in
                            Nederland.
                            Sinds wanneer heeft Ganymedes verstand van dit?

Maar hoe dan ook: gefeliciteerd!!
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hey bedankt iedereen.

Ja die Dodi lijkt me zwaar ok!

zo ik heb in belgiŽ ook eens wat astrofora bekeken, en daar is het wel een pak minder druk... hier valt wat te lezen, en is er elke dag wat nieuws.

kheb me nu skychart III demo gedownload, zodat ik eens kan zien waar ik allemaal op kan richten....
                              manman, kan niet geloven dat ik het zo spannend vindt. :-)

B
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X