Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is beter: GOTO op EQ-montering of op ALTAZ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is beter: GOTO op EQ-montering of op ALTAZ?

Hallo,

Ik overweeg een GOTO-besturing op mijn Bresser Optik Apollo 150/1000 te zetten. ik weet alleen niet of ik dat op de huidige montering (EQ4) moet doen of toch gaan voor een ALTAZ-montering (en dan wellicht ook andere OTA)?
    Een van de vragen is bv hoe uitgelijnd een EQ-montering moet staan op polaris om de GOTO goed te laten werken, of heeft dat bij GOTO op een EQ geen invloed: m.a.w. maakt het niet uit hoe de assen staan?
    Zijn hier ideeen over?
    Bedankt alvast.......
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Je moet het zelf weten, maar bij een Go-to moet alles ng preciezer uitgelijnd staan dan zonder. Mijn ervaring is dat het alleen maar cht prettig is wanneer je een vaste opstelling hebt, of kunt maken.

Anders ben je langer bezig met uitlijnen en de electronica dan met waarnemen.

Commentaar

Bij mijn weten is dat niet waar.
      Als je een 2 of 3 staralignment doet, dan weet de gotocomputer genoeg om alles te vinden!
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik kan me voorstellen dat bij een ALTZ het aantal graden van draaiing van de beide assen precies genoeg is maar bij een EQ opstelling zou dan verrekend moeten worden hoe de poolas staat om de motoren aan te kunnen sturen. Zou de GOTO dat aankunnen (stel dat de poolas op een willekeurig punt gericht is)?
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Dat zou toch niet uit moeten maken? Als de Goto hoe dan ook uitgelijnd moet worden op 3 sterren 'vergeet' hij de poolas gewoon zolang hij maar weet waar de telescoop heen staat. Je Goto zegt niet plots 'O dit is een EQ-montering dus ik moet rekening houden met een poolas'. Dat lijkt me een beetje omslachtig.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Een EQ opstelling is niets anders dan een Alt-Az opstelling die op de pool gericht staat i.p.v. op het zenith. Voor de Goto-besturing maakt dat het alleen maar makkelijker.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Een ALTAZ is een poolas die op het zenith is afgesteld waardoor de berekening daarop wordt afgestemd. Ik zou me voor kunnen stellen dat bij een andere poolas de berekening welke motor hoeveel moet worden aangestuurd wel belangrijk is. Misschien is bij het calibreren van 3 sterren dit wel meegenomen in het geheel. Dan zou het niet uitmaken hoe je de poolas zet, denk ik....

Commentaar

Maakt ook niet uit. Alleen, bij een EQ opstelling staan de sterren op een vaste plek, bij elke andere opstelling moet er omgerekend worden van de RA/Dec coordinaten naar de coordinaten ten op zichte van de opstelling van de montering.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                  Bij mijn weten is dat niet waar.
                  Als je een 2 of 3 staralignment doet, dan weet de gotocomputer genoeg om alles te vinden!
                  Klopt, driester uitlijning is in theorie voldoende om de gehele bol mee te kunnen opspannen (je krijgt drie niet lineair afhankelijke vectoren, dus dat spant een R3 ruimte op). In de praktijk is het wel makkelijker om een eerst de montering uit te lijnen zodat je geen veldrotatie krijgt bij het astrofotograferen.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Dat bedoel ik! Dat uitlijnen, ik vind het een ramp . En nu heb ik nog het geluk dat bij mij de poolster vrijwel recht boven de kerktoren staat, zodat ik het me nog kan permitteren om het ook soms snelsnel te doen.

Maar als iemand mij kan uitleggen hoe je op drie sterren uitlijnt, graag.
                    Ik heb daar zelfs nog nooit van gehoord. Ken alleen de n en twee ster uitlijning. Of doe je dan gewoon drie keer n ster?

Commentaar

Nee, drie verschillende sterern. Werkt hetzelfde als twee sterren alleen derde is referentie cq. controle.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Dank je, dat is nooit bij me opgekomen om te doen. Ga ik eens proberen.
                        Ik heb al wel gemerkt dat twee sterren niet genoeg is, maar ja, eh...ik ben blond, vandaar!

Commentaar

Werken...
                        X